Disputas: Merete Skjelten Tveit

Siv.Ing. Merete Skjelten Tveit ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Meta-model-based Specification of Graphical Languages and their Representations

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Gabriele Taentzer, Department of Mathematics and Computer Science, Philipps-Universität Marburg
Associate Professor Ileana Ober, IRIT, Université Paul Sabatier
Professor Erik Arisholm, Department of Informatics, University of Oslo

Leder av disputas:  Jan Tore Lønning

Veileder:  Birger Møller-Pedersen, Andreas Prinz (Universitetet i Agder) og Jan P. Nytun (Universitetet i Agder)

Denne avhandlingen introduserer viktige konsepter for å definere grafiske språk som brukes til utvikling av IT-systemer.

I et samfunn der behovet for informasjon og effektivitet er økende, har også kravene og kompleksiteten til IT-systemer og programvare som håndterer informasjonen blitt stadig større. Tradisjonelle metoder for programvareutvikling har en del begrensninger i forhold til å kunne håndtere den økende kompleksiteten, noe som har gitt et økt fokus på mer moderne metoder.

Modelldrevet utvikling er en metode som har fått mye oppmerksomhet i denne sammenhengen. Ved å bruke grafiske modeller som det sentrale i utviklingen, har man mulighet til å beskrive systemene på et høyere abstraksjonsnivå, noe som både er forenklende og effektiviserende når kompleksiteten er høy.

For å lykkes med modelldrevet utvikling, er det en forutsetning at det finnes grafiske modelleringsspråk som er dekkende for systemet som skal beskrives, og at det finnes utviklingsverktøy som er tilpasset språket. Denne avhandlingen presenterer en metode for hvordan slike modelleringsspråk bør defineres på en formell og presis måte.

Arbeidet med avhandlingen er utført ved Universitetet i Agder, avdeling Grimstad, institutt for IKT.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:50 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20