Rapport fra evalueringen av FY105 v�ren 2003

De fleste studentene oppgir at de bruker rundt 8 timer pr uke p� kurset, og at de helst burde ha brukt 10 timer for hele tiden � v�re ajour. Forelesningstempo og vanskelighetsgrad synes � v�re passelig for stort sett alle. Av de studentene med de anbefalte forkunnskapene, svarer alle at de har god nok bakgrunn for � kunne f�lge kurset.

Forelesningene f�r jevnt over mye skryt. Tavleundervisningen er meget god, og foreleser er strukturert og god til � gi eksempler. Noen av de som har svart, p�peker riktignok at foreleseren f�lger boka litt vel slavisk.

Ogs� gruppeundervisningen f�r gode attester (da spesielt gruppe 1 og 2). Mange svarer at gruppene er viktige for � forst� pensum, men klages over d�rlig fasit (inneholder andel feil). I lys av dette er det en god del studenter som etterlyser relativt grundige l�sningsforslag til ukeoppgavene.

L�reb�kene gis generelt middels til d�rlig karakter. De er til tider litt uklare i presentasjonene av pensum, og fasiten f�r, som tidligere nevnt, stryk. Mange av studentene er positive til at det ikke er obligatoriske innleveringer i kurset, men i steden frivillig innlevering. Noen synes derimot at innleveringene kan v�re obligatoriske, s� lenge de ikke er tellende p� karakteren.

Konklusjon

Totalt sett f�r fy105 meget god kritikk. Vi vil derimot nok en gang anbefale at det utarbeides skikkelige l�sningsforslag til oppgavene i l�reb�kene.

Under f�lger en oversikt over svarene p� avkrysningssp�rsm�lene vi stilte. Vi gj�r oppmerksom p� at ikke alle svarte p� samtlige sp�rsm�l i skjemaene.

  1. Litt om deg
    • Jeg er en

      jente: 5
      gutt: 28

    • Hva syns du om tempoet p� forelesningene?

      For sakte: 1
      Passe: 33
      For raskt: 0

    • Hva syns du om vanskelighetsgraden i kurset?

      For lett: 0
      Lett: 2
      Passe: 26
      Ganske vanskelig: 3
      Alt for vanskelig: 0

  2. Forelesninger
    • Hvor ofte g�r du p� forelesning?

      Alltid: 18
      Ofte: 10
      Halvparten: 2
      Sjelden: 2
      Aldri: 0

    • Hvordan er kvaliteten p� forelesningene?

      S�rdeles god: 1
      Meget god: 16
      God: 15
      Noe god: 1
      Lite god: 0
      Stryk!: 0

    • Synes du at kurset er for mye preget av formalisme/matematikk i motsetning til praktisk fysikk med vekt p� forst�else av fenomenene?

      Altfor formalistisk: 1
      Litt for mye formalisme: 1
      Passe blanding: 28
      Litt for lite formalisme: 2
      Altfor lite formalisme: 0

  3. Gruppeundervisning
    • Hvor ofte g�r du p� gruppeundervisning?

      Alltid: 7
      Ofte: 7
      Halvparten: 10
      Sjelden: 5
      Aldri: 4

    • Hvordan er kvaliteten p� gruppene?

      S�rdeles god: 6
      Meget god: 11
      God: 8
      Noe god: 3
      Lite god: 0
      Stryk!: 0

    • Hvor godt hjelper gruppeundervisningen deg til � forst� pensum?

      Hjelper mye: 14
      Hjelper noe: 9
      Hjelper litt: 5
      Bortkastet tid: 0

    • Hvordan ville du foretrekke at svarene p� oppgavene ble presentert? (flere kan passe, men velg det du synes er viktigst)

      Relativt grundige l�sningsforslag: 10
      Fasit med de viktigste tallene og begrepene: 2
      Gruppel�rer g�r gjennom oppgaven: 19
      Gruppel�rer tilgjengelig for sp�rsm�l: 6

  4. L�reverk og oppgaver
    • Hvordan synes du l�reboka er?

      Sv�rt bra: 1
      God: 4
      Helt grei: 16
      Litt d�rlig: 12
      H�pl�s!: 1

    • Hva synes du om at det er frivillige kontra obligatoriske oppgaver i undervisningen?

      Positivt: 17
      Spiller ingen rolle: 12
      Negativt: 3