Rapport fra evaluering av FY-ME100 v�ren 2003
Forelesningene
Det store flertallet av studenter er godt forn�yd med kvaliteten p� forelesningene som helhet. S�rlig blir fors�kene dratt frem som spesielt positivt. Likevel er det rom for forbedring p� flere omr�der. Mange studenter mener at foreleserene g�r for raskt fram og dessuten bruker for mye tid p� lett stoff i forhold til � konsentrer seg om det vanskelige.Mange ligger etter i forhold til pensum. Det er et problem for studentene at nytt pensum blir gjennomg�tt for n�rt eksamen. En del studenter har ogs� uttrykt at en foreleser hadde v�rt en fordel. Ellers er det positivt med forelesningsfoiler p� nett og hjemmesiden for�vrig er ogs� bra. Mange mener at undervisningen om spinn og rotasjon ikke var god nok/ omfattende nok og at den ble overskygget av obligen vi hadde samtidig.Gruppene
Gruppene f�r generellt bra kritikk, det trekkes spesiellt fram at det er positivt med sm� grupper, gruppel�rerne f�r mye skryt, og studentene f�ler at det er trygt � sp�rre om ting. Flertallet av studenter bruker gruppene og er relativt forn�yd med utbyttet av disse. Utvalget av gruppeoppgaver burde med fordel inneholde flere enklere oppgaver. Mange studenter uttrykker at de savner "drilloppgaver" og blir demotivert av � ikke f� til mange av oppgavene.L�reverk
Boka er grei - men ikke mer.Kommentarer g�r p� at det er for store sprang mellom likningene i utledningene, mye feil i fasiten og fasit til for f� oppgaver. Den er vanskelig � finne frem i og kunne gjerne hatt fler eksempler. Det er positivt at den er p� norsk.Obliger og numerikk
De obligatoriske oppgavene krever for mye tid og er grunnen til at mange ligger etter med pensum. Vi antar (etter � ha snakket med mange p� kullet) at tiden studentene ansl�r at de bruker p� kurset (jmf spm 1f) er utenom obligatoriske oppgaver (og eksamenslesing). I snitt ansl�r de vi har snakket med at de bruker rundt 20 timer pr oblig. Dette blir i s� fall en samlet arbeidsmengde som svarer til 1 vekttall. Mange uttrykker at det er sv�rt uheldig � ha en stor prosjektoppgave s� n�r eksamen! Selv om det er vesentlig � l�re en del nummerikk (studentene innser at de kan f� nytte av dette i jobb-sammenheng senere), beh�ver ikke alt komme inn under FY-ME100.Fagutvalgets konklusjon og r�d for neste gang
Kurset f�r en hel del ros, men det er ogs� en del sider som b�r endres p�. Dette dreier seg hovedsaklig om semesterlengde, og arbeidsmengde.
Slik kurset kj�res n� blir semesteret alt for langt. Siste forelesning 3. juni (3 dager f�r MAT110 eksamen), og nytt pensum s� sent som 27. mai er ikke akseptabelt. Den siste prosjektoppgaven kommer ogs� alt for sent. Det er viktig for studentene � ha tilstrekklig tid p� slutten av semesteret til � kunne rette fokus mot ett og ett kurs. Det er essensiellt � ha tid til � repetere og ford�ye stoffet.
Arbeidsmengden i kurset er ogs� for stor, dette skyldes hovedsaklig den store arbeidsmengden i forbindelse med obliger. Selvet pensummengden i kurset er grei, men obligene m� det gj�res noe med, � f� disse ned p� en normal arbeidsmengde vil gi kurset en akseptabel st�rrelse. (80timer/semester=1vt er uakseptabelt) Obligene m� enten reduseres i st�rrelse eller antall.
Til slutt stiller vi oss sp�rrende til om det er fornuftig at prosjektet skal telle s� mye som 50%, n�r det m�ler en s� snever del av pensum. Vi ber kursledelsen diskutere dette, og minner om at godkjent/ikke godkjent er en evalueringsform sidestilt med bokstavkarakterer, og dermed et alternativ. Det b�r ogs� vurderes � legge ut fyldige l�sningsforslag p� utvalge analytiske oppgaver p� nett, grunnet fasitens karakter, og bokas til tider svevende eksempler.
Konkret foresl�r vi som l�sninger p� disse problemene:
Man b�r vurdere � g� opp til 4 forelesningstimer i uka, i alle fall i deler av semesteret, for p� den m�ten � kunne avrunde forelesningene f�r 17.mai.
Vi foresl�r at man fortsetter med numerikk i obligene, men at antallet reduseres til to obligatoriske oppgaver (grunnet st�rrelsen p� oppgavene og kurset). Disse b�r v�re unnagjort innen utgangen av april. Selv om nummerikk er en viktig del av fysikk undervisningen her p� instituttett skal ikke all oppl�ringen skje p� FY-ME100, kurset dreier seg tross alt om mekanikk, og de andre kursene FY101, FY102,... vil jo fortsette den numeriske undervisningen.
Som supplement til de nummeriske oppgavene foresl�r vi ogs� frivillige analytiske innleveringsoppgaver f.eks. annenhver uke.
Statistikk
Under f�lger en oversikt over svarene p� avkrysningssp�rsm�lene som ble stilt. Merk at ikke alle svarte p� alle sp�rsm�lene
Studentene
- Hva er din fysikkbakgrunn (h�yeste)
2FY: 2 3FY: 41 Forkurs (alle): 8 Ingen: 0 FYS040: 1 FYS050: 1 - Hvor mange timer bruker du totalt p� kurset i uka?
5-6t: 3 7-8t: 21 9-10t: 13 11-12t: 4 13-15t: 4 15-20t: 1 20-30t: 1 30+: 0 - Hvor mange timer mener du man burde bruke p� kurset?
5-6t: 1 7-8t: 1 9-10t: 12 11-12t: 15 13-15t: 9 15-20t: 4 20-30t: 1 30t+: 2 - Klarer du � holde f�lge med progresjonene i kurset?
(ffu.anm. Delvis: studenter som kun henger med i noen av
ukene, men som raskt blir hengede etter ved f.eks. obliguker)
Ja: 16 Nei: 16 Delvis: 12 - Hva synes du om vanskklighetsgraden i kurset?
For lett: 0 Lett: 0 Passe: 28 Ganske vanskelig: 17 Alt for vanskelig: 2 - Hva synes du om arbeidsmengden i kurset (jmf. 3 vekttall)?
For liten: 0 Litt liten: 0 Passe: 14 Stor: 21 Alt for stor: 12 - Synes du at du har god nok bakgrunn for � ta kurset?
Ja: 34 Nei: 5 B�de og: 2
- Hva er din fysikkbakgrunn (h�yeste)
Forelesningene
- Hvor ofte g�r du p� forelesninger?
(ffu.anm. Vi har ikke rukket � evaluere per web,
de som av en eller annen grunn ikke g�r p� forelesing
er derfor ikke med)
Alltid: 32
Ofte: 12
Halvparten: 2
Sjeldent: 0
Aldri: 0
- Hvordan er forelesningene til A.I.Vistnes?
S�rdeles Godt: 12
Meget Godt: 24
Godt: 7
Noe Godt: 3
Lite Godt: 0
Stryk!: 0
- Hvordan er forelesningene til H.Osnes?
S�rdeles Godt: 2
Meget Godt: 12
Godt: 24
Noe Godt: 5
Lite Godt: 2
Stryk!: 1
- Synes du at kurset er for mye preget av formalisme/matematikk i motsetning til praktisk fysikk med vekt p� forst�else av fenomenene?
Alt for formalistisk: 0
Litt for formalistisk: 15
Passe blanding: 25
Litt for lite formalisme: 6
Alt for lite formalisme: 0
- Synes du det er problematisk � ha to forelesere?
Ja: 3
Nei: 31
Vet ikke: 1
Nei, men ville foretrukket en: 11
- F�ler du at du har god nok kontakt med foreleserene?
Ja: 38
Nei: 7
- Hvor ofte g�r du p� forelesninger?
(ffu.anm. Vi har ikke rukket � evaluere per web,
de som av en eller annen grunn ikke g�r p� forelesing
er derfor ikke med)
Alltid: 32 Ofte: 12 Halvparten: 2 Sjeldent: 0 Aldri: 0 - Hvordan er forelesningene til A.I.Vistnes?
S�rdeles Godt: 12 Meget Godt: 24 Godt: 7 Noe Godt: 3 Lite Godt: 0 Stryk!: 0 - Hvordan er forelesningene til H.Osnes?
S�rdeles Godt: 2 Meget Godt: 12 Godt: 24 Noe Godt: 5 Lite Godt: 2 Stryk!: 1 - Synes du at kurset er for mye preget av formalisme/matematikk i motsetning til praktisk fysikk med vekt p� forst�else av fenomenene?
Alt for formalistisk: 0 Litt for formalistisk: 15 Passe blanding: 25 Litt for lite formalisme: 6 Alt for lite formalisme: 0 - Synes du det er problematisk � ha to forelesere?
Ja: 3 Nei: 31 Vet ikke: 1 Nei, men ville foretrukket en: 11 - F�ler du at du har god nok kontakt med foreleserene?
Ja: 38 Nei: 7
Gruppeundervisning
- Hvor ofte g�r du p� gruppeundervisning?
Alltid: 26 Ofte: 16 Halvparten: 3 Sjeldent: 0 Aldri: 0 - Gj�r du ukeoppgavene f�r gruppetimen?
Alltid: 2 Ofte: 10 Halvparten: 17 Sjeldent: 16 Aldri: 0 - Hvordan er kvaliteten p� gruppene?
S�rdeles Godt: 2 Meget Godt: 12 Godt: 24 Noe Godt: 5 Lite Godt: 2 Stryk!: 1 - Deltar du aktivt i gruppen?
Deltar aktivt: 28 Deltar, men ikke fullt s� aktivt: 17 Deltar ikke: 0 - Hvor godt hjelper gruppeundervisningen deg til �
forst� pensum?
L�reverk, oppgaver og nummerikk
- Hva synes du om bruken av obligatoriske oppgaver i undervisningen?
Positivt: 25 OK: 15 Negativt: 5 - Hva synes du om arbeidsmengden i forbindelse med obliger?
Alt for stor: 5 Noe stor: 17 Passe: 22 Litt liten: 1 Alt for liten: 0 - F�ler du at de numeriske metodene i kurset gir deg st�rre innsikt i faget?
Ja de hjelper mye: 9 Ja en del: 26 Sv�rt lite eller ingenting: 10 - F�ler du at bruken av numeriske metoder er nyttige i den forstand at
de gir deg kompetanse med tanke p� en framtidig jobb?
Ja, veldig: 24 Litt: 17 Egentlig ikke: 0 Har ingen formening: 4