Rapport fra evalueringen av FY040 v�ren 2003

Evalueringen ble foretatt p� forelsning tirsdag 6/5. 37 studenter leverte inn skjemaet. Dette er ca. halvparten av de som er kvalifisert for � g� opp til eksamen i kurset.

Et flertall av studentene har de anbefalte forkunnskapene til kurset, men det er allikevel en betydelig del som hverken har Ma001 eller 2Fy. Det er stor variasjon i hvilke andre kurs studentene tar. Kj101 og Ma001 er de kursene som flest tar utenom Fy040. Et stort flertall tar 10 vektall dette semesteret. Gjennomsnittsstudenten bruker ca. 11 timer pr.uke p� dette kurset. Det er mindre enn det man kan forvente p� et 5 vektallskurs.�De fleste er da heller ikke helt tilfreds med sin egen innsats. Til tross dette mener de aller fleste at de har f�tt med seg det viktigste i kurset.

Kurset f�r jevnt over fine tilbakemeldinger fra studentene. Forelesere f�r mye skryt for � v�re engasjerende og flinke. Det ser ogs� ut til at studentene er forn�yde med balansen mellom eksempler, matematiske fremstillinger og praktiske demonstrasjoner p� forelesingene. P� grunn av kursets relativt store omfang synes et flertall av studentene at tempoet i undervisningen er ganske h�yt. Gruppel�rerne p� kollokviegruppene f�r ogs� honn�r. Mange studenter opplyser at de har l�rt mye p� kollokviegruppene. Utbyttet av lab�velsene ser ogs� ut til � ha v�rt bra. Mange har f�tt �kt forst�else for faget gjennom � se hvordan ting fungerer i praksis. Noen ville gjerne hatt en ekstra dag for skriving av labjournaler, mens andre gjerne ville hatt litt mer fleksibel tid p� labben p� grunn av at det kolliderer med andre fag. F� studenter deltar aktivt i kollokviegrupper utenom regneverkstedene.

Samtlige studenter opplyser at det har v�rt nyttig med obligatoriske innleveringer. De fleste er ogs� enige om at b�de arbeidsmengde og vanskelighetsgrad har v�rt passe. N�r det gjelder ukeoppgavene, har de dekket pensum p� en bra m�te, men noen studenter har opplevd at oppgavene enkelte ganger har v�rt litt uoversiktelige og vanskelige � forst�.

N�r det gjelder boka som brukes i Fy040, s� er den tydeligvis til stor frustrasjon for mange studenter. Boka, som er p� engelsk, oppleves som tung, uoversiktelig og t�rr. Mange opplyser at de kunne �nske seg en norsk l�rebok som var mer tilrettelagt for det som er pensum i kurset. Det blir ogs� ytret �nsker om at forelesningsnotatene blir � f� kj�pt som et kompendium..

Konklusjon

Studentene opplever Fy040 som et omfattende og krevende kurs. Allikevel f�r kurset mye bra tilbakemeldinger, og studentene er jevnt over godt forn�yd med alle ledd i undervisningen. L�reboka f�r derimot mye kritikk. Hvis det finnes alternativer til denne, s� b�r man vurdere disse.



Under f�lger en oversikt over svarene p� avkrysningssp�rsm�lene vi stilte.

Enkelte av sp�rsm�lene blir litt uinteressante i denne sammenhengen. F.eks vil det ikke v�re noen som har svart at de aldri m�ter p� forelesning, siden evalueringen er foretatt p� papir i en forelesningstime.

  1. Om deg selv, forkunnskaper og fremtidsplaner
    • Kj�nn

      jente: 22
      gutt: 15

    • Hvilke andre kurs tar du dette semeseret?
      Kj101: 10
      Ma001: 7
      St005: 6
      Ex.Phil: 5
      Inf101: 5
      Ast101: 4
      Fy041: 3
      Bio272: 1
      Inf102: 1
      Ma008: 1
      Mat100: 1
      Gf101: 1
      Gf103: 1
      2Fy/3Fy: 1

    • Hvor mange vekttall tar du dette semesteret?
      5: 1
      8: 1
      10: 27
      11: 1
      13: 1
      15: 4
      17: 1
      20: 1

    • Hvilke forkunnskaper har du i fysikk og mattematikk fra videreg�ende skole?
      2Mx: 24
      3Mx: 23
      2My: 3
      3My: 3
      2Fy: 21
      3Fy: 15
      Ma001: 19
      Mat100: 9
      Annet: 5

    • Hva har du tenkt � studere videre?
      Biologi: 15
      Kjemi: 8
      Informatikk: 2
      Geologi: 1
      Fysikk: 0
      Mattematikk: 0
      Annet: 12
      Usikker: 3

  2. Forelsninger
    • Hvor ofte m�ter du p� forelesninger?

      Nesten alltid: 21
      Stort sett: 11
      En gang i blandt: 5
      Sv�rt sjelden: 0

    • Klarer du � f�lge med progresjonen i kurset
      Ja, ligger langt forann: 0
      Har hodet over vannet: 11
      Ligger litt bak: 20
      Ligger langt bak: 6

  3. Forelser
    • Forelseren bruker tiden til � g� gjennom nytt stoff ("Slik er det")

      Aldri: 0
      Sjelden: 1
      Noen ganger: 2
      Ofte: 27
      Alltid: 7

    • Forelseren bruker tiden til � g� gjennom nytt stoff ("Slik �nsker jeg det")

      Aldri: 1
      Sjelden: 1
      Noen ganger: 11
      Ofte: 18
      Alltid: 6

    • Forelsereren bruker tiden til � gjennomg� regneeksempler ("Slik er det")

      Aldri: 0
      Sjelden: 2
      Noen ganger: 14
      Ofte: 20
      Alltid: 1

    • Forelseren bruker tiden til � gjennomg� regneeksempler ("Slik �nsker jeg det")

      Aldri: 0
      Sjelden: 6
      Noen ganger: 9
      Ofte: 20
      Alltid: 2

    • Forelseren legger vekt p� en matematisk fremstilling av stoffet ("Slik er det")

      Aldri: 0
      Sjelden: 4
      Noen ganger: 11
      Ofte: 19
      Alltid: 3

    • Forelseren legger vekt p� en matematisk fremstilling av stoffet ("Slik �nsker jeg det")

      Aldri: 1
      Sjelden: 4
      Noen ganger: 25
      Ofte: 6
      Alltid: 1

    • Forelseren bruker demonstrasjoner for � forklare begrep og fenomen ("Slik er det")

      Aldri: 0
      Sjelden: 0
      Noen ganger: 10
      Ofte: 23
      Alltid: 4

    • Forelseren bruker demonstrasjoner for � forklare begrep og fenomen ("Slik �nsker det")

      Aldri: 1
      Sjelden: 1
      Noen ganger: 11
      Ofte: 20
      Alltid: 4

  4. Obligatoriske innleveringer
    • Hva synes du om arbeidsmengden p� obligene?

      Liten: 1
      Litt liten: 0
      Passe: 33
      Litt mye: 3
      Sv�rt stor: 1

    • Hva synes du om vanskelighetsgraden p� obligene?

      Liten: 0
      Litt liten: 0
      Passe: 27
      Litt mye: 9
      Sv�rt stor: 1

    • Hvordan har arbeidet med obligene v�rt?

      Bortkastet: 0
      Ikke s�rlig nyttig: 0
      Passe nyttig: 4
      L�rt noe: 14
      L�rerikt: 19

  5. Kollokvier/Regneverksted/L�reverk
    • Hvilken kollokviegruppe g�r du p�?

      1: 11
      2: 6
      3: 5
      4: 8
      5: 6
      Ingen : 1

    • Hvor ofte m�ter du p� kollokviegruppene?

      Nesten alltid: 15
      Stort sett: 10
      En gang i blandt: 8
      Sv�rt sjelden: 4

    • Synes du oppgavene dekker pensumet p� en oversiktelig m�te?
      Ja, godt og oversiktelig: 10
      OK: 24
      Nei, dekker det ikke helt: 3

    • Deltar du aktivt i en kollokviegruppe utenfor regneverkstedene?
      Ja, har ofte kollokvie med medstudenter: 3
      Av og til: 4
      Sjelden: 19
      Deltar aldri i kollokvie: 11

  6. Lab og veiledning
    • Hvor mye utbytte synes du at du har f�tt av lab�velsene?

      Sv�rt mye: 4
      Passe mye: 24
      Lite: 9
      Sv�rt lite: 0

    • Hvor godt synes du at du forst�r �velsene?

      Sv�rt godt: 10
      Noenlunde: 26
      I mindre grad: 1
      H�??: 0

    • Er veilederne til god hjelp�p� labben?

      r
      Sv�rt god: 15
      Ganske god: 21
      Noe mangelfull: 1
      D�rlig: 0

  7. Arbeidsmengde-/utbytte av kurset
    • Hvor mye tid (ca) bruker du per uke p� kurset?

      5t: 12
      10t: 13
      15t: 9
      20t: 1
      Mer enn 20t: 2

    • Er du tilfreds med egen innsats?

      Sv�rt tilfreds: 1
      Tilfreds: 4
      Kunne jobbet mer: 27
      Nei, absolutt ikke: 5

    • Hva synes du om tempoet i undervisningen?

      Meget lavt: 0
      Ganske lavt: 0
      Passe: 14
      Ganske h�yt: 17
      Meget h�yt: 6

    • Hvordan synes kvaliteten p� undervisningen har v�rt?

      Meget bra: 4
      Ganske bra: 13
      OK: 20
      Ganske d�rlig: 0
      Meget d�rlig: 0

    • Synes du kurset har gitt deg en grei forst�else av stoffet?

      Sv�rt god: 2
      Skj�nte det viktigste: 25
      Nei,mye jeg ikke skj�nte: 10
      ???????: 0

    • Har du blitt mer interessert i fysikk i l�pet av kurset?

      Mye mer!!: 5
      Ja, litt: 11
      Samme som f�r: 16
      Nei,ble lei: 5