English version of this page

Fremdriftsrapportering på Naturhistorisk museum

På NHM rapporterer ph.d.-kandidater hvert år på fremdriften i prosjektet sitt til en oppfølgingskomité. Rapporteringene foregår i progresjonsmøter der komiteen og veiledere er til stede. Hensikten med progresjonsmøtene er å bidra til å sikre at ph.d.-kandidater får god støtte i sine ph.d.-prosjekter og hjelp til å gjennomføre prosjektene innen fastsatt tid.

Progresjonsmøter

Første progresjonsmøte skjer i tredje semester. Tredjesemesterrapportering er obligatorisk for alle som tar doktorgrad ved MN-fakultet og skal skje tidligst tolv måneder, og senest femten måneder etter tilsetting. På NHM er også femte- og syvendesemesterrapportering obligatorisk, og om nødvendig gjennomføres det i tillegg fremdriftsrapportering i niende semester.

Hovedveileder og interne medveiledere skal delta i progresjonsmøtene. 

Progresjonsmøtene er konfidensielle og skal være en arena der ph.d.-kandidater og veiledere kan snakke åpent om utfordringer i prosjektet eller med veiledergruppen. 

Møtets oppbygging

Det settes av 1,5 time til progresjonsmøter. Møtet starter med kandidatens presentasjon på 15-20 minutter. Deretter redegjør hovedveileder for hvordan veiledningen fungerer. Så  skal komiteen komme med innspill til en faglig diskusjon med kandidaten og veilederne om aktuelle veivalg, prioriteringer og avgrensninger i prosjektet. Veiledere deltar ikke i den siste halvtimen av møtet. Veilederforholdet skal drøftes både med og uten veiledere til stede.

I forkant av møtet blir ph.d.-kandidat og hovedveileder bedt om å fylle inn et elektronisk rapporteringsskjema (nettskjema). Lenker til skjemaene blir sendt på e-post i god tid før møtet. Rapportene blir delt med oppfølgingskomiteen og blir behandlet konfidensielt.

Senest en uke før møtet vil komiteen få tilsendt:

  • ph.d.-kandidaten og veileders rapporter (OBS: skal behandles konfidensielt)
  • kandidatens prosjektbeskrivelse
  • eventuelt komiteens rapport fra året før
  • skjemaet komiteen skal rapportere i

Det anbefales at komiteen møtes 15 minutter tidligere for å drøfte og bli enige om hvordan tilbakemeldingene fra ph.d.-kandidat og veileder skal adresseres i møtet.

Kandidatens presentasjon

Til progresjonsmøtet må kandidaten forberede en presentasjon som inneholder følgende momenter:

  • en kort beskrivelse av prosjektet. I 5., 7. og 9. semester skal rapporteringen dreie seg om progresjonen, og ikke på prosjektet i seg selv. 
  • resultater oppnådd i perioden
  • om prosjektet går etter planen
  • om gjennomføring av opplæringsdelen går etter planen 
  • om gjennomføringen av pliktarbeidet går etter planen 
  • publikasjoner hittil

Presentasjonen bør vare i 15-30 minutter i tredje semester, og i 15-20 minutter i femte, syvende og niende semester

Hovedveileders redegjørelse

Etter kandidatens presentasjon bes hovedveileder å beskrive hvordan veiledningen fungerer, på hvilken måte medveiledere er integrert og hvor avgjørende deres bidrag er til prosjektet.

Oppfølgingskomiteen

Komiteen oppnevnes av Ph.d.-utvalget på NHM og skal bestå av minst tre medlemmer, fortrinnsvis med god faglig innsikt i prosjektets fagområde og erfaring med veiledning av ph.d.-studenter. Et av medlemmene skal ha tilhørighet til Ph.d.-utvalget og skal fungere som møteleder.

Komiteens oppgave er å støtte kandidaten i doktorgradsarbeidet. Komiteen skal:

  • vurdere fremdriften til kandidaten i forhold til den godkjente prosjektbeskrivelsen og tidsplanen
  • komme med innspill til en faglig diskusjon med kandidat og veiledere om aktuelle veivalg, prioriteringer og avgrensninger i prosjektet.
  • forsøke å avdekke problematiske forhold og vurdere behov for endringer i prosjektet, opplæringsdelen eller veiledergruppen

Oppfølgingskomiteens rapport

Komiteens møteleder sørger for å oppsummere komiteens konklusjoner i en rapport som deles med Ph.d.-utvalget kort tid etter møtet. I rapporten skal eventuelle problematiske forhold utdypes. På bakgrunn av komiteens rapport vil Ph.d.-utvalget vurdere eventuelle videre tiltak og sørge for å gi tilbakemelding til kandidaten og veiledere. Dersom oppfølgingskomiteen anbefaler konkrete tiltak skal disse utdypes i rapporten. 

Publisert 4. juni 2015 14:08 - Sist endret 22. feb. 2024 12:18