Møte i Studieutvalget 20. juni 2014

Saksliste

 

Sak Tema Sakspapirer
1 - Grunnlagsnotat for InterAct

Knut presenterte et utkast til grunnlagsnotat og diskusjonen ga følgende innspill:

- tydeliggjøre at dagens utdanning ikke er dårlig men kan gjøres bedre og mer helhetlig og med større grad av felles identitet

- begrepet forskningsnær utdanning kan gi inntrykk av svekket forskningsbasert utdanning. Avklaring av begrepene forskningsnær vs forskningsbasert

. Ulike forståelse av hva dybde som grunnlag for bredde innebærer - dette vil bli problematisk når dette skal operasjonaliseres på instituttene. Forslag: hvilken type breddekunnskap skal man ha på henholdsvis bachelor og master, kunsten å begrense seg og fokusere på det som er aller viktigst i forhold til å kunne bygge videre, bredde kommer også inn med valgfrihet, vektlegge den intuitive forståelse og ikke så mye faktakunnskap. Det er ingen endelig fasit her!

- InterAct representerer egentlig sunn fornuft og trivialiteter - som man likevel ikke har tatt innover seg.

- Utfordringen nå er å ta dette systematisk ut i organisasjonen til alle som jobber med utdanning - også studentene. Viktig å få tilbakemeldinger for å gjøre justeringer. Seksjonsledere har vært positive men er bekymret for ressursbruken dette innebærer. MN-fakultetet har gående en prosess med UiO sentralt for å formidle at realfagsundervisning koster mye og at utdanningsutvikling er avhengig av ressurstilgang. Tilbakemelding om at prosessen med InterAct hittil har gått greit (fordi mye er sunn fornuft) men diskusjonene kommer når man skal i gang med emner og innhold. Med en god prosess som gir enighet om overordnete mål i forkant, er håpet å redusere eventuelle konflikter når prosessen med å konkretisere programmene begynner.

Kriterier for hvilke studieprogram vi skal ha - og hvordan den totale programporteføljen blir seende ut. Dette er en prosess som må gå parallelt. Kvalitetsreformen skjedde fort og porteføljen ble litt fragmentert idet instituttene stort sett fikk det de ønsket seg av programmer, noen ganger basert på at det enkelte institutt ønsket å profilere sitt fag. Det ble også noen smale program etter en del diskusjoner (MENA, NAM og informatikk). Nå bør vi vurdere hvilke masterprogram MN skal ha samtidig med diskusjon av bachelorprogramportefølje - det må være fornuftige og faglige gode koplinger. Så må størrelsen på programmet være slik at vi kan takle mottaket av nye studenter slik vi nå legger opp til med studiestartsuke og programseminarer.

Kan man ha en passende gruppe vitenskapelige som følger programmet? Bør egentlig være programrådet. Kan man tenke annerledes om opptak til master? I dag er det smale krav for masteropptak også for å kunne kvalitetssikre og sile søkere med ekstern bakgrunn. Utfordring i denne sammenhengen at internasjonale studenter uten GSK pga manglende norskkunnskaper, ikke kan ta bacheloremner som går på engelsk.

Diskusjon rundt profil på MN: skal det være slik at litt uavhengig av hva du har studert kan du begynne hos oss eller skal vi ha høye opptakskrav?

 

Det er diskusjoner mellom IBV og Kjemisk institutt om plassering av utdanningstilbud innen biokjemi også sett i lys av at kjemi nå skal inn i Life Science bygget.

 

 

Grunnlagsnotat

Eventuelt

 

Neste møte er fredag 27. juni kl 0845 - 1015.på fakultetsstyrerommet.

 
Publisert 26. juni 2014 11:25 - Sist endra 26. juni 2014 11:25