Møte i Studieutvalget 13. november 2015

Til stede: Knut Martin Mørken (MN), Gro Smistad (Farmasi), Tom Andersen (IBV), Eli Olaug Hole (Fysisk institutt), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Frode Hansen (Astro), Tom Lindstrøm (MI), Jens Jahren (Geo), Olav Sand (IBV), Dag Langmyhr (IFI), Tom Lindstrøm (MI), Arne B. Sletsjø (MI), Hanne Sølna (MN), Ragnhild Kobro Runde (IFI), Morten Østigård (studentrepresentant), Andreas Tandberg (MN, referent).

Fraværende: Ina Kullmann (studentrepresentant), Cathrine Tellefsen (MN), Solveig Kristensen (MN), Annik Myhre (Geo). 

Saksliste

Sak Tema Sakspapirer
1 – Frist for læringsutbyttebeskrivelser og emnematriser

Dagens STUT-møte var utvidet til tre timer. Grunnen er at det 10. november var frist for å sende inn utkast til læringsutbyttebeskrivelser for programmene og informasjon om eventuelle studieretninger samt tilhørende emnematriser. Hver av utdanningslederne hadde forberedt en presentasjon av sine programmer. Presentasjonene tok for seg oppdelingen i studieretninger, emnematrise, utviklingssemester, antall frie versus obligatoriske emner, sammenheng bachelor og master og eventuelle opptakskrav for master. Målet med møtet er å få oversikt over de enkelte programmene, samt å se helheten i programporteføljen slik den er nå. I margen til høyre finner du et samledokument som inneholder grove skisser over luber og emnematrise for alle program på alle institutt. 

 

Samledokument, luber

 

2 – Oversikt over ønsker om service-emner i matematikk ved Arne B. Sletsjøe

Arne B. Sletsjøe gikk gjennom de ulike studieprogrammene og tok for seg hvilke service-emner i matematikk de ulike programmene bruker. Arne pekte på at det ved MN muligens er behov for et service-emne i dynamiske systemer. Han brukte et eksempel fra forskning.no der det er laget en matematisk utregning av utviklingen av den arabiske våren ved hjelp av differensiallikninger. Dette er differensiallikninger som ikke lar seg løse. Slike typer utregninger kan være relevant for naturvitenskapelige fag som biologi og geofag, mente Arne, men det krever at vi introduserer ikke-løsbare differensiallikninger på et tidlig tidspunkt, og ikke bare fokuserer på de som lar seg løse, slik det f.eks. er i introduksjonskurset MAT1001 i dag. Generelt kom det frem at det varierer fra program til program hvor mye beregning/CSE det er tidlig i semestrene. Noen program introduserer beregninger tidlig, mens andre har lagt dette lenger ut i bachelor-løpet. Studentrepresentant Morten Østigård trakk i denne forbindelse frem MAT-INF1100 L som et svært vellykket introduksjonsemne. Det ble kommentert ar MI nå bør samtale med robotikk-miljøet på IFI om eventuell videre utvikling av mat/inf-introduksjonsemner.

Det kom frem at Arne ikke er med i studieutvalgets e-postlister. Dette gjelder også Morten Østigård og Andreas Tandberg. [Hanne Sølna har nå gitt alle tre tilgang til e-postlisten]. 

 

 

Publisert 26. nov. 2015 11:37 - Sist endra 26. nov. 2015 11:37