Fire norske medaljer i matematikk-olympiaden

Ikke hørt om matematikkolympiaden? I juli i år møttes over 600 ungdommer fra 112 land for å kjempe om medaljer – og heder og ære – i den internasjonale matematikkolympiaden (IMO) som ble arrangert i Bath i England. Det deltok skoleelever fra 112 nasjoner, så konkurransen var knallhard. Det norske laget sanket flere poeng enn noen gang tidligere og hentet hjem 1 sølvmedalje og 3 bronsemedaljer – og ble beste nordiske land.

Bildet kan inneholde: sosial gruppe, begivenhet, samfunnet, team, uniform.

Det norske laget kort etter at premieseremonien. Fra venstre mot høyre: Erik Mingjun Ma, Olav Hellebust Haaland, Andreas Alberg, Dávid Kunszenti-Kovács (lagleder), Thomas A. D. A. Thrane, Magnus Hellebust Haaland og Karl Erik Holter (viselagleder). Erik Mjaanes var ikke til stede da bildet ble tatt, i stedet har lagmaskotten Nils tatt hans plass helt til venstre.

Foto: Bård Thrane

Tøffe oppgaver

I løpet av to eksamensdager brynte deltakerne seg på seks oppgaver, tre hver dag. Oppgavene var henter fra kategoriene algebra, geometri, tallteori og kombinatorikk. I IMO er oppgavene særdeles vanskelige og går langt ut over det norske elever kommer i nærheten av på videregående skole. De seks norske deltakerne var derfor stilt overfor en krevende oppgave, men med gode forberedelser, stor kreativitet og intenst arbeid skilte de seg fra oppgavene på en glimrende måte. Det norske laget bestod av Andreas Alberg fra Oslo, Erik Mingjun Ma og Thomas A. D. A. Thrane fra Trondheim, Erik Mjaanes fra Asker og tvillingene Magnus og Olav Hellebust Haaland fra Ålesund. Med dem var de norske lederne Dávid Kunszenti-Kovács og Karl Erik Holter.

Det norske laget på utflukt dagen etter andre konkurransedag. Fra venstre mot høyre Magnus Hellebust Haaland, Olav Hellebust Haaland, Erik Mjaanes, Erik Mingjun Ma, Andreas Alberg og Thomas A. D. A. Thrane.
Foto: Pål Hermunn Johansen

Dommere fløyet inn

For å rette besvarelsene var det satt sammen et internasjonalt team på 80 eksperter som nøye vurderte hver enkelt besvarelse – og det ble ikke gitt ved dørene. Det er en meget god prestasjon å få en løsning godkjent som perfekt og dermed få full score. De ulike medaljevalørene tildeles for elevens prestasjon relativt til hvordan andre deltakerne har gjort det, og det er derfor mange medaljer av hver valør. I tillegg kan deltakere som ikke oppnår medalje få «Honourable mention» dersom de har løst minst én oppgave perfekt.

Meget gode norske prestasjoner

IMO er åpen for elever som ikke er opptatt ved universitet eller høyskoler, og de norske deltagerne har kvalifisert seg gjennom Abelkonkurransen. Hvert land kan melde på inntil seks deltakere. De norske resultatene i IMO 2019 i Bath ble:

• Andreas Alberg: sølvmedalje
  • Erik Mingjun Ma: bronsemadalje
  • Thomas Agung Dibpa Anandita Thrane: bronsemadalje
  • Magnus Hellebust Haaland: bronsemadalje
  • Erik Mjaanes: «Honourable mention»
  • Olav Hellebust Haaland: «Honourable mention»

IMO til Norge i 2022

IMO arrangeres årlig, og konkurransen i Bath er den 60de i rekken. Neste år er det Russland som skal arrangere, i 2021 er det USA – og i 2022 skal Norge for første gang arrangere IMO. Matematisk institutt og Universitetet i Oslo vil sammen med Kunnskapsdepartementet stå som arrangør. Så for ungdom som liker matematikk er det bare å legge seg i trening. Dersom du ønsker å se oppgavene, finner du dem på sidene til IMO – eller du kan se dem her.

Lenke til IMO-sidene:  https://www.imo-official.org
pdf med oppgavene vedlegges sammen med bildene.

Av Nils Voje Johansen
Publisert 27. aug. 2019 13:29 - Sist endret 27. aug. 2019 13:30