Samordna opptak: Kraftig økning i søkertall til Matematisk institutt

De første tallene fra Samordna opptak er offentliggjort. De viser at de nye programmene ved Matematisk institutt har slått an blant søkerne til høyere utdanning. Totalt noterer vi 275 førstevalgsøkere, mot 155 i fjor. – Vi gleder oss til å møte alle de nye matematikkstudentene, sier nåværende student August.

Bildet kan inneholde: smil, anlegg, tinning, statue, skulptur.

Utdanningsleder Arne B. Sletsjøe og matematikkstudent August Femtehjell jubler over gode søkertall.

Høstsemesteret 2024 markerer starten for instituttets tre nye bachelorprogrammer, og søkertallene er nå offentliggjort. Totalt viser de en økning på nær 30 prosent fra i fjor. Spesielt har programmet Matematikk: finans, forsikring og økonomi vært en favoritt. Etterfølgeren til det gamle MAEC-programmet kan skilte med nær 100 førstevalgsøkere.

Matematisk institutt har i tillegg til bachelorprogrammene etablert en årsenhet, myntet på de som av ulike årsaker ønsker seg et matematikkgrunnlag uten at de ved denne anledning vil melde seg til et helt bachelorprogram. På tross av at markedsføringen av våre studier primært har vært fokusert rundt bachelorprogrammene, er det 76 søkere til årsenheten.  – Med et stadig økende behov for matematikkompetanse i samfunnet, er dette samlet sett gledelige tall, sier utdanningsleder ved Matematisk institutt, Arne B. Sletsjøe.

Tre studenter foran et bygg på Blindern

Les om hvordan det er å være matematikkstudent

Et studie som gir mange muligheter og gode venner!

Publisert 26. apr. 2024 16:25 - Sist endret 30. apr. 2024 09:04