Disputas: Even Tjørve

Cand.real. Even Tjørve ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Species-area curves and the modelling of species diversity

Prøveforelesninger

Se prøveforelesningSe prøveforelesning

Professor Kevin J. Gaston, Biodiversity & Macroecology Group, Department of Animal & Plant Sciences, University of Sheffield, U.K.
Professor Carsten Rahbek, Department of Biology, University of Copenhagen, Denmark
Professor Nils Christian Stenseth, CEES, Department of Biology, University of Oslo

Leder av disputas:  Professor Trond Schumacher

Arbeidet er utført ved Høgskolen i Lillehammer kombinert med ett års studieopphold ved University of Arizona, Tucson og ett år ved University of Leeds, England, innenfor feltene makroøkologi og biogeografi. Avhandlingen tar for seg flere forhold rundt forholdet mellom artsdiversitet og størrelser på arealer, altså den generelle tendensen at antall arter øker med størrelsen på arealet som blir undersøkt eller arealet som de har å leve på. Arbeidet er basert både på empirisk materiale, på evalueringer av regresjonsmodeller og på simuleringer.
Den første delen av arbeidet ser på hvordan forskjellige faktorer påvirker hvordan eller hvor raskt artsantallet øker med areal for forskjellige typer natur eller for forskjellige typer geografiske områder (for eksempel øyer). Den andre delen går gjennom mulige former på den kurven vi får når vi plotter antall arter mot areal. Den sist delen presenterer modeller som kombinerer slike kurver for flere typer natur. Man kan dermed si noe om hva som påvirker det totale artsantallet i et landskap med flere naturtyper, øyer eller reservater. Slike modelleringer kan generere tommelfingerregler om for eksempel hvilke typer områder vi bør velge å ta vare på for å redde så mange arter som mulig fra utryddelse.
Tommelfingerregler som disse kan være nyttige når man skal diskutere arealbruksendringer og arealvern. Ett interessant spørsmål slike tommelfingerregler kan belyse er om man bør velge å verne ett stort eller flere små reservater. Ett annet er hvor mye av hver naturtype man bør velge. Disse reglene kompletterer eller snarere utdyper ”de seks reglene for design av naturreservater” som ble formulert allerede på 1970-tallet.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20