Rapport fra evaluering av Fys201 v�ren 2003

  1. Forelesningene

    De fleste av de spurte studentene m�ter opp p� fys201 forelesningene. Mange syntes at stoffet presenteres p� en tung m�te og ligger dermed litt bak. Tross for dette f�ler studentene seg rimelig sikre p� hva som er pensum relevant. Mange av studentene mener foreleser b�r forklare hva han skal forelese f�r han uttrykker det p� tavla, istede for i etterkant som ofte er tilfellet.
  2. Gruppene/regneverkstedet

    Som p� forelesningene er ogs� gruppene/regneverkstedet hyppig bes�kt av de spurte studentene. De finner regne�velsene i en viss grad til � definere pensum. Samsvar mellom forelesningene og gruppeoppgavene er s�nn middels god. Gruppel�rer er meget systematisk av sin gjennomgang som presenteres sv�rt s� oversiktlig under oppgavegjennomgang. Ogs� regneverkstedet er med p� � �ke forst�elsen av det teoretiske pensumet.
  3. L�reverk og oppgaveheftet

    De aller fleste er passelig forn�yd med den PC Hemmer sin bok. Boka utfyller forelesningne middels godt, men det skulle v�rt flere mellomregninger og flere regneeksempler. Dessuten foreleses det sv�rt s� usystematisk i forhold til boka, det blir kommentert p� at det hoppes sv�rt ofte frem og tilbake. Oppgavene som gis til studentene blir ansett som ganske vansklige, men mengden i forhold til vekttall er akseptabel. Det som enhver spurt student reagerer p� er at det ikke er noen tilgjengelig fasit til oppgavene som gis p� gruppene eller regneverkstedet.

    Under f�lger en oversikt over svarene p� avkrysningssp�rsm�lene som ble stilt. Merk at ikke alle svarte p� alle sp�rsm�lene

  1. Forelesningene

    1. Hvor ofte m�ter du p� forelesningene?>
      Nesten alltid: 12 Stort sett: 2 En gang iblant: 2 Sv�rt sjeldent: 0
    2. Presenterer foreleser stoffet p� en forst�lig m�te?
      Lett forst�lig: 2Noks� forst�lig: 6Ganske tungt: 8Uforst�lig: 0
    3. Klarer du � holde f�lge med progresjonen i kurset?
      Ja, ligger foran: 0Forholdsvis bra: 3Ligger litt bak: 9Ligger langt bak: 4
    4. Synes du forelesningene gir deg oversikt over hva som er pensum og hva som forventes av studentene til eksamen?
      I stor grad: 2Til en viss grad: 10I litt for liten grad: 4I liten grad: 0

  2. Gruppene/regneverkstedet

    1. Hvor ofte m�ter du p� gruppene?
      Nesten alltid: 5 Stort sett: 9 En gang iblant: 1 Sv�rt sjeldent: 1
    2. Hvor mye hjelper gruppene deg til � forst� pensum?
      I stor grad: 4Til en viss grad: 10I litt for liten grad: 1I liten grad: 1
    3. Hva synes du om sammenhengen mellom det som gjennomg�s p� forelesningene og gruppeoppgavene?
      Sv�rt god: 1God: 7Mindre god: 6D�rlig: 1
    4. Hvor ofte m�ter du p� regneverkstedet?
      Nesten alltid: 2Stort sett: 5En gang iblant: 6Sv�rt sjelden: 3
    5. Hvor stort utbytte f�ler du du har av regneverkstedet?
      Stort: 3Brukbart: 9Lite: 4Blir mer forvirret!: 0

  3. L�reverk og oppgaveheftet

    1. Presenterer l�reboka stoffet p� en forst�lig m�te?
      Sv�rt forst�elig: 0 Forst�lig: 12Lite forst�elig: 4Forvirrende: 0
    2. Hvor godt utfyller l�rebok og forelesninger hverandre?
      Sv�rt bra: 0Bra: 7Middels: 9Noks� d�rlig: 0D�rlig: 0
    3. Hva synes du om vansklighetsgraden til oppgavene?
      For vansklige: 8 Passe: 6For lette: 0
    4. Hva synes du om fordelingen av oppgaver?
      Savner flere forst�elsesoppgaver: 2 Passe fordeling: 11Savner flere regnetekniske oppgaver: 0
    5. Savner du fasit til oppgavene i oppgaveheftet?
      Ja: 15 Nei: 1

  4. Generelle kommentarer

    1. Hva synes du om arbeidsmengden p� kurset i forhold til vekttallsbelastningen?
      For stor: 3 Passe: 11For liten: 0