Disputas: Sigrid S. Skånland

M.Sc. Sigrid S. Skånland ved Institutt for moleylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Mechanisms in intracellular transport of toxins

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Researcher Giampietro Schiavo, London Research Institute, Lincoln’s Inn fields Laboratories, London, Storbrittania
Professor Terje Johansen, Avdeling for biokjemi, Institutt for medisinsk biologi, Universitetet i Tromsø
Professor Winnie Eskild, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Norbert Roos

Veileder:  Dr. Kirsten Sandvig, Dr. Sébastien Wälchli, Dr. Tore-Geir Iversen

Giftstoffer fra bakterier og planter utnyttes i dag i medisinsk behandling, bl.a. av kreft. Ved å modifisere giftstoffene, kan de effektivt styres mot kreftcellene og dermed spesifikt ta livet av disse. For at dette skal kunne gjøres så effektivt som mulig, er det nødvendig å kartlegge hvordan giftstoffene transporteres innad i cellen. Det har lenge vært kjent at giftstoffene må nå et bestemt område i cellen for å virke, men de molekylære mekanismene som regulerer denne transporten er i stor grad ukjente. Ved å studere giftstoffenes trafikkering, får man samtidig viktig kunnskap om ulike transportveier som naturlig finnes i cellen. I denne doktorgradsavhandlingen har Sigrid Skånland og medarbeidere på Radiumhospitalet karakterisert transporten til de to giftstoffene ricin og Shiga toksin.

For mer informasjon, kontakt Eli Ording.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19