Aktuelle saker

Publisert 10. mai 2024 10:25

Kunstig intelligens er et utrolig spennende verktøy, men det finnes noen farer ved å bruke det uvørent. Her er KURT-Vidars beste tips til studenter om hvordan bruke GPT UiO på en god måte.

Publisert 17. jan. 2024 09:40

Thursday January 11th, KURT arranged the bi-annual seminar “REAL Undervisning” which kick-starts the semester with presentations related to current topics in teaching and learning. This semester's "REAL Undervisning" focused on the use of artificial intelligence (AI) in education.

Publisert 9. aug. 2023 15:38

Det nærmer seg semesterstart og de første undervisningsøktene i de aller fleste emner – enten det er på bachelor, master eller PhD nivå. Her gir vi noen tips til hvordan du som underviser kan gi et godt førsteinntrykk, og hvordan du kan legge grunnlaget for et godt læringsmiljø denne høsten.

Publisert 23. juni 2023 14:19

Blant 25 gode søknader var det Laila Kongevold og hennes prosjekt "Sola i sola" som nådde til topps i den første tildelingen av gjestekunstnerstipend gjennom REAL kunst. Vi gratulerer!

Publisert 15. jan. 2023 14:43

Kunstig intelligens (AI) strømmer over oss nærmest som en sjokkbølge for tiden. Dette til tross for at vi i lang tid har hatt gode forutsetninger til å forberede oss på utviklingen, både gjennom populærkultur som med Hal 9000 i 2001: En romodyssé, fra en stille revolusjon i vår interaksjon med smarttelefoner, for ikke å snakke om hvordan dype nevrale nett i taktfast marsj har funnet veien inn i nær sagt alle vitenskaper. Så hva er det egentlig med det siste årets nyvinninger som har tatt oss på senga?

Publisert 21. sep. 2022 10:55

Undervisning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi (MNT) har en egen konferanse, nemlig MNT-konferansen, og i 2023 arrangeres den ved Universitetet i Stavanger.

Publisert 25. aug. 2022 11:14

UiOs strategi 2030 sier tydelig at «UiO skal utdanne studenter med kunnskap, evne og vilje til å skape en bedre verden». Ingen er uenig i at dette er en god og viktig målsetning. Derimot er det ikke like tydelig hvordan vi helt konkret skal få det til i de enkelte emnene og i undervisningen vår. Undervisning for bærekraft var tema på REAL Undervisning i august.

Publisert 24. mai 2022 18:22

Etter pandemien har det aldri vært tydeligere at det er viktig med et godt samarbeid mellom studenter og undervisere. I anledning REAL Prat den 30. mai 2022, har vi snakket med Tone Fredsvik Gregers, biolog/immunolog som ble meritert underviser i 2021 for å høre mer om hennes tanker rundt samarbeidet mellom underviser og studenter.

Publisert 6. feb. 2022 12:48

Høsten 2021 startet matematisk-naturvitenskapelig fakultetet opp et videreutdanningstilbud i realfaglig programmering for lærere som underviser i videregående skole. Emnet er på 15 studiepoeng og går over ett år. Lærere fra flere steder i landet deltar.

Publisert 25. jan. 2022 10:34

Aktiv læring innebærer at studentene er aktivt deltakende i sin egen læringsprosess gjennom meningsfylte læringsaktiviteter. Slike læringsaktiviteter kan være ulike former for samarbeidslæring – eller gruppearbeid. Men hva er gruppearbeid og hvordan kan vi hjelpe studentene til å oppnå god samarbeid i gruppene? Dette var tema på REAL undervisning i januar.

Publisert 4. feb. 2021 08:45

Programmering kan endre både undervisningen og pedagogikken i skolen. Lærerene får etterutdanning via undervisningsmodulen Realfaglig programmering for lærere (Profag), som er en del av Center for Computing in Science Education (CCSE) ved UiO.

Publisert 11. jan. 2021 18:44

Koronapandemien har en egen evne til å stressteste virksomheten ved universitetet og i samfunnet for øvrig. Ved MN har vi spesielt kjent på utfordringene knyttet til digital hjemmeeksamen og digital undervisning.