Rapport fra evalueringen av FY105 v�ren 2003
De fleste studentene oppgir at de bruker rundt 8 timer pr uke p� kurset, og at de helst burde ha brukt 10 timer for hele tiden � v�re ajour. Forelesningstempo og vanskelighetsgrad synes � v�re passelig for stort sett alle. Av de studentene med de anbefalte forkunnskapene, svarer alle at de har god nok bakgrunn for � kunne f�lge kurset.Forelesningene f�r jevnt over mye skryt. Tavleundervisningen er meget god, og foreleser er strukturert og god til � gi eksempler. Noen av de som har svart, p�peker riktignok at foreleseren f�lger boka litt vel slavisk.
Ogs� gruppeundervisningen f�r gode attester (da spesielt gruppe 1 og 2). Mange svarer at gruppene er viktige for � forst� pensum, men klages over d�rlig fasit (inneholder andel feil). I lys av dette er det en god del studenter som etterlyser relativt grundige l�sningsforslag til ukeoppgavene.
L�reb�kene gis generelt middels til d�rlig karakter. De er til tider litt uklare i presentasjonene av pensum, og fasiten f�r, som tidligere nevnt, stryk. Mange av studentene er positive til at det ikke er obligatoriske innleveringer i kurset, men i steden frivillig innlevering. Noen synes derimot at innleveringene kan v�re obligatoriske, s� lenge de ikke er tellende p� karakteren.
Konklusjon
Totalt sett f�r fy105 meget god kritikk. Vi vil derimot nok en gang anbefale at det utarbeides skikkelige l�sningsforslag til oppgavene i l�reb�kene.Under f�lger en oversikt over svarene p� avkrysningssp�rsm�lene vi stilte. Vi gj�r oppmerksom p� at ikke alle svarte p� samtlige sp�rsm�l i skjemaene.
- Litt om deg
Jeg er en
jente: 5 gutt: 28
Hva syns du om tempoet p� forelesningene?
For sakte: 1 Passe: 33 For raskt: 0
Hva syns du om vanskelighetsgraden i kurset?
For lett: 0 Lett: 2 Passe: 26 Ganske vanskelig: 3 Alt for vanskelig: 0
- Forelesninger
Hvor ofte g�r du p� forelesning?
Alltid: 18 Ofte: 10 Halvparten: 2 Sjelden: 2 Aldri: 0
Hvordan er kvaliteten p� forelesningene?
S�rdeles god: 1 Meget god: 16 God: 15 Noe god: 1 Lite god: 0 Stryk!: 0
Synes du at kurset er for mye preget av formalisme/matematikk i motsetning til praktisk fysikk med vekt p� forst�else av fenomenene?
Altfor formalistisk: 1 Litt for mye formalisme: 1 Passe blanding: 28 Litt for lite formalisme: 2 Altfor lite formalisme: 0
- Gruppeundervisning
Hvor ofte g�r du p� gruppeundervisning?
Alltid: 7 Ofte: 7 Halvparten: 10 Sjelden: 5 Aldri: 4
Hvordan er kvaliteten p� gruppene?
S�rdeles god: 6 Meget god: 11 God: 8 Noe god: 3 Lite god: 0 Stryk!: 0
Hvor godt hjelper gruppeundervisningen deg til � forst� pensum?
Hjelper mye: 14 Hjelper noe: 9 Hjelper litt: 5 Bortkastet tid: 0
Hvordan ville du foretrekke at svarene p� oppgavene ble presentert? (flere kan passe, men velg det du synes er viktigst)
Relativt grundige l�sningsforslag: 10 Fasit med de viktigste tallene og begrepene: 2 Gruppel�rer g�r gjennom oppgaven: 19 Gruppel�rer tilgjengelig for sp�rsm�l: 6
- L�reverk og oppgaver
Hvordan synes du l�reboka er?
Sv�rt bra: 1 God: 4 Helt grei: 16 Litt d�rlig: 12 H�pl�s!: 1
Hva synes du om at det er frivillige kontra obligatoriske oppgaver i undervisningen?
Positivt: 17 Spiller ingen rolle: 12 Negativt: 3