Møte i Studieutvalget 24. oktober 2014

Saksliste

 

Sak Tema Sakspapirer
1 –  Programrevisjonen

Alle instituttene bortsett fra Institutt for geofag har nå lagt fram forslag om hvilke studieprogrammer de ønsker å videreføre i sin reviderte programportefølje. Annik M. Myhre fra Institutt for Geofag var forhindret fra å delta på dagens møte, men legger frem planene for sine studieprogram på et senere møte.

Som avtalt på forrige møte, orienterte Jaan Roots mer detaljert om hvordan Institutt for kjemi ser for seg revisjonen av sine Bachelor-program.  Etter Roots’ presentasjon åpnet vi for videre diskusjon om arbeidet med revidert programportefølje ved Instituttene. Det ble kommentert at det i arbeidet med å revidere Bachelor-programmene var viktig å se dem opp mot Master-programmene som de leder frem til. Det ble pekt på at innholdet i de reviderte Bachelor-programmene ikke kan settes opp isolert, men at det i stor grad bør være bestemt av tilhørende masterprogramportefølje. Utdanningslederne får i oppgave å skissere opp på hvilken måte de nye Bachelor-programmene leder inn mot masterprogramporteføljen til neste møte. Etter at en slik gjennomgang er lagt frem, må instituttene ta en vurdering på om de ev. skal foreta ytterligere endringer i de nye Bachelor-programmene for å tilpasse dem masterprogramporteføljen.

 

 

2 – Videre prosess med programrevisjonen

Knut Mørken orienterte om den videre prosessen for programrevisjonen. Når det er bestemt hvilke studieprogrammer MN skal ha, må vi sette opp læringsmål for programmene. Grunnlagsdokumentet for InterAct inneholder en felles mal for hvordan vi skal definere disse læringsmålene. Her er forholdet mellom faglig dybde og bredde sentralt. Vi ønsker gjennom programmenes læringsmål å utvikle kandidatenes faglige intuisjon. Dette vil si at kandidaten skal ha faglig breddekunnskap, men samtidig være i stand til å trekke ut det som er det essensielle i faget, det vil si vite hvor dybden i faget ligger.

Andre viktige elementer når det gjelder læringsmål er at vi tilbyr forskningsnær utdanning og at vi fortsetter med å utvikle et godt læringsmiljø. En felles mal for læringsmål hjelper oss dessuten med å sammenligne ulike utdanningsprogram. På denne måten kan vi lettere finne forskjeller og likheter mellom studieprogrammene, og det blir enklere å tenke tverrfaglig.

 

3 – Pilot med nye opptakskrav

I brev fra Kunnskapsdepartementet den 18. juni åpnes det for at utdanningsinstitusjonene kan søke om spesielle opptakskrav til sine studier som en forsøksordning.

I brev til Kunnskapsdepartementet den 15/10 ber UiO om en forsøksordning med innføring av matematikk R2 som krav i tillegg til eksisterende spesielle opptakskrav for et utvalg av sine realfaglige studieprogram. Se brevet til KD i høyre marg.

I samme anledning ber Det medisinske fakultet, Det odontologiske fakultet og Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet i et brev til UiO den 15/9 om innføring av karakterkrav i norsk hovedmål skriftlig og muntlig ved søknad om opptak til helsefagene. I brev den 16/10 svarer UiO fakultetene at de på det nåværende tidspunkt ikke ønsker å søke KD om innføring av karakterkrav i norsk for disse fagene. Se brevet fra fakultetene til UiO samt svarbrev fra UiO i høyre marg.

Brev til KD

Brev fra fak. om innføring av norskkrav

Svarbrev fra UiO

 

Publisert 27. okt. 2014 15:21 - Sist endra 28. okt. 2014 12:00