Rapport fra evalueringen av FYS3110 h�sten 2003

25 studenter deltok i evalueringen.

Studentene er generelt veldig forn�yde med gruppene. Gruppel�reren er engasjert, og l�sningsforslagene er utfyllende. Det virker som at mange synes gruppene gir god hjelp til � forst� kurset. Oppgavene er l�rerike, men flere synes oppgavene er litt for krevende i forhold til den oppmerksomheten de f�r. Man savner litt mer diskusjon. En ide hadde v�rt � lage mindre grupper og flere arrangerte kollokvier. Det synes som om oppgavene er vanskeligere for studentene enn det foreleser tror.

De aller fleste studentene g�r p� nesten alle forelesningene, og den generelle tilbakemeldingen til foreleser er meget god. Noen av tingene som er blitt spesiellt bemerket er at han virker inspirert, har ryddige, oversiktlige og detaljerte presentasjoner av stoffet, og han "krydrer" forelesningene med historiske innslag. Men en generell tendens i tilbakemeldingen er ogs� at stoffet er vanskelig og at tempoet kanskje er litt h�yt. Man savner noen "trivielle" eksempler, for det er jo demotiverende � falle helt av. Noen opplever det vanskelig � vite hvor i pensum man er, dessuten sier flere at fysikken av og til drukner i all matematikken. Det nevnes ogs� at forelesningplanen burde oppdateres underveis, slik at man lettere kan forberede seg p� forelesningene.

N�r det gjelder l�reb�ker anbefaler FFU at foreleser utreder en alternativ bok. Shanka er utfyllende, men s� detaljert at man ikke har tid til � lese den. Hermer derimot er mer et oppslagsv�rk og er lite gjennomtrengelig. Mange synes det er litt lite samsvar mellom forelesningene og b�kene.

I f�lge de aller fleste var midtveiseksamen sv�rt krevende, og som positive kommentarer ble det nevt at den viste studentene tydelig hvor de l� ann regneteknisk og forst�elsesmessig, og den ga de beste noe � strekke seg etter. Men generelt synes studentene at eksamen var for vanskelig og at man fikk alt for liten tid. Mange mener det var skivebom i forhold til studentenes niv�. Kvantemekanikk tar tid � ford�ye, og det er vedlig lite motiverende og komme til eksamen og ikke f� til noen ting. Det er viktig � v�re motivert for � l�re. Det nevnes ogs� at det var dumt at oppgavene var lagd slik at man m�tte klare a)-sp�rsm�let for � kunne pr�ve seg p� resten. Mest alvorlig av alt var imidlertid at eksamenstidpunktet ble bestemt en uke f�r den ble avholdt.

Konklusjon

Generelt er studentene for�yde med kurset. Det er et spennende og utfordrene kurs, men av mange anses det som for vanskelig s� tidlig i studieforl�pet, og i forhold til andre kurs. Mange sier at de bruker 2/3 av uka til kvantemekanikk istedet for 1/3. Man er dessuten meget forn�yd med forelseren, men han bommer av og til p� studentenes niv�. F�lgende m� v�re i orden F�R semesterstart neste gang:
  • Tispunkt for obligatoriske oppgaver, hjemmeeksamen, midtveiseksamen og eksamen
  • Hvor mye de forskjellige eksamenene skal telle
  • Hvilke eksamensformer som brukes



    Under f�lger en oversikt over svarene p� avkrysningssp�rsm�lene vi stilte.

    Enkelte av sp�rsm�lene blir litt uinteressante i denne sammenhengen. F.eks vil det ikke v�re noen som har svart at de aldri m�ter p� forelesning, siden evalueringen er foretatt p� papir, i en forelesningstime.

    1. Om deg selv
      • Kj�nn
        Mann: 22
        Kvinne: 3

    2. Forelesninger
      • Hvor ofte m�ter du p� forelesninger?

        Nesten alltid: 23
        Stort sett: 1
        En gang i blandt: 0
        Sv�rt sjelden: 0

      • Presenterer foreleseren stoffet p� en forst�elig m�te?
        Lett forst�elig: 2
        Noks� forst�elig: 14
        Ganske tungt: 8
        Uforst�elig:1

      • Klarer du � f�lge med progresjonen i kurset
        Ja, ligger foran: 0
        Forholdsvis bra: 7
        Ligger litt bak: 18
        Ligger langt bak:1

      • Synes du forelesningene gir deg oversikt over hva som er pensum og hva som ventes av studentene til eksamen?
        I stor grad: 6
        Til en hvis grad: 10
        I litt for liten grad: 6
        For liten grad:1

    3. Gruppene
      • Hvor ofte m�ter du p� gruppene?

        Nesten alltid: 13
        Stort sett: 7
        En gang i blandt: 3
        Sv�rt sjeldent:2

      • Hvor mye hjelper gruppene deg til � forst� penum?
        I stor grad: 10
        Til en viss grad: 11
        I litt for liten grad: 2
        Liten grad: 0

      • Hva synes du om sammenhengen mellom det som gjennomg�s p� forelesningene og gruppeoppgavene?
        Sv�rt god: 8
        God: 13
        Mindre god: 2
        D�rlig: 1

    4. L�reverk og oppgavene
      • Presenterer l�reboka stoffet p� en forst�elig m�te?

        Sv�rt forst�elig: 1
        Forst�elig: 11
        Lite forst�elig: 9
        Uforst�elig: 2

      • Hvor godt utfyller l�rebok og forelesninger hverandre?

        Sv�rt bra: 1
        Bra: 4
        Middels bra: 10
        Noks� d�rlig: 7
        D�rlig: 0

      • Hva synes du om vanselighetsgraden til oppgavene?

        Ul�selige: 3
        For vanskelige: 13
        Passe: 9
        For lette: 0

      • Hva synes du om fordelingen av oppgaver?

        Sanver flere forst�elses oppgaver: 9
        Passe fordeling: 14
        Savner flere regnetekniske oppgaver: 2

      • Hva synes du om fasiten til oppgavene?

        Utfyllende: 24
        Mangelfulle: 0

    5. Midttermineksamen
      • Synes du oppgavene var relevante til forelest pensum?

        I stor grad: 8
        I noe grad: 13
        I mindre grad: 4

    6. Generelle kommentarer
      • Hva synes du om arbeidsmengden p� kurset i forhold til andre kurs?

        For stor: 17
        Passe: 8
        For liten: 0