Publisert
24. mai 2022 18:22
Etter pandemien har det aldri vært tydeligere at det er viktig med et godt samarbeid mellom studenter og undervisere. I anledning REAL Prat den 30. mai 2022, har vi snakket med Tone Fredsvik Gregers, biolog/immunolog som ble meritert underviser i 2021 for å høre mer om hennes tanker rundt samarbeidet mellom underviser og studenter.
Publisert
6. feb. 2022 12:48
Høsten 2021 startet matematisk-naturvitenskapelig fakultetet opp et videreutdanningstilbud i realfaglig programmering for lærere som underviser i videregående skole. Emnet er på 15 studiepoeng og går over ett år. Lærere fra flere steder i landet deltar.
Publisert
25. jan. 2022 10:34
Aktiv læring innebærer at studentene er aktivt deltakende i sin egen læringsprosess gjennom meningsfylte læringsaktiviteter. Slike læringsaktiviteter kan være ulike former for samarbeidslæring – eller gruppearbeid. Men hva er gruppearbeid og hvordan kan vi hjelpe studentene til å oppnå god samarbeid i gruppene? Dette var tema på REAL undervisning i januar.
Publisert
4. feb. 2021 08:45
Programmering kan endre både undervisningen og pedagogikken i skolen. Lærerene får etterutdanning via undervisningsmodulen Realfaglig programmering for lærere (Profag), som er en del av Center for Computing in Science Education (CCSE) ved UiO.
Publisert
11. jan. 2021 18:44
Koronapandemien har en egen evne til å stressteste virksomheten ved universitetet og i samfunnet for øvrig. Ved MN har vi spesielt kjent på utfordringene knyttet til digital hjemmeeksamen og digital undervisning.
Publisert
8. okt. 2020 21:12
Denne høsten skal 70 000 lærere i grunnskolen undervise etter nye læreplaner. 33 000 av disse lærerne er matematikklærere med særskilt ansvar for å introdusere elevene for programmering og algoritmisk tenkning. MN har laget ressursene som skal hjelpe dem.
Publisert
8. juni 2020 11:40
KURT and iEarth hosted a digital seminar about teaching
Publisert
6. apr. 2020 09:24
Nettsidene utvides med metoder for live-koding i programmering og kritisk lesing av en forskningsartikkel.
Publisert
24. feb. 2020 11:40
Vi samler ressurser som gjør det enklere å undervise i oppgaveskriving.
Publisert
11. feb. 2020 15:39
Alexander Sandtorv hadde forberedt en overraskelse til studentene i organisk kjemi. Undervisningen blir kanskje aldri den samme etter dette!
Publisert
28. jan. 2020 09:50
Vi utvider både kapasitet og ansvarsområder.
Publisert
7. jan. 2020 11:54
Studentene i kjernefysikk tar grep om egen læring.
Publisert
15. aug. 2019 15:05
Nye nettsider om undervisingplanlegging med aktiv læring ble lansert med foredrag, filmvisning og kake!
Publisert
12. juni 2019 07:43
Hvordan kan du arbeide forskningsbasert med egen undervisning? Og hvordan kan vi jobbe sammen for å utvikle god undervisning og utdanning? Institutt for biovitenskap (IBV) starter opp Undervisningsverkstedet UnderVerk.
Publisert
22. mai 2019 18:04
KURT lager nettsider som skal hjelpe deg med undervisningen. Her får du hjelp til planlegging og konkrete forslag til metoder for aktiv læring.
Publisert
16. mars 2019 09:14
Lektorprogrammet i realfag er et tverrfaglig studieprogram som krever samarbeid mellom to faktulteter og mange institutter. Personer tilknyttet KURT står sentralt i arbeidet med å utdanne fremtidens realfagslektorer.
Publisert
28. feb. 2019 11:05
Studiebarometeret viser at fysikkstudentene er spesielt godt fornøyd med undervisningen. Aktive læringsformer, variasjon og dedikerte undervisere er blant suksessfaktorene.
Publisert
26. feb. 2019 10:38
Hvordan jobbe med programmering i matematikk på ungdomstrinnet og med yrkesfagelever? John Burk har kastet seg ut i det på sitt sabbatsår ved CCSE .