Møte i studieutvalget 11. september 2015

Til stede: Knut Martin Mørken (MN), Hege Christensen (Farmasi), Tom Andersen (IBV), Tom Lindstrøm (MI), Eli Olaug Hole (Fysisk institutt), Cathrine Tellefsen (MN), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Dag Langmyhr (IFI), Frode Hansen (Astro), Karoline S. Lilleøren (Geofag), Ina Kullmann (studentrepresentant), Morten Østigård (studentrepresentant), Solveig Kristensen (MN), Olav Sand (IBV), Ragnhild Kobro Runde (IFI), Linda Therese Sørensen (MN), Hanne Sølna (MN), Andreas Tandberg (MN, referent).

Saksliste:

Sak Tema Sakspapirer
1 – Ny studentrepresentant

STUT har fått ny studentrepresentant, Morten Østigård, som tar over for Kristian Tuv. Vi tok en runde rundt bordet der medlemmene av studieutvalget presenterte seg.

 
2 – Forslag om endringer av opptak til realfag. Krav  om R2 KD har sendt ut høring på revisjon av opptaksforskriften der det foreslås å innføre R2-krav fra videregående skole for alle realfaglige bachelorutdanninger  (se referat fra 21/8) unntatt enkelte informatikkutdanninger. IBVs programmer og Lektorprogrammet vil også få R2-krav. UiO ønsker å vente med innføringen til 2018/2019 for ikke å utelukke elever som  begynte på videregående  høsten 2015. Det ble kommentert at vi allerede nå bør legge ut tydelig informasjon på nettsidene til programmene våre om at studiene bygger på R2. Vi tilbyr forkurs i matematikk, og vi bør vurdere å utvide disse forkursene. Det må dessuten anonseres tydelig på nettsidene og andre stedervåre at vi tilbyr slike forkurs og også andre ressurser som gir relevant matematikkopplæring. Det ligger per i dag informasjon på samordna opptak sine sider om dette, men det ble kommentert at denne informasjonen nok ikke når frem til potensielle søkere. Det kom forslag om å opprette nettbaserte forkurs i matematikk for de studentene som ikke kan møte opp den første uka i august, når de ordinære forkursene blir holdt.  
3 – Initiativ til nytt tverrfaglig masterprogram Ute Krengel (KI), K. Kristoffer Andersson (IBV) og Einar Sagstuen (FI) foreslår i et notat sendt til  studieutvalget i oktober 2014 at det opprettes et nytt interdepartementalt og tverrfaglig masterprogram (se notat i høyre marg). Det er tenkt at den tverrfagligheten som etterspørres i notatet blir implementert og ivaretatt av InterAct-prosessen. Notatet blir en viktig påminner for studieutvalget, og vi tar med oss initiativet inn i det videre arbeidet med programrevisjonen og masterporteføljen. Nytt tverrfaglig masterprogram
4 – Etablering av studieprogramporteføljen

Med innkallingen ble det sendt ut et notat om konkrete rammer for etablering av studieprogramporteføljen (se høyre marg). Det blir nå viktig å jobbe videre med studieretningene innenfor programmene. Solveig Kristensen minnet om at hvis vi skal ha undernivåer med tilhørende opptakskrav, og som er synlige på nett, må dette undernivået være studieretning. Når vi jobber med å dele inn i studieretninger, blir det dessuten viktig å se på muligheten for å igangsette tverrfaglige samarbeid, slik notatet fra sak 3 etterspør. Det kom frem et ønske fra Cathrine Tellefsen om å opprette et eget masterprogram i realfagsdidiaktik, med studieretninger matematikk, fysikk, biologi osv. Vi ble enige om å opprette en arbeidsgruppe som utreder nærmere hvordan en slik master i realfagsdidiaktikk kan bygges opp og ivaretaes. Cathrine tar initiativ til opprettelsen av arbeidsgruppen og sørger for å få representanter fra  instituttene inn i gruppen. Notatet til Solveig inneholder også en konkret bestilling om oppretting av programkomiteer for masterprogrammene. Frist for å opprette og melde inn masterkomiteer er torsdag 17/9. Det er mulig å utvide programkomiteene for bachelorprogrammene til å også omfatte masterprogrammene. Det kom spørsmål om hvorvidt det var mulig å ta inn representanter fra UNIK som medlemmer i masterkomiteene. Vi ble enige om at eventuelle UNIK-ansatte kan komme inn som observatører, men ikke som medlemmer.

Rammer for programporteføljen
Sak 5 – Gruppelærerseminaret Cathrine Tellefsen og Linda Sørensen orienterte om gruppelærerseminaret, som er et tverrfaglig forum der gruppelærere og emnelærere samles for å følge forelesninger og diskutere hvordan vi skal legge opp god undervisning. Cathrine og Linda fokuserte i sin presentasjon særlig på hva gruppelærerseminaret er i dag, hva det bør utvikles til i fremtiden og hvilken rolle det har i InterAct. Et spørsmål som ble presentert for utdanningsutvalget, var om emneansvarlige bør være tilstede på seminaret og hvorvidt dette bør være et obligatorisk seminar eller ikke. Vi ble enige om at vi tar opp igjen denne diskusjonen på STUT-møtet 25. september, etter at utdanningsutvalget har vært på Oslo Education Workshop 18.–19. september. Gruppelærerseminaret

 

 

Publisert 30. sep. 2015 09:54