Rapport fra evaluering av Fys203 v�ren 2003

  1. Forelesningene

    Forelesningene og foreleser f�r generelt d�rlige tilbakemeldinger fra studentene. Det p�pekes at foreleser virker � v�re d�rlig forberedt, og at endel av pensum med fordel kunne v�rt forklart bedre. Det etterlyses pensumliste og forelesningsplan som et minimum p� kursets hjemmesider, og mange studenter finner hjemmesiden sv�rt mangelfull (eksempelvis er Jens Feder fortsatt oppf�rt som foreleser til tross for at det er et �r siden han hadde kurset.)

  2. Gruppene/regneverkstedet

    Gruppel�rer f�r skryt for sin faglige dyktighet, og sitt gode opplegg for grupperegningene. Han utarbeider gode l�sningsforslag, og stiller seg selv til disposisjon for studentene. Noen p�peker at det er en ulempe at gruppene foreg�r p� engelsk, da dette f�rer til en noe h�yere terskel for � stille sp�rsm�l. Flere studenter mener at det ikke er samsvar mellom forelesninger og grupperegningen, det blir bl.a. gitt oppgaver hvis pensum enn� ikke er forelest. Det p�pekes ogs� at gruppel�rer kan gi for "h�ytsvevende" svar.

  3. L�reverk og oppgaveheftet

    L�reboka f�r godkjent minus. Mange mener at den kan v�re litt for generell og tung � lese. En god del mener at boka og forelesningene ikke utfyller hverandre i tilstrekkelig grad.

  4. Generell kommentar

    Hovedinntrykket av evalueringen blir at studentene ikke f�ler at kurset fungerer slik det b�r. Dette gjelder blant annet det administrative i kurset, samkj�ring mellom forelesning og gruppe og kursets hjemmeside. Noen gir uttrykk for at kurset bygger p� mer enn de oppgitte forutsetningene.

    Under f�lger en oversikt over svarene p� avkrysningssp�rsm�lene som ble stilt. Merk at ikke alle svarte p� alle sp�rsm�lene

  1. Forelesningene

    1. Hvor ofte m�ter du p� forelesningene?>
      Nesten alltid: 5 Stort sett: 4 En gang iblant: 0Sv�rt sjeldent: 0
    2. Presenterer foreleser stoffet p� en forst�lig m�te?
      Lett forst�lig: 2Noks� forst�lig: 3Ganske tungt: 3Uforst�lig: 1
    3. Klarer du � holde f�lge med progresjonen i kurset?
      Ja, ligger foran: 0Forholdsvis bra: 3Ligger litt bak: 3Ligger langt bak: 3
    4. Synes du forelesningene gir deg oversikt over hva som er pensum og hva som forventes av studentene til eksamen?
      I stor grad: 0Til en viss grad: 3I litt for liten grad: 4I liten grad: 2

  2. Gruppene/regneverkstedet

    1. Hvor ofte m�ter du p� gruppene?
      Nesten alltid: 3 Stort sett: 3 En gang iblant: 1 Sv�rt sjeldent: 1
    2. Hvor mye hjelper gruppene deg til � forst� pensum?
      I stor grad: 0Til en viss grad: 4I litt for liten grad: 3I liten grad: 2
    3. Hva synes du om sammenhengen mellom det som gjennomg�s p� forelesningene og gruppeoppgavene?
      Sv�rt god: 0God: 3Mindre god: 5D�rlig: 0

  3. L�reverk og oppgaveheftet

    1. Presenterer l�reboka stoffet p� en forst�lig m�te?
      Sv�rt forst�elig: 0 Forst�lig: 4Lite forst�elig: 5Forvirrende: 0
    2. Hvor godt utfyller l�rebok og forelesninger hverandre?
      Sv�rt bra: 0Bra: 1Middels: 4Noks� d�rlig: 3D�rlig: 0
    3. Hva synes du om vansklighetsgraden til oppgavene?
      For vansklige: 4 Passe: 7For lette: 0
    4. Hva synes du om fordelingen av oppgaver?
      Savner flere forst�elsesoppgaver: 0 Passe fordeling: 7Savner flere regnetekniske oppgaver: 0
    5. Savner du fasit til oppgavene i oppgaveheftet?
      Ja: 3 Nei: 3

  4. Generelle kommentarer

    1. Hva synes du om arbeidsmengden p� kurset i forhold til vekttallsbelastningen?
      For stor: 4 Passe: 4For liten: 0
    12. mai 2003