Semesterstart – en kickstart på et godt læringsmiljø

Det nærmer seg semesterstart og de første undervisningsøktene i de aller fleste emner – enten det er på bachelor, master eller PhD nivå. Her gir vi noen tips til hvordan du som underviser kan gi et godt førsteinntrykk, og hvordan du kan legge grunnlaget for et godt læringsmiljø denne høsten.

Foto: Yngve Vogt, Apollon

De aller fleste studentene vil møte til første undervisningsøkt, og vil derfor være fysisk tilstede i rommet. Kanskje er dette den eneste gangen gjennom semesteret at du som underviser treffer de fleste studentene dine samtidig? Første undervisningsøkt gir deg derfor en unik mulighet til å gi et godt førsteinntrykk samt legge grunnlaget for et godt læringsmiljø gjennom semesteret. Vi på KURT har utarbeidet en liten liste med tips som du kan benytte nå som du er i ferd med å planlegge ditt første møte med studentene i ditt emne.

En god start kan bidra til en god fortsettelse gjennom høsten. Gjør første undervisningsøkt til noe verdifullt – både faglig og sosialt slik at studentene ønsker å komme tilbake.

1. Vær en god vert:
    • Kom tidlig til første økt og vær i rommet når studentene kommer inn. Vis at du ønsker å være der og ønsk dem velkommen. Begynn gjerne å snakke litt med dem etter hvert som de kommer inn i rommet. Beveg det rundt i romme og få øyekontakt med studentene.
  2. Bli kjent med studentene:
    • Introduser deg selv og by gjerne litt på deg selv. Har du gledet deg til å møte dem, er du spent, gruer du deg litt? Eller skjedde det noe på morgenen som satte et preg på dagen din? Eller kanskje er det en nyhetssak i mediene akkurat denne dagen som er superrelevant for ditt emne?
    • Be studentene starte med å snakke litt sammen. For eksempel, be de fortelle hverandre hva de heter og hvorfor. Da får studentene snakket høyt (bryter lydmuren i rommet), de hører sin egen stemme i rommet og de må lytte til andre. Å fortelle hva man heter og hvorfor er et trygt tema alle kan si noe om. Du kan for eksempel starte med å fortelle ditt navn og hvorfor du heter det du heter, eller om navnet ditt betyr noe spesielt.
  3. Viktig informasjon:
    • Første undervisningsøkt preges ofte av mye informasjon. Bestem deg på forhånd hva studentene vite og hva de kan finne av informasjon på emnesiden eller på Canvas. Lag en oversikt til dem som de lett kan finne, da slipper du også mange henvendelser i etterkant. Ikke bruk hele timen til å komme med en rekke formaninger om frister, obliger, eksamen etc. Dette kan få studentene til å føle stress og engstelse allerede før de har startet.
  4. Læring:
    • Husk at studentene har valgt å starte på ditt emne – enten indirekte som en del av et studieprogram, eller direkte fordi de er genuint interessert i ditt fag. Utnytt den faglige interessen ved skape læringssituasjoner allerede fra start. Studentene er der for å lære! Vis at din rolle som underviser er å nettopp legge til rette for læring. Skap derfor læringssituasjoner der studentene opplever nettopp læring: Enkle faglige diskusjons- og samarbeidsoppgaver som alle studentene kan klare. Eksempel på slike oppgaver (avhenger av nivå):
      • Hva er en biolog, matematiker, fysiker, informatiker, famasøyt…?
      • Hvorfor er biologi, matematikk, fysikk, informatikk, farmasi viktig i dagens samfunn?
      • Hvordan kan biologer, matematikere, fysikere, informatikere, farmasøyter bidra til å skape en bedre verden?
    • Læring skjer best i samarbeid med andre. Noen studenter har en tendens til å tenke at det er bedre å jobbe alene, at det er mer effektivt. Men ved MN ønsker vi at studentene skal lykkes både faglig og profesjonelt. I det ligger det at de skal lære mer enn fag. Fortell studentene hvorfor det er viktig at de møter opp, samarbeider og bidrar til et godt læringsmiljø.
  5. Forventningsavklaringer:
    • Vi som underviser har ofte en rekke forventninger til studentene når det gjelder oppmøte, deltakelse og arbeidsinnsats. Studentene på sin side har en rekke forventninger til oss, men også til seg selv. Vær tydelig på hva du forventer av studentene i ditt emne. Vis de gjerne UiOs serviceerklæring (Serviceerklæring for Universitetet i Oslo - Universitetet i Oslo (uio.no)) som handler om nettopp hva vi forventer av studentene og hva studentene kan forvente av oss.
    • La også studentenes stemme komme frem og hør med dem hva de forventer av oss og seg selv. Bruk gjerne aktive læringsformer som tenk-par-del eller mentimeter til å få tilbakemeldinger. Da viser du allerede studentene noen ulike aktive læringsformer som du vil benytte deg av i din undervisning videre.
    • Skriv gjerne ned noen forventninger fra studentene og fra deg på tavla og minn gjerne studentene på dette underveis i semesteret.

Husk at du og studentene er sammen om å skape læring!

Noen tips utover i semesteret:

• Fortsett gjerne å komme tidlig til undervisningen gjennom semesteret, da får du også en sosial tilhørighet til studentene og studentene opplever at du er interessert i å tilbringe tid med dem utover selve undervisningen.
  • Så langt det lar seg gjøre, lær deg navnet på studentene. Å høre navnet sitt gir en følelse av å bli sett og ha en tilhørighet til gruppa.
  • Læring tar tid og er en kontinuerlig prosess. Det skal være rom for å gjøre feil og det å identifisere feil og misoppfatninger er en viktig del av læringen. Lag et trygt rom der feil og misoppfatninger blir en del av læringsprosessen.
  • Minn studentene på hvorfor det er viktig at de møter opp, samarbeider og bidrar til et godt læringsmiljø, og ha fokus på de som kommer. Ikke bli frustrert over de som ikke kommer.
  •
  • Les mer om hvordan skape et godt læringsmiljø: Læringsmiljø ved MN-fakultetet - KURT – Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi (uio.no)
  • Lykke til med semesterstart!
Publisert 9. aug. 2023 15:38 - Sist endret 19. jan. 2024 11:27