Møte i Studieutvalget 4. april 2014

Saksliste

 

Sak Tema Sakspapirer
1 - Rutiner for karaktersetting av masteroppgaven.

Arbeidsgruppen for iverksetting av ny karakterskala for masteroppgaven leverte en rapport som ble presentert i STUT 7. februar. Nå er arbeidet iferd med å sluttføres og forankres blant annet ved diskusjoner i STUT og instituttlederforum. Arbeidet har satt lys på en rekke forhold ved mastergradseksamen som nå blir forsøkt klarlagt og også bidrar til at det blir lik praksis ved instituttene.

Selve mastergardseksamen er i henhold til universitetsloven åpen. Skal det gjøres unntak krever dette dokumentasjon eller særlige forhold som sensor tar stilling til.

  • Forslag om at veileder ikke skal være med på karaktersetting er godt mottatt. Dette gjelder fra 1. april.
  • Veileder har anledning til å stille spørsmål under eksaminasjonen men det er intern sensor som har regi og leder eksaminasjonen. Veileder skal ha en litt mer tilbaketrukket rolle.
  • Det har vært mange spørsmål rundt selve karaktersetting med en karakter på masteroppgaven og såen  endelig karakter etter eksaminasjon. Karakteren på den skriftlige oppgaven settes på bakgrunn av at sensorene har lest oppgaven og fått informasjon fra veileder. Denne karakteren kan studenten se i studentweb. Endelig karakter settes på bakgrunn av skriftlig karakter samt muntlig presentasjon og eksaminasjon og det er kun denne karakteren som skrives inn i vitnemålet.
  • Det kan kun klages på den skriftlig karakteren på oppgaven. Ved klage blir det nedsatt ny eksamenskommisjon som får tilsendt all informasjon (inkludert karakterer fra forrige sensurrunde) og får informasjon fra veileder slik det skjedde i første sensurrunde. Dette står i UiO forskriften og er forskjellig fra hva som gjelder ved andre norske utdanningsinstitusjoner. Blir den skriftlige karakteren endret, blir det en ny muntlig eksaminasjon. Disse forholdene må det gis god informasjon om til sensorer og studenter.

    Det at sensorene i klagekommsjonen for masteroppgaver skal få vite karakteren som ble gitt av den første kommisjonen er regulert i UiO-forskriftens § 6.3 (4) https://www.uio.no/om/regelverk/studier/studier-eksamener/forskrift-studier-eksamener/index.html#toc29

    Ordlyden er slik: "Fakultetet skal gjøre karakterfastsettingen, eventuell sensorveiledning, bedømmersensors eventuelle skriftlige begrunnelse og annen relevant informasjon fra første sensurering, samt klagen, inkludert eventuell skriftlig begrunnelse for klagen, kjent for bedømmersensorene som foretar ny sensurering av klagerens prestasjon."

  • Hvis sensorene ikke blir enige om karakter, skal det nedsettes en ny kommisjon. Ekstern og intern sensor er likeverdige i denne sammenhengen.
  • Det å ha en pool av interne sensorer på hvert institutt kan ta litt tid å få på plass og det er greit. Intern sensor kan være fra samme seksjon som veileder men bør ikke være fra samme faggruppe. Det blir en ekstra belastning å være intern sensor og det er forslag om å la dette inngå i undervisningsregnskapet.
  • Ingen endrede rutiner, regler eller retningslinjer for oppgaver på 30 sp i denne sammenhengen.
  • Informasjon om mastergradeksamen til ekstern sensor sendes av studieadministrasjon, men intern sensor må presisere denne informasjonen i sin kommunikasjon med ekstern sensor i forkant av eksaminasjonen.
  • Forvaltningsloven sier at arkiverte dokumenter gir innsynsrett. Arbeidsskjemaet som veileder fyller ut i forkant av eksamen skal dermed ikke arkiveres, og veileders informasjon til sensorene er muntlig. Ved eventuell klage og ny eksamen må veileder gi opplysninger om kandidaten til de nye sensorene. Opptak til PhD-studiet krever karakteren B på masteroppgaven. Kandidater som ikke oppfyller kravet kan bli vurdert hvis fagmiljøet og instituttledelsen anbefaler opptak. Masterveileder kan i slike tilfeller bli bedt om å uttale seg.
  • Instituttene kjemi, fysikk og informatikk har blitt enige om å ha felles innleveringsdato 15.5 for masteroppgave.
  • Arbeidsgruppen bes fortsette sitt arbeid og få mastergradsreglementet oppdatert i forhold til de nye reglene.

Rapport fra arbeidsgruppen

 

 

 

2. Seminar og møteplan V2014

  • Utdanningsseminaret utsettes til høsten og tidlig i semesteret, sen august eller tidlig september.
  • Fuskesaker med informasjon og behandling tas opp på STUT møte 23.mai og hvert institutt tar med seg en studieadministrativ saksbehandler.
  • Avklaring av roller og mandat for utdanningsutvalgene på instituttnivå tas på STUT møte 23. mai.

 

 

Møte og seminarplan

3. Eventuelt
  • Utvikling og forvaltning av PhD vurderes overført til studiedekan.
  • Lektorprogrammet og det som skjer av utvikling her må være sterkt forankret hos utdanningslederne. MN har i dekanmøte på UiO foreslått endringer i forvaltningsstrukturene for lektorprogrammet.

 

 

 
Publisert 4. apr. 2014 16:28 - Sist endra 9. apr. 2014 08:31