Kunstig intelligens er et utrolig spennende verktøy, men det finnes noen farer ved å bruke det uvørent. Her er KURT-Vidars beste tips til studenter om hvordan bruke GPT UiO på en god måte.
Aktuelle saker
Kunstig intelligens i undervisningen – kan det bidra til ekte intelligens?
I disse dager er statsråder i hardt vær for å klippe andres arbeid litt ukritisk inn i egne oppgaver. Men ville stastråd GPT UiO måtte gå av som minister for høyere utdanning? Superenkel forskning viser at svaret er ja.
(English version of this article)
Thursday January 11th, KURT arranged the bi-annual seminar “REAL Undervisning” which kick-starts the semester with presentations related to current topics in teaching and learning. This semester's "REAL Undervisning" focused on the use of artificial intelligence (AI) in education.
Gjestekunstner våren 2024 gjennom REAL kunst er Izabela Żółcińska med «The weeping project». Vi gratulerer!
Det nærmer seg semesterstart og de første undervisningsøktene i de aller fleste emner – enten det er på bachelor, master eller PhD nivå. Her gir vi noen tips til hvordan du som underviser kan gi et godt førsteinntrykk, og hvordan du kan legge grunnlaget for et godt læringsmiljø denne høsten.
Blant 25 gode søknader var det Laila Kongevold og hennes prosjekt "Sola i sola" som nådde til topps i den første tildelingen av gjestekunstnerstipend gjennom REAL kunst. Vi gratulerer!
Vi lanserer MN-fakultetets eget gjestekunstnerprogram!
Vi kick-startet semesteret på MN med REAL undervisning den 19. januar 2023, denne gangen med tema tilbakemelding og vurdering.
Kunstig intelligens (AI) strømmer over oss nærmest som en sjokkbølge for tiden. Dette til tross for at vi i lang tid har hatt gode forutsetninger til å forberede oss på utviklingen, både gjennom populærkultur som med Hal 9000 i 2001: En romodyssé, fra en stille revolusjon i vår interaksjon med smarttelefoner, for ikke å snakke om hvordan dype nevrale nett i taktfast marsj har funnet veien inn i nær sagt alle vitenskaper. Så hva er det egentlig med det siste årets nyvinninger som har tatt oss på senga?
Undervisning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi (MNT) har en egen konferanse, nemlig MNT-konferansen, og i 2023 arrangeres den ved Universitetet i Stavanger.
UiOs strategi 2030 sier tydelig at «UiO skal utdanne studenter med kunnskap, evne og vilje til å skape en bedre verden». Ingen er uenig i at dette er en god og viktig målsetning. Derimot er det ikke like tydelig hvordan vi helt konkret skal få det til i de enkelte emnene og i undervisningen vår. Undervisning for bærekraft var tema på REAL Undervisning i august.
Etter pandemien har det aldri vært tydeligere at det er viktig med et godt samarbeid mellom studenter og undervisere. I anledning REAL Prat den 30. mai 2022, har vi snakket med Tone Fredsvik Gregers, biolog/immunolog som ble meritert underviser i 2021 for å høre mer om hennes tanker rundt samarbeidet mellom underviser og studenter.
Høsten 2021 startet matematisk-naturvitenskapelig fakultetet opp et videreutdanningstilbud i realfaglig programmering for lærere som underviser i videregående skole. Emnet er på 15 studiepoeng og går over ett år. Lærere fra flere steder i landet deltar.
Aktiv læring innebærer at studentene er aktivt deltakende i sin egen læringsprosess gjennom meningsfylte læringsaktiviteter. Slike læringsaktiviteter kan være ulike former for samarbeidslæring – eller gruppearbeid. Men hva er gruppearbeid og hvordan kan vi hjelpe studentene til å oppnå god samarbeid i gruppene? Dette var tema på REAL undervisning i januar.
Programmering kan endre både undervisningen og pedagogikken i skolen. Lærerene får etterutdanning via undervisningsmodulen Realfaglig programmering for lærere (Profag), som er en del av Center for Computing in Science Education (CCSE) ved UiO.
Koronapandemien har en egen evne til å stressteste virksomheten ved universitetet og i samfunnet for øvrig. Ved MN har vi spesielt kjent på utfordringene knyttet til digital hjemmeeksamen og digital undervisning.
Denne høsten skal 70 000 lærere i grunnskolen undervise etter nye læreplaner. 33 000 av disse lærerne er matematikklærere med særskilt ansvar for å introdusere elevene for programmering og algoritmisk tenkning. MN har laget ressursene som skal hjelpe dem.
KURT and iEarth hosted a digital seminar about teaching
Nettsidene utvides med metoder for live-koding i programmering og kritisk lesing av en forskningsartikkel.
Vi samler ressurser som gjør det enklere å undervise i oppgaveskriving.
Vi utvider både kapasitet og ansvarsområder.
Studentene i kjernefysikk tar grep om egen læring.
Nye nettsider om undervisingplanlegging med aktiv læring ble lansert med foredrag, filmvisning og kake!