Møte i Studieutvalget 1. november 2013

Saksliste

 

Sak Tema Sakspapirer

1 -Karaktersetting av masteroppgaver

 

Carl Henrik Gørbitz presenterte retningslinjene for karaktersetting av masteroppgavene som gjelder for alle som er tatt opp til masterstudiet fra og med høsten 2012.

Eksamenskoordinator Øystein Bergkvam informerte om klagerett på mastereksamen. Fordi studenten ikke kan påklage muntlig eksamen er det vedtatt på UiO at studentene skal få opplyst separate karakterer på oppgaven og muntlig eksamen. Det er oppgaven/ skriftlig arbeid som kan påklages. Hvis ny karakterkommisjon endrer skriftlig karakter etter klage må studenten presentere/forsvare sin oppgave igjen. Ut fra ny skriftlig og muntlig karakter får studenten ny vurdering av muntlig karakter.

 

Punkter fra diskusjonen:

- Nye masterstudenter på kjemi får beskjed på infomøtet om jobber de beinhardt får de C

- God eller dårlig karakter bestemmes av etablert praksis og forståelse.

- Karakteren er et må på måloppnåelse, lærested med bare A+B kan være et lærested med bare gode studenter/lærested som stiller lave krav til studentene/lærested som ikke vet hvordan de skal bruke skalaen

- må få til en felles start på ny karakterbeskrivelse

- Må tåle skjevfordelinger, kan ikke forvente normalfordeling

- Hvorfor ikke kalle de nye karakterene noe annet enn A-F

- Kan ikke opprettholde B som opptakskrav til phd med de nye retningslinjene

- Oppgaven er ikke kun studentens prestasjoner, men også veileders. Det er ikke bare et endelig arbeid som skal vurderes men også en lang prosess.

- Ønkser bestått/ikke bestått på oppgaven og karakter på muntlig fremførelse

- Diskusjon om veilederrollen. På IBV er det innført max antall studenter pr veileder for å kunne følge opp studenten godt

 

Videre arbeid:

- Solveig følger opp mot Svein ift opptakskrav B eller C for phd

- En arbeidsgruppe nedsettes for å løse utfordringene med å benytte skjemaet til Carl Henrik og samtidig kunne gi studentene separate karakterer på muntlig og skriftlig del av masteroppgavekarakteren.

 

Presentasjon

2 -  Realfagsdagen

 

Livsvitenskapene oppfordres til å finne bidragsytere til seminaret "CSE i livsvitenskapene" på realfagsdagen 22. november. Epost er sendt ut.

 
3 - Kandidatundersøkelsen

Status i arbeidet så langt:

- Respondenter: Alle fakulteter, alle 3 nivåer, H2010-V2013, norsk og engelsk, internasjonale kandidater bosatt i utlandet? Utelater: enkeltemne-, årsenhet- og Bjørknesstudenter, etter- og videreutdanning. Det er en utfordring med lektorstudenter og tverrfakultære programmer.

- Bakgrunnsinformasjon: kjønn, alder, utdanning, studiestart, målfomr, studieavslutning

- Analyser: legges inn som opsjon i anbudsdokumentet, men fakultetet bør sette av penger (sentralt fokus på gode data, mulig hele budsjettet brukes opp). Studieavdelingen sentralt stiller også med "analyseteam" som hjelp til fakultetene.

- Arbeidsprosess spørreskjema: Sentral arbeidsgruppejobber med utgangspunkt i 2008-undersøkelsen. Resultatene fra den generelle delen, arbeidslivstilpasning, brukes først og fremst i rekrutteringssammenheng. Kan gjenbruke en del av spørsmålene men omstrukturere dem noe. Den fakultære delen skal måle lærinsgutbyttet. Resultatene fra denne delen kan være nyttige i utvikling og forbedring av studieprogrammene. Hva er det vi vil måle og særlig  i forhold til profesjonell kompetanse og kvaliteter som læringsmiljø, trivsel, personlig utvikling, bevissthet om egne ressurser, evne til å samarbeide osv

 
Eventuelt

 

 
Publisert 6. des. 2013 17:14