Rapport fra evaluering av Fys201 v�ren 2003
Forelesningene
De fleste av de spurte studentene m�ter opp p� fys201 forelesningene. Mange syntes at stoffet presenteres p� en tung m�te og ligger dermed litt bak. Tross for dette f�ler studentene seg rimelig sikre p� hva som er pensum relevant. Mange av studentene mener foreleser b�r forklare hva han skal forelese f�r han uttrykker det p� tavla, istede for i etterkant som ofte er tilfellet.Gruppene/regneverkstedet
Som p� forelesningene er ogs� gruppene/regneverkstedet hyppig bes�kt av de spurte studentene. De finner regne�velsene i en viss grad til � definere pensum. Samsvar mellom forelesningene og gruppeoppgavene er s�nn middels god. Gruppel�rer er meget systematisk av sin gjennomgang som presenteres sv�rt s� oversiktlig under oppgavegjennomgang. Ogs� regneverkstedet er med p� � �ke forst�elsen av det teoretiske pensumet.L�reverk og oppgaveheftet
De aller fleste er passelig forn�yd med den PC Hemmer sin bok. Boka utfyller forelesningne middels godt, men det skulle v�rt flere mellomregninger og flere regneeksempler. Dessuten foreleses det sv�rt s� usystematisk i forhold til boka, det blir kommentert p� at det hoppes sv�rt ofte frem og tilbake. Oppgavene som gis til studentene blir ansett som ganske vansklige, men mengden i forhold til vekttall er akseptabel. Det som enhver spurt student reagerer p� er at det ikke er noen tilgjengelig fasit til oppgavene som gis p� gruppene eller regneverkstedet.
Under f�lger en oversikt over svarene p� avkrysningssp�rsm�lene som ble stilt. Merk at ikke alle svarte p� alle sp�rsm�lene
Forelesningene
- Hvor ofte m�ter du p� forelesningene?>
Nesten alltid: 12 Stort sett: 2 En gang iblant: 2 Sv�rt sjeldent: 0 - Presenterer foreleser stoffet p� en forst�lig m�te?
Lett forst�lig: 2 Noks� forst�lig: 6 Ganske tungt: 8 Uforst�lig: 0 - Klarer du � holde f�lge med progresjonen i kurset?
Ja, ligger foran: 0 Forholdsvis bra: 3 Ligger litt bak: 9 Ligger langt bak: 4 - Synes du forelesningene gir deg oversikt over hva som er pensum og hva som forventes av studentene til eksamen?
I stor grad: 2 Til en viss grad: 10 I litt for liten grad: 4 I liten grad: 0
- Hvor ofte m�ter du p� forelesningene?>
Gruppene/regneverkstedet
- Hvor ofte m�ter du p� gruppene?
Nesten alltid: 5 Stort sett: 9 En gang iblant: 1 Sv�rt sjeldent: 1
- Hvor mye hjelper gruppene deg til � forst� pensum?
I stor grad: 4 Til en viss grad: 10 I litt for liten grad: 1 I liten grad: 1
- Hva synes du om sammenhengen mellom det som gjennomg�s p� forelesningene og gruppeoppgavene?
Sv�rt god: 1 God: 7 Mindre god: 6 D�rlig: 1
- Hvor ofte m�ter du p� regneverkstedet?
Nesten alltid: 2 Stort sett: 5 En gang iblant: 6 Sv�rt sjelden: 3
- Hvor stort utbytte f�ler du du har av regneverkstedet?
Stort: 3 Brukbart: 9 Lite: 4 Blir mer forvirret!: 0
- Hvor ofte m�ter du p� gruppene?
Nesten alltid: 5 Stort sett: 9 En gang iblant: 1 Sv�rt sjeldent: 1 - Hvor mye hjelper gruppene deg til � forst� pensum?
I stor grad: 4 Til en viss grad: 10 I litt for liten grad: 1 I liten grad: 1 - Hva synes du om sammenhengen mellom det som gjennomg�s p� forelesningene og gruppeoppgavene?
Sv�rt god: 1 God: 7 Mindre god: 6 D�rlig: 1 - Hvor ofte m�ter du p� regneverkstedet?
Nesten alltid: 2 Stort sett: 5 En gang iblant: 6 Sv�rt sjelden: 3 - Hvor stort utbytte f�ler du du har av regneverkstedet?
Stort: 3 Brukbart: 9 Lite: 4 Blir mer forvirret!: 0
L�reverk og oppgaveheftet
- Presenterer l�reboka stoffet p� en forst�lig m�te?
Sv�rt forst�elig: 0 Forst�lig: 12 Lite forst�elig: 4 Forvirrende: 0 - Hvor godt utfyller l�rebok og forelesninger hverandre?
Sv�rt bra: 0 Bra: 7 Middels: 9 Noks� d�rlig: 0 D�rlig: 0 - Hva synes du om vansklighetsgraden til oppgavene?
For vansklige: 8 Passe: 6 For lette: 0 - Hva synes du om fordelingen av oppgaver?
Savner flere forst�elsesoppgaver: 2 Passe fordeling: 11 Savner flere regnetekniske oppgaver: 0 - Savner du fasit til oppgavene i oppgaveheftet?
Ja: 15 Nei: 1
Generelle kommentarer
- Hva synes du om arbeidsmengden p� kurset i forhold til vekttallsbelastningen?
For stor: 3 Passe: 11 For liten: 0