Disputas: Naeem Ul Hasan Syed

Master of Engineering Naeem Ul Hasan Syed ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Nuclear structure and statistical decay properties of closed and near closed shell nuclei

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Sotirios Harissopulos, Institute of Nuclear Physics, Athen, Hellas
Dr. Silvia Leoni, University of Milano, Milano, Italia
Professor Per Hoff, Kjemisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Jøran I. Moen

Veileder:  Magne Guttormsen, Sunniva Siem

Langt inne i atomet finner man atomkjernen med en fantastisk høy massetetthet. Faktisk utgjør kjernen omtrent 99.98% av vekten til et atom. Kjernen består av positivt ladde protoner og nøytrale nøytroner, såkalte nukleoner, som beveger seg tett i tett med utrolige hastigheter. I dette mikrokosmoset er masse og tid presset sammen på en skala som vi mennesker har vanskelig for å fatte.

Hemmeligheter i atomkjernen kan studeres ved og varme den opp. Ved Syklotronlaboratoriet på Blindern bombarderes atomkjerner med protoner eller helium ioner. På denne måten øker temperaturen i kjernens indre, og forskerne kan undersøke forandringer i nukleonenes bevegelser.

Naeem Ul Hasan Syed har utført et slikt studium for å forstå egenskapene til bly, scandium, titan og vanadium kjerner. Etter at kjernen er varmet opp til 10 milliarder grader celsius, blir den nedkjølt ved utsendelse av ladde partikler og lys. Dette blir målt med detektorer som arbeider innenfor et tidsintervall på 20 milliarderdels sekund. Dermed sikres det at all stråling fra en og samme kjernereaksjon registreres samtidig.

Syed har studert ved Fysikk institutt, Universitetet i Oslo, og hans forskning har vist at kjerner med et visst antall nøytroner og protoner, såkalte magiske tall, bare kan befinne seg i et begrenset antall tilstander. Resultatene viser at blykjernene liker å sende ut lys med spesifikke energier. For de lette kjernene er spektralfordelingen mye jevnere. Videre er det funnet at de lette kjernene har en sterk økning i lysutsendelse for lave energier. Dette fenomenet kan ikke forklares med dagens teorier og har langtrekkende konsekvenser for vår forståelse av hvordan grunnstoffene dannes i Universet.

Arbeidet til Syed er et viktig bidrag i vår forståelse av hvorledes en supernova eksploderer, og hvorfor vi finner en helt spesiell fordeling av grunnstoffer i vårt solsystem. Naeem Ul Hasan Syed vil forsvare sin avhandling i kjernefysikk 20. februar 2009.

For mer informasjon, kontakt Christine Sundtveten.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20