Rapport fra evaluering av Fys1120 v�ren 2003

  1. Forelesningene

    De fleste studentene er meget godt forn�yd med forelesningene. Tempoet er ogs� passe. Foreleseren f�r ros for demonsrasjonene p� forelesningene og for at han forklarer grundig n�r han f�r sp�rsm�l fra studentene. Mange nevnte gjesteforelesningen som positiv.
  2. Obligene

    Legg merke til at evalueringen ble gjennomf�rt f�r studentene hadde levert inn obligene.

    Studentene er generelt positive til lab�velsene, men det blir kommentert at det hadde v�rt en fordel � g� gjennom teorien som brukes f�rst. Oblig 2 var vanskelig og tok lang til og mange ser ikke at de har l�rt fysikk ved � gj�re matlab-delen. Det ble nevnt at matlabveilerderen var vanskelig � finne.
  3. Gruppene

    Gruppene f�r generelt god kritikk. Det kommer �nsker om flere vanskelige opgaver i tillegg til de som allerede gis. Mange �nsker ogs� grundige l�sningsforslag til oppgavene.
  4. L�reverk

    L�reboka beskrives som helt grei, men med mange feil. Mange kritiserer ogs� den h�pl�st un�yaktige fasiten. Positivt med norsk bok.
  5. Generell kommentar

    Kurset f�r god omtale og de fleste studentene er forn�yde.
    Det er imidlertid helt n�dvendig at studentene f�r en n�yaktig fasit til alle oppgavene.





    Under f�lger en oversikt over svarene p� avkrysningssp�rsm�lene som ble stilt. Merk at ikke alle svarte p� alle sp�rsm�lene

  6. Litt om deg

    1. Kj�nn
      jente: 10
      gutt: 19

    2. Hvilke andre kurs har du tatt ved universitetet ?
      ma001: 3
      fy-me100: 21
      me110: 13
      mat100: 22
      mat110: 20
      ex-phil: 11
      inf101: 15
      ast100: 1
      kj100: 1
      st005: 2
      ma105: 1
      ma008: 1
      fys329: 1
      mat120: 1
      inf102: 1
      inf103: 1

    3. Hvilke andre kurs tar du dette semeseret og hvor mange studiepoeng er de p�?
      mat120: 23
      ast1100: 8
      inf1000: 4
      st100: 1
      fys2160: 1
      ex-phil: 3
      mef1000: 1
      gef1000: 1
      inf3440: 1
      inf-mat3300: 1
      gy108: 1
      ppu: 1
      mat-inf1100: 1
      inf1400: 1

    4. Hvor mange timer bruker du totalt p� kurset i uka (forelesning/gruppe/opgaveregning etc.)?
      < 6: 12
      7-8: 4
      9-10: 5
      11-12: 1
      13-15: 3
      15-20: 0
      > 20: 1

    5. Hvor mange timer ansl�r du at du burde bruke p� kurset pr. uke for � hele tiden v�re ajour b�de i teori og oppgaveregning?
      4: 2
      5-6: 2
      7-8: 6
      9-10: 8
      11-12: 3
      13-15: 5
      16-20: 2
      20-30: 2

    6. Hvor mange timer bruker du totalt p� de andre kursene i uka (forelesning/gruppe/opgaveregning etc.)?
      40-50: 3
      50-60: 0
      60-70: 1
      > 70 : 1

    7. Hva syns du om vanskelighetsgraden i kurset?
      For lett: 1 Lett: 2 Passe: 20Ganske vanskelig: 6 Alt for vanskelig: 0

    8. Syns du at du har god nok bakgrunn for � ta kurset? Hvis nei, hvorfor ikke/hva mangler du?
      P� dett sp�rsm�le svarte de fleste "ja", men noen sv�rt f� mente de manglet litt.

  7. Forelesningene

    1. Hvor ofte g�r du p� forelesning?
      Alltid: 19 Ofte: 8 Halvparten: 2Sjelden: 0 Aldri: 0

    2. Hva syns du om tempoet p� forelesningene?
      For sakte: 6Passe: 22For raskt: 0
    3. Hvordan er kvaliteten p� forelesningene?
      S�rdeles god: 1Meget god: 13God: 12Noe god: 4Lite god: 0Stryk! : 0
    4. Synes du at kurset er for mye preget av formalisme/matematikk i motsetning til praktisk fysikk med vekt p� forst�else av fenomenet?
      Alt for formalistisk: 0Litt for mye foralisme: 5 Passe: 20Litt for lite formalisme: 4Alt for lite formalisme: 0

  8. Obligatoriske oppgaver

    Legg merke til at evalueringen ble gjennomf�rt f�r studentene hadde levert inn obligene.

    1. Syns du lab�velsene var relevante i forhold til pensum?
      Ja, veldig: 3 Relevant: 22 Ikke relevant: 1
    2. St�r tidsbruken din i forhold til faglig utbytte?
      Brukte lite tid: 4Brukte passe mye tid: 10Brukte for mye tid: 11
    3. Hva slags underveisevaluering ville du foretrekke i dette kurset?
      Som n� (lab-�velser og numerikk): 1Hjemmeeksamen med regneoppgaver: 13Midttermineksamen: 12

  9. Gruppeundervisning

    1. Hvor ofte g�r du p� gruppeundervisning?
      Alltid: 12 Ofte: 11 Halvparten: 1 Skjeldent: 1 Aldri: 2
    2. Hvordan er kvaliteten p� gruppene?
      S�rdeles god: 3Meget god: 13God: 8Noe god: 1Lite god: 1Stryk! : 2
    3. Hvordan foreg�r undervisningen p� gruppen du f�lger(hvis du g�lger undervisningen)?
      L�reren regner oppgavene p� tavla: 8Studentene regner oppgavene p� tavla: 7Studentene regner oppgavene og f�r hjelp n�r det trengs: 16Annet: 3
    4. Hva syns du om vanskelighetsgraden p� ukeoppgavene?
      Grusomt vanskelige, jeg gr�ter meg i s�vn hver kveld : 1Passe: 19Ganske lette: 17Gj�r dem i blinde med henda p� ryggen: 1
    5. Hva syns du om antall ukeoppgaver?
      For mange, jeg jobber dag og natt : 1Passe: 18Alt for f�, de dekker ikke halve l�rdagskvelden engang: 8
    6. Hvordan ville du foretrekke at svaret p� ukeoppgavene ble presentert?
      Relativt grundige l�sningsforslag : 13Fasit med de viktigste tallene og begrepene: 5Gruppel�rer g�r gjennom oppgavene: 11Gruppel�rer tilgjengelig for sp�rsm�l: 2

  10. L�reverk

    1. Hvordan syns du l�reboka er?
      Sv�rt bra: 2 God: 3Helt grei: 16Litt d�rlig: 5H�pl�s: 2