Møte i Studieutvalget 12. september 2014

Saksliste

 

Sak Tema Sakspapirer
1 - Revidert kvalitetssystem

Høringsrunden hos instituttene er nå over og det har ikke kommet innspill som tilsier at revisjonen ikke er forenlig med MNs nåværende kvalitetsrutiner. Fakultetet vil i sitt høringssvar påpeke at vi avviker noe fra periodisk emneevaluering idet vi har avsluttende evaluering etter hver gang emnet er gitt. En revidert beskrivelse av ekstern programrådgiver vil bli utarbeidet og behandlet i STUT.

Det må gjøres et grunnleggende arbeid med å utarbeide  kvalitetsrutiner for Ph.D. som bygger på tilbakemeldingene fra NOKUT og det reviderte UiO systemet. Utfordringer er bla.a opptakskvalitet og fremdriftsrapportering.

 

 

2 - Program for utdanningsseminar

Kandidatundersøkelsen blir presentert av Solveig på slutten av seminaret. Alle foredragsholderne er ikke på plass. Det er en utfordring å få opp kvinneandelen blant foredragsholderne. Historien om digital eksamen på MedFak er god. Her har digital eksamen bidratt til et nytt undervisningsfokus og at de kan evaluere på en annen måte enn tidligere.

 
3 - Utfordringer på LeP programmet

LeP er et bra studium men det ryktes om litt kaos i forhold til undervisning og praksis. Lep studentene tar ordinære MN-emner og skal i tillegg ha 100 dager praksis. Det er snakk om 5 sammenhengende praksisdager i 3. semester - resten er fordelt utover i studiet. Praksisuken for 3. semester er uke 41 for hele UiO. Dette er midtveiseksamensuken. I 3. semester er det 7 MN emner som blir berørt av dette. I og med at dette vil gjenta seg hvert høstsemester, ble studieutvalget enige om å legge noen føringer slik at det blir en stabil løsning på dette. Det førende prinsipp er at studentene ikke skal bli miste undervisning ved at de skal ut i praksis.

Fire av de syv emnene har midtveiseksamen. Her ble det enighet om at LeP studentene ikke skal ha midtveiseksamen og det opprettes emnevarianter (med L for lektor) der eneste forskjellen er at det ikke er midtveiseksamen.

På de andre emnene blir det undervisningsfri i denne uken eller det kan legges til rette for alternative ordninger slik at LeP studentene ikke går glipp av undervisning.

Oversikten over emner:

KJM1100 (med lab) får en L variant uten midtveiseksamen

MAT1001 får en L variant uten midtveiseksamen

FYS1120 får en L variant uten midtveiseksamen

GF1100 får en L variant uten midtveiseksamen

Emnene som ikek har midtveiseksamen men som blir berørt av undervisningsfri for LeP studenter i uke 41:

MBV1020 (med lab)

KJM1120 (med lab)

MAT1120

 
4 - Opptakskrav

Geofag har nå vedtatt at de også ønsker en prøveordning med krav om R2. Dermed er det et gjennomgående ønske ved MN instituttene å søke om en prøveordning med R2. IBV kan potensielt miste studenter siden bare 75% av studentene pr i dag har R2. Gitt at det er en implementeringstid som gir elever mulighet til å velge R matematikk og også at dette er en prøveordning, ønsker IBV likevel å bli med på prøveordningen.

 

Fysisk institutt ønsket i tillegg krav om FYS1. Utifra at de fleste FAM studentene har FYS2 blir det et feil signal å sette kun FYS1 som opptakskrav. Det ligger i kortene at studenter på program på fysikkprogram bør ha fysikk til topps (FYS1 og FYS2).

 

IFI ønsker R2 for Nanoelektronikk og robotikk men ikke full fordypning i ett av de andre fagene - dermed ikke REALFA.

MN, UiO kjører nå litt på siden av NTNU og UiB som søker om R2 for et mer begrenset utvalg av programmer.

 
Eventuelt

REAL karriere er en karrieredag som er satt i gang av studentene med støtte fra fakultetet. Dagen blir 12. februar 2015 og kommer i tillegg til Karriere dagen på UiO som er i september. Denne oppfattes som for stor og generell av MN studentene. Det kan være vanskelig å få bedriftene til å komme på små arrangementer. Er det mulig for utdanningslederne eller andre på instituttene å benytte de kontaktene som finnes? Send navn på bedrifter til REAL karriere eposten: realkarriere@mn.uio.no. Det er sendt ut egen epost om dette.

Samme dag som REAL karriere har IAESTE bedriftsdag og her er det gjort avtale om ikke å dobbeltinvitere bedrifter. Det er ikke optimalt at det blir kollisjon mellom disse to arrangementene. REAL karriere arrangeres med speedintervjuer og presentasjoner i VB og fra kl 16 er det mat og aktiviteter i RF kjelleren.

 

MOOC: (Massive open online course) Det er nå kommet en høring på MOOCs. Prorektor Berit Kjeldstad ved NTNU har ledet en arbeidsgruppe som har levert en rapport. Det er mye fokus og press på dette nå. MNs holdning er edruelighet ift MOOCs men IT i utdanningen er i viktig og derfor viktig å følge med på hva som skjer bl.a. med MOOCs.  Begrepet MOOCs favner vidt og ved MN er det økende aktivitet innenfor pod casting av undervisning. MOOCs er viktig innenfor LL og EVU og kanskje særlig innenfor helse/profesjonsfagene. Som leder av gruppen for IT i utdanningen ser Knut på MOOC rapporten sammen med Andreas.

 
Publisert 18. sep. 2014 08:54 - Sist endra 18. sep. 2014 08:54