Disputas: Anette Weyergang

Cand. Pharm. Anette Weyergang ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Photochemical internalization of epidermal growth factor receptor-targeted drugs

Prøveforelesninger

Se prøveforelesningSe prøveforelesning

Professor, Dr. Jacques Piette,Laboratory of Virology & Immunology, University of Liege,
Førsteamanuensis, Dr. Olav Engebråten, Onkologisk avdeling, Kreftklinikken, Norske Radiumhospital Rikshospitalet HF
Førsteamanuensis, Dr. Solveig Kristensen, Avdeling for farmasi, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Karen Marie Ulshagen

Veileder:  Dr. philos. Kristian Berg

Denne oppgaven har evaluert muligheten for selektiv kreftbehandling ved å benytte giftige stoffer som binder seg til kreftceller i kombinasjon med en ny norskutviklet metode, Fotokjemisk Internalisering (PCI), for levering av legemidler til tumorer. Resultatene tyder på at dette kan være en god strategi for målrettet kreftbehandling og studiene utgjør en plattform for videre arbeid i prekliniske modeller.
Medikamentell kreftbehandling virker på normale celler i tillegg til kreftceller noe som fører til alvorlige og behandlingsbegrensende bivirkninger. Det er derfor ønskelig å finne en metode som gjør kreftbehandlingen mer selektiv for kreftceller. En strategi her er å binde legemidlene til molekyler som kun fester seg til kreftcellene og slik lage målrettede kreftlegemidler. Et problem med slike målrettede legemidler er at de blir store og får problemer med å komme seg inn i kreftcellene.
I studiene er det benyttet epidermal vekst faktor reseptor (EGFR) rettede toksiner som spesifikt binder seg til kreftceller. Stoffer som aktiveres av lys, fotosensitisere, er brukt for å hjelpe de målrettede kreftlegemidlene inn i cellene.
Arbeidet med doktorgradsavhandlingen er utført av Cand. Pharm. Anette Weyergang ved Avdeling for strålingsbiologi på Radiumhospitalet

For mer informasjon, kontakt Halvor Aandal .

Publisert 30. mars 2012 15:53 - Sist endret 13. apr. 2012 10:20