Møte i Studieutvalget 31. januar 2014

Saksliste

 

Sak Tema Sakspapirer
1. Programutvikling - baklengsdesign av studieprogrammene

Status på arbeidet med programutvikling:

Farmasi: Nasjonale arbeidsgrupper for farmasiutdanningen i forbindelse med overgang til 3 + 2 studieløp. Nasjonal samordning men det er likevel er lokalt handlingsrom.

IFI: Programporteføljen er god men en gjennomgang med tanke på innhold og relevans må gjøres jevnlig. Tar sikte på å gjennomgå ett studieprogram pr år i tillegg til det generiske som skal gjøres for alle informatikkprogrammene.

IBV: Utfordringer er knyttet til sammenslåingen av Bio og IMBV og dublering av emner samt Life science satsingen som det er uklart hvordan vil påvirke IBV og studieprogramporteføljen her.

MI: Ser frem til at det blir noe konkretisering av arbeidet. Har planer om å ta kontakt med Fysikk og IFI for å se på sammenhengen mellom programmene som sogner til disse tre instituttene.

Fysisk institutt: Har holdt igjen de som har hatt ønske om endring men nå er de "sluppet løs". Utfordring av de forvalter flere programmer men ikke har et rent fysikkprogram.

Kjemi: Klar oppfatning av at de må jobbe med hva som skal kjennetegne en kjemiker og finne frem til hva som skal være felles for alle fagretninger i kjemiutdanningen.

 

Hva skal karakterisere kvalitetene ved en MN-utdanningen - runde rundt bordet:

-  faglig styrke med god fordypning og breddeforståelse

- forskningsnær utdanning

- gir kunnskap om hvordan realfag formidles - fagdidaktikk

- gode generiske ferdigheter og profesjonell kompetanse

- utdanner kandidater som er istand til å stille de gode og relevante spørsmålene som fører til utvikling

- god studentoppfølging med tett kontakt student - lærer

 

Avklaringer:

- Må først definere masterkompetansen og så bygge bred bachelorutdanning som skal lede til flere masterprogrammer.

- Dybde som grunnlag for bredde innebærer å ha den riktige bredden som gjør det lett å være bred. Hva er nøkkelkunnskapen her?!

Hvordan starte (pdf)

Baklengsdesign første etappe (pdf)

Plan for InterAct V14 (pdf)

 

 

2. Utdanningslederrollen

Utdanningslederrollen på nivå tre er ny. Instituttene har litt ulik tradisjon og struktur for ledelse som gjør at utdanningslederrollen i varierende grad har falt på plass. På noen institutter er utdanningsleder en del av ledergruppen, har eget utdanningsutvalg (ulike navn her) og kan bruke seksjonslederne på nivå fire mens andre institutter ikke har dette avklart i samme grad. I tillegg er det ulik organiseringer for undervisningsansvar.

Tiltak: Lage en oversikt over organiseringen av utdanningen ved det enkelte institutt med tanke på erfaringsdeling og tydeliggjøring av ansvar.

 

 

 

Publisert 4. feb. 2014 13:20 - Sist endra 5. feb. 2014 14:06