Oppgaven er ikke lenger tilgjengelig

Analyse av Russlands og Ukrainas bruk av cyberoperasjoner

Prosjektet fokuserer på å kartlegge og analysere hvordan cyberangrep har blitt benyttet i krigen i Ukraina, og utifra dette å identifisere viktige læringsmomenter fra denne krigføringen. Læringsmomentene kan være knyttet til hvilke angrepsteknikker som er benyttet i ulike faser av krigen mot hvilke mål, hvilken effekt angrepene har hatt, hvorden den ene eller andre part har kunnet forsvare seg, og hvilke støttespillere de har hatt. Forventet resultat av prosjektet er å gi råd om hvordan virksomheter kan beskytte seg mot slike angrep og ha en god beredskap hvis beskyttelsestiltakene ikke virker. Prosjektet skal benytte kun åpen informasjon. Studenten kan avgrense problemstillingen. Avhandlingen kan skrives på norsk eller engelsk. Prosjektet gjøres i samarbeid med NVE.

Publisert 27. aug. 2022 09:57 - Sist endret 12. des. 2022 21:04

Veileder(e)