Rapport fra evaluering av Fys1120 v�ren 2003
Forelesningene
De fleste studentene er meget godt forn�yd med forelesningene. Tempoet er ogs� passe. Foreleseren f�r ros for demonsrasjonene p� forelesningene og for at han forklarer grundig n�r han f�r sp�rsm�l fra studentene. Mange nevnte gjesteforelesningen som positiv.Obligene
Legg merke til at evalueringen ble gjennomf�rt f�r studentene hadde levert inn obligene.
Studentene er generelt positive til lab�velsene, men det blir kommentert at det hadde v�rt en fordel � g� gjennom teorien som brukes f�rst. Oblig 2 var vanskelig og tok lang til og mange ser ikke at de har l�rt fysikk ved � gj�re matlab-delen. Det ble nevnt at matlabveilerderen var vanskelig � finne.Gruppene
Gruppene f�r generelt god kritikk. Det kommer �nsker om flere vanskelige opgaver i tillegg til de som allerede gis. Mange �nsker ogs� grundige l�sningsforslag til oppgavene.L�reverk
L�reboka beskrives som helt grei, men med mange feil. Mange kritiserer ogs� den h�pl�st un�yaktige fasiten. Positivt med norsk bok.Generell kommentar
Kurset f�r god omtale og de fleste studentene er forn�yde.
Det er imidlertid helt n�dvendig at studentene f�r en n�yaktig fasit til alle oppgavene.
Under f�lger en oversikt over svarene p� avkrysningssp�rsm�lene som ble stilt. Merk at ikke alle svarte p� alle sp�rsm�lene
Litt om deg
- Kj�nn
jente: 10 gutt: 19
- Hvilke andre kurs har du tatt ved universitetet ?
ma001: 3 fy-me100: 21 me110: 13 mat100: 22 mat110: 20 ex-phil: 11 inf101: 15 ast100: 1 kj100: 1 st005: 2 ma105: 1 ma008: 1 fys329: 1 mat120: 1 inf102: 1 inf103: 1
- Hvilke andre kurs tar du dette semeseret og hvor mange studiepoeng er de p�?
mat120: 23 ast1100: 8 inf1000: 4 st100: 1 fys2160: 1 ex-phil: 3 mef1000: 1 gef1000: 1 inf3440: 1 inf-mat3300: 1 gy108: 1 ppu: 1 mat-inf1100: 1 inf1400: 1
- Hvor mange timer bruker du totalt p� kurset i uka (forelesning/gruppe/opgaveregning etc.)?
< 6: 12 7-8: 4 9-10: 5 11-12: 1 13-15: 3 15-20: 0 > 20: 1
- Hvor mange timer ansl�r du at du burde bruke p� kurset pr. uke for � hele tiden v�re ajour b�de i teori og oppgaveregning?
4: 2 5-6: 2 7-8: 6 9-10: 8 11-12: 3 13-15: 5 16-20: 2 20-30: 2
- Hvor mange timer bruker du totalt p� de andre kursene i uka (forelesning/gruppe/opgaveregning etc.)?
40-50: 3 50-60: 0 60-70: 1 > 70 : 1
- Hva syns du om vanskelighetsgraden i kurset?
For lett: 1 Lett: 2 Passe: 20 Ganske vanskelig: 6 Alt for vanskelig: 0
- Syns du at du har god nok bakgrunn for � ta kurset? Hvis nei, hvorfor ikke/hva mangler du?
P� dett sp�rsm�le svarte de fleste "ja", men noen sv�rt f� mente de manglet litt.
- Kj�nn
Forelesningene
- Hvor ofte g�r du p� forelesning?
Alltid: 19 Ofte: 8 Halvparten: 2 Sjelden: 0 Aldri: 0
- Hva syns du om tempoet p� forelesningene?
For sakte: 6 Passe: 22 For raskt: 0
- Hvordan er kvaliteten p� forelesningene?
S�rdeles god: 1 Meget god: 13 God: 12 Noe god: 4 Lite god: 0 Stryk! : 0
- Hvor ofte g�r du p� forelesning?
Alltid: 19 Ofte: 8 Halvparten: 2 Sjelden: 0 Aldri: 0 - Hva syns du om tempoet p� forelesningene?
For sakte: 6 Passe: 22 For raskt: 0 - Hvordan er kvaliteten p� forelesningene?
S�rdeles god: 1 Meget god: 13 God: 12 Noe god: 4 Lite god: 0 Stryk! : 0
Alt for formalistisk: 0 | Litt for mye foralisme: 5 | Passe: 20 | Litt for lite formalisme: 4 | Alt for lite formalisme: 0 |
Obligatoriske oppgaver
Legg merke til at evalueringen ble gjennomf�rt f�r studentene hadde levert inn obligene.- Syns du lab�velsene var relevante i forhold til pensum?
Ja, veldig: 3 Relevant: 22 Ikke relevant: 1 - St�r tidsbruken din i forhold til faglig utbytte?
Brukte lite tid: 4 Brukte passe mye tid: 10 Brukte for mye tid: 11 - Hva slags underveisevaluering ville du foretrekke i dette kurset?
Som n� (lab-�velser og numerikk): 1 Hjemmeeksamen med regneoppgaver: 13 Midttermineksamen: 12
Gruppeundervisning
- Hvor ofte g�r du p� gruppeundervisning?
Alltid: 12 Ofte: 11 Halvparten: 1 Skjeldent: 1 Aldri: 2
- Hvordan er kvaliteten p� gruppene?
S�rdeles god: 3 Meget god: 13 God: 8 Noe god: 1 Lite god: 1 Stryk! : 2
- Hvordan foreg�r undervisningen p� gruppen du f�lger(hvis du g�lger undervisningen)?
L�reren regner oppgavene p� tavla: 8 Studentene regner oppgavene p� tavla: 7 Studentene regner oppgavene og f�r hjelp n�r det trengs: 16 Annet: 3
- Hva syns du om vanskelighetsgraden p� ukeoppgavene?
Grusomt vanskelige, jeg gr�ter meg i s�vn hver kveld : 1 Passe: 19 Ganske lette: 17 Gj�r dem i blinde med henda p� ryggen: 1
- Hva syns du om antall ukeoppgaver?
For mange, jeg jobber dag og natt : 1 Passe: 18 Alt for f�, de dekker ikke halve l�rdagskvelden engang: 8
- Hvordan ville du foretrekke at svaret p� ukeoppgavene ble presentert?
Relativt grundige l�sningsforslag : 13 Fasit med de viktigste tallene og begrepene: 5 Gruppel�rer g�r gjennom oppgavene: 11 Gruppel�rer tilgjengelig for sp�rsm�l: 2
- Hvor ofte g�r du p� gruppeundervisning?
Alltid: 12 Ofte: 11 Halvparten: 1 Skjeldent: 1 Aldri: 2 - Hvordan er kvaliteten p� gruppene?
S�rdeles god: 3 Meget god: 13 God: 8 Noe god: 1 Lite god: 1 Stryk! : 2 - Hvordan foreg�r undervisningen p� gruppen du f�lger(hvis du g�lger undervisningen)?
L�reren regner oppgavene p� tavla: 8 Studentene regner oppgavene p� tavla: 7 Studentene regner oppgavene og f�r hjelp n�r det trengs: 16 Annet: 3 - Hva syns du om vanskelighetsgraden p� ukeoppgavene?
Grusomt vanskelige, jeg gr�ter meg i s�vn hver kveld : 1 Passe: 19 Ganske lette: 17 Gj�r dem i blinde med henda p� ryggen: 1 - Hva syns du om antall ukeoppgaver?
For mange, jeg jobber dag og natt : 1 Passe: 18 Alt for f�, de dekker ikke halve l�rdagskvelden engang: 8 - Hvordan ville du foretrekke at svaret p� ukeoppgavene ble presentert?
Relativt grundige l�sningsforslag : 13 Fasit med de viktigste tallene og begrepene: 5 Gruppel�rer g�r gjennom oppgavene: 11 Gruppel�rer tilgjengelig for sp�rsm�l: 2
L�reverk
- Hvordan syns du l�reboka er?
Sv�rt bra: 2 God: 3 Helt grei: 16 Litt d�rlig: 5 H�pl�s: 2
- Hvordan syns du l�reboka er?
Sv�rt bra: 2 God: 3 Helt grei: 16 Litt d�rlig: 5 H�pl�s: 2