Cybersikkerhet i infrastruktur for elbillading

Ifølge en rapport utgitt av Statens veivesen og Miljødirektoratet i mars 2022 er dagens elbilpark er på rundt 475 000 lette el-kjøretøy (person- og varebiler), 55 elektriske langdistansbusser, rundt 500 elektriske bybusser og cirka 100 el-lastebiler. Det forventes en stor vekst i antall elektriske kjøretøy mot 2030. Gitt at målene for salg av nullutslippskjøretøy nås vil det være nærmere 2 millioner lette el-kjøretøy, 2 000 elektriske langdistansebusser, 9 000 el-bybusser og 23 000 el-lastebiler på veiene i 2030. En slik vekst forutsetter at ladeinfrastrukturen holder tritt med salget av el-kjøretøy – og ikke blir en barriere for bruk av disse kjøretøyene[1]. Prosjektet innebærer å undersøke hvordan ladeinfrastruktur er utformet og i hvilken grad ladeinfrastrukturen er sårbar for cyberangrep. Forventet resultat av prosjektet er å anbefale forbedring av sikkerhetsarkitektur og/eller beredskap mot cyberangrep. Prosjektet kan gjennomføres med utgangspunkt i litteraturstudier, intervjuer og trusselmodellering. Studenten kan avgrense problemstillingen. Prosjektet gjøres i samarbeid med NVE.

Publisert 27. aug. 2022 10:18 - Sist endret 12. des. 2022 22:08

Veileder(e)

Omfang (studiepoeng)

60