Bevegelse, musikk og mekatronikk

Bildet kan inneholde: bord, himmel, fritid, anlegg, stol.

 

I mange sammenhenger har man behov for å "live" opp musikk. Det kan være ved konserter, show, festivaler, demoer osv.  I tidligere tider brukte man "syngedamer" som stod bak på scenen og bevegde seg til musikken. Etterhvert ble bruk av lys (lysshow) og pyro vanlig, og i det siste har projektorer/store skjermer bak scenen blitt en standard.
 
I denne oppgaven tenker vi oss at vi går et skritt videre. Vil vil nå bruke mekatroniske systemer som autonomt, semiautonomt eller manuelt beveger seg til musikken. Disse "bevegerne" eller "movers" (vi vil ikke bruke ordet robot, selv om vi snakker om roboter, da dette ordet gir så mange andre assosiasjoner) kan være typisk 0.5 - 2 meter i størrelse og vil ha tilgang til et stort bibliotek av ferdigprogrammerte "moves" som på forskjellige måter vil bli aktivert. Disse "moverne" eller "superdanserne" vil typisk bli plassert ute på søyler blant publikum, og på den måten vil publikum oppleve å være inkludert i showet/konserten og bli inspirert.

Avhengig av hvordan disse "moverne" lages, vil de kunne gi forskjellige visuelle opplevelser. Vi kan bruke mange typer aktuatorer, BLDC, hydraulikk, pneumatikk, gearet eller direktedrevne løsninger, og vi kan bruke få eller mange akser. Alle moverne han bevege seg synkront og likt, eller de kan bevege seg individuelt. De kan være uavnhengig av publikum eller de kan interagere med publikum eller hverandre via kamera. De kan mekanisk være svært enkle og minimalistiske, her kan man se på løsninger som kun har en akse, eller de kan være mekanisk avanserte med mange akser (passive og aktive).
 
Vi vil tilby flere oppgaver som går ut på både å bygge disse moverne rent fysisk, samt programmere og eller se på høynivå oppførsel.

Mulige oppgaver:

1) Bygging, programmering og evaluering av pneuatisk mover.

2) Bygging, programmering og evaluering av pneuatisk mover med kunstige muskler (McKibben) (https://www.youtube.com/watch?v=oBkdKeTJ5NY).

3) Bygging, programmering og evaluering av BLDC/odrive-basert mover.

4) Bygging, programmering og evaluering av miniatyr-mover (desktop) basert på RC servo, DC motor eller dynamixel servo.

5) Bygging, programmering og evaluering av underaktuert/passiv mover (https://www.youtube.com/watch?v=FfKQSUhYjlY)

6) Autonom DJ: Optimalisering av valg og sammensetning av moves basert på avtivitesnivå blant publikum (kamera)  
 
7) Mapping av dans fra menneske til 1 eller 2 akse-mover. Motion capture eller kamera.
 
8) Bruk av GA eller lignende søkealgoritmer innen generering av moves (semi-autonom koreografi)
 
9) Bruk av mover (robot) som danselærer ved fysisk kontakt/føring.
 

Forkunnskaper:

1) Oppgave 1-5:  Noe erfaring med mekatronikk (IN1080), og fint med noe erfaring med CAD/3D printing

2) Oppgave 6-7: IN3050

 

 

Publisert 15. sep. 2022 12:52 - Sist endret 6. okt. 2022 10:14

Veileder(e)

Omfang (studiepoeng)

60