Møte i studieutvalget 14. august 2015

Til stede: Knut Martin Mørken (MN), Hege Christensen (Farmasi), Tom Andersen (IBV), Tom Lindstrøm (MI), Eli Olaug Hole (Fysisk institutt), Karoline S. Lilleøren (Geo), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Kristin Nygård (studentrepresentant, vara), Solveig Kristensen (MN), Hanne Sølna (MN), Andreas Tandberg (MN, referent).

Fraværende: Olav Sand (IBV), Kristian Tuv (studentrepresentant),  Dag Langmyhr (IFI), Annik Myhre (Geofag), Ina Kullmann (studentrepresentant),  Cathrine Tellefsen (MN), Frode Hansen (Astro)

Saksliste:

Sak Tema Sakspapirer
1 – Norgesuniversitetets utlysing av midler

Norgesuniversitetet lyser ut prosjektmidler som skal stimulere til digitalisering av utdanning og studentaktiv læring (se referat fra 19/6). MN-fakultetet har fått inn en skisse til søknad fra Cathrine W. Tellefsen. Cathrine ønsker å opprette en ressursside på nett om studentaktive læringsformer. Nettsiden skal vise frem ulike undervisningsformer, hvordan disse trener ulike typer kompetanse hos studentene og hvilken forskning som ligger bak. Vi ber Cathrine konkretisere hvilke nettressurser siden skal bestå av før vi sender søknaden videre til UiO innen 1. oktober. Vi sender forespørsel til Cathrine om å presentere prosjektet på et av de nærmeste STUT-møtene.

 
2 – Thon-prisen og Nokuts utdanningskvalitetspris

Olav Thon-stiftelsen lyser ut priser for fremragende undervisning og midler til forskningsprosjekter knyttet til studentaktiv forskning innenfor matematisk-naturvitenskapelige fagområder. MN-fakultetet har foreslått tre kandidater til personlig pris og sender inn én søknad om forskningsprosjekt til Thon-stiftelsen. MN-fakultetet sender dessuten inn to kandidater til Nokuts utdanningskvalitetspris 2015; studentoppfølgingen på førsteåret ved MN og "UiOslo i GEM" .

 

3 – Oslo Education Workshop Oslo Education Workshop blir arrangert av Winnie Eskild ved IBV 18.–19. september. Dette er en workshop som i stor grad fokuserer på generisk kompetanse i utdanning, og workshopen bygger således oppunder arbeidet fakultetet gjør med InterAct. MN-fakultetet har bidratt med midler til workshopen. Fakultetet dekker deltakelse for Studieutvalget og MNSU. De som ønsker å delta, må melde fra til Hanne Sølna innen 10. september. Lenke til workshopen finner du til høyre.

Oslo Education Workshop

4 – Masterporteføljen

I en overgangsperiode vil det være studenter ved fakultetet som fortsatt er tilknyttet de gamle studieprogrammene når vi går over til ny programportefølje i 2017.Vi må avgjøre hvordan vi skal administrere denne overgangen og hvordan vi formidler overgangsordningen til studentene det gjelder. Studentene må få tilstrekkelig informasjon om overgangsordninger.

Vi går nå inn i sluttfasen i oppbyggingen av de nye masterprogrammene. Knut Mørken la frem en presentasjon som beskriver felles retningslinjer for dette arbeidet. Presentasjonen legger vekt på at hvert masterprogram bør ha en helhetlig læringsutbyttebeskrivelse, og at det bør være mulig for et internt sensorkorps å på en helhetlig måte vurdere masteroppgaver innenfor hvert program utfra programmets læringsutbyttebeskrivelser. Se Knuts presentasjon til høyre.                            

Studieutvalget gikk gjennom de siste oversiktene over studieprogrammene til instituttene. De nye oversiktene viser masterprogrammene slik de ser ut etter siste STUT-møte før sommeren, der vi ble enige om at programmene ikke skal ha lavere underdeling enn studieretninger. Det ble stilt spørsmål om hvorvidt masterprogrammene ved noen av instituttene nå har blitt for brede og favner for mange studieretninger. Læringsutbyttebeskrivelsene til de masterprogrammene dette gjelder, blir svært generiske og generelle, og vi diskuterte muligheten for å ev. dele opp disse masterprogrammene i flere mindre program med mer presise læringsutbyttebeskrivelser.

Masterporteføljen og LUBer

 

 

 

Publisert 19. aug. 2015 15:37 - Sist endra 19. aug. 2015 15:48