Møte i Studieutvalget 15. august 2014

Saksliste

 

Sak Tema Sakspapirer
1 - Grunnlagsnotat for InterAct

 

Innspill:

- Felt nevnes i tillegg til eksperiment og modellering

- Nå brukes både læringsutbytte og læringsmål. Bør lande på ett begrep.

- Læringsutbytte for programmer må være på plass før læringsutbytte for emner. Det er viktig for å få til god baklengsdesign. Men i arbeidet med å definere læringsutbytte for studieprogrammer vil emner uvegerlig komme opp som tema i diskusjonen og planleggingen. Til 1. april skal en overordnet og kortfattet beskrivelse av studieprogrammene med mer vekt på fagstrategi enn på konkret innhold i tillegg til en begrunnelse for å etablere dem, være klar og sendt UiO sentralt.

- En forståelse av forskningsnær utdanning kan være at realfagdidaktisk forskning danne grunnlaget for undervisningen og valg av undervisningsformer. Dette bør inn i dokumentet.

 

Grunnlagsnotat

 

2 - Valg av studieprogrammer

Etter diskusjon i instituttledermøte og nå i STUT, utsettes fristen fra 15. 9 til 15.10. Det foreligger et notat om prosessen for valg av studieprogramportefølje. Instituttene skal ta utgangspunkt i det bestående men enten man velger å etablere nye program eller utvikle nye, skal de bygges opp og utvikles i henhold til grunnlagsdokumentet. Studieprogrammene skal bygge på robuste fagmiljøer. Dette betyr at faste ansatte må holde i og følge opp programmet mens det kan være II`ere som deltar i undervisningen. Det er sagt noe om minimum og maximum antall studieplasser på et program uten at det settes en absolutt grense. Antall studieplasser på et program vil være gjenstand for vurderinger også i forhold til fagmiljø.

Fysisk institutt er bedt om å vurdere studietilbud innen MedTek, også som mulig studieretning innen Eldat.

Markedshensyn kan tale for at det bør være noen tematiske programmer.

IFI må se på studieprogram innen IKT og ledelse (BI har nå fått ledelse som nå er interessert i å følge opp)  og også Bærekraftige energisystemer.

IBV vurderer eventuelt studietilbud i biomedisin. Dette må sees i sammenheng med life science satsingen som Finn Eirik har oversikt over. MedFak er interessert i å gå videre med et slikt studietilbud mens det nok ikke er helt klart for mange på IBV hvordan et slikt studietilbud vil slå ut i forhold til deres egne studieprogrammer. Det eksisterende IBV programmet har lenge utdannet kandidater som er attraltive og har fungert bra som stipendiater på MedFak. Dette gir en solid realfaglig bakgrunn og dette vil høyst sannsynlig fortsatt være studieprogram for molekylær biovitenskap etter revisjonen. Men en master i biomedisin er relevant. Biomedisinveien gjennom bachelorstudiet må tydeliggjøres for å få god rekruttering. Prinsipp om at MN ikke skal fronte noe som elitestudier.

Arbeidsgrupper for nye programmer: det er anbefalt fem deltagere men her kan instituttene være fleksible. Bør få inn personer som kjenner programporteføljen - dette arbeidet må gå ganske raskt. I denne delen av prosessen arbeidet er det ikke satt opp studentrepresentanter i arbeidsgruppene men dette er opp til instituttene å beslutte. Når læringsutbyttet for studieprogrammene skal formuleres, er det likevel nyttig å få med studentinnspill så dermed bør de koples på prosessen i denne fasen.

Instituttene leverer emner til programmer på andre institutter og det er avgjørende at kommunikasjonen er god instituttene/programmene imellom angående emner. Innspill fra student på at det er viktig å holde på metodefagene i begynnelsen av studiet (forklare det godt). Ikke finn på for mye rart de første semestrene.

Arbeidsgruppene må ikke jobbe i vakuum. Utdanningsleder må være orientert for å kunne koordinere og kunne referere tilbake i STUT. Flere institutter vil ha utdanningsleder med i arbeidsgruppe. Utfordring hvis det er mange program det er snakk om slik at alternativt må studie/utdanningsutvalget på instituttet brukes til informasjonsflyt og koordinering.

Valg av studieprogrammer
3 - Forsøksordning opptakskrav

KD åpner nå for en mer liberal praksis med forkunnskapskrav. Instituttene bes om å sondere ønsket om skjerpede matematikk-krav men også tilleggskrav som Fysikk 1 på fysikk-program, Kjemi 1 på kjemirelaterte program osv. Det er lite kvantitativ analyse på dette ved MN. Det ble gjort et analysearbeid ¨på BIO1000 som ikke viste noen tydelig sammenheng mellom fagbakgrunn fra skolen og prestasjon.

Det kan være aktuelt med karakterkrav i norsk for helsefag. Solveig tar kontakt med OD og MedFak.

Ønsker om nye krav må være faglig begrunnet.

 

Brev fra KD angående forsøksordning
4 - UTdanningsseminar  Det blir utdanningsseminar 10. oktober som finner sted i Sophus Lie`auditorium. Et viktig argument for denne datoen er at dette er uken for midtveiseksamen og mye av undervisningen er avlyst. Dermed har ansatte som er involvert i undervisningen bedre anledning til å delta.  
Eventuelt Det er et policydokument på høring angående undervisningsstillinger der det beskrives tre løp der ett er går en undervisning, administrasjon og faglig oppdatering og ett er på forskning. Dette er et tankekors når MN nå lever etter prinsippet om at forskning og utdanning er uløselig knyttet til hverandre. Unge i undervisningsstillinger kan bli demotiverte. MN må være bevisste på bruken av slike stillinger og hvordan de spiller inn på arbeidet med å utvikle både utdanning og forskning.  
Publisert 26. aug. 2014 12:47 - Sist endra 26. aug. 2014 12:47