Møte i studieutvalget 16. oktober 2015

Til stede: Knut Martin Mørken (MN), Hege Christensen (Farmasi), Tom Andersen (IBV), Eli Olaug Hole (Fysisk institutt), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Dag Langmyhr (IFI), Frode Hansen (Astro), Cathrine Tellefsen (MN), Ina Kullmann (studentrepresentant), Morten Østigård (studentrepresentant), Solveig Kristensen (MN), Hanne Sølna (MN), Andreas Tandberg (MN, referent).

Fraværende: Annik Myhre (Geo), Tom Lindstrøm (MI), Olav Sand (IBV)

Saksliste:

Sak Tema Sakspapirer
Sak 1 – Programrevisjonen med fokus på tidsplanen og oppfølging av utdanningsseminaret

Ifølge InterActs tidsplan skal bachelorprogrammenes læringsutbyttebeskrivelser (lub-er) samt programmenes emnematrise være ferdigstilt til 1/11 i år. Lub-ene var dessuten tema på MNs utdanningsseminar den14/10. Knut Martin Mørken ledet saken og startet med å presentere kortversjonen av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk, som utgjør rammene for utforming av lub-ene. Knut pekte på at beskrivelsene i NKR er veldig generelle, og at det ikke alltid vil være mulig eller ønskelig å innpasse de faglige lub-ene etter et slikt forkortet og standardisert rammeverk. Han presiserte at disse rammene utgjør et minstemål, og at det vil være full anledning for programkomiteene å gå utover rammene. Det ble kommentert fra flere av utdanningslederne at NKR tvert imot representerer en nødvendig mal for arbeidet med å utforme lub-ene. Det var enighet om at lub-ene på programnivå godt kan være så generelle som i NKR, men at de på emnenivå ev. kan være mer spesifikke.

Det ble avslutningsvis kommentert at fristene i arbeidet med å utarbeide lub-er og emnematrise nå blir for korte. Knut understreket at vi ikke skal ta snarveier på grunn av tidspress, og at det er anledning til å flytte fristene. Vi minner om at det er viktig å se bachelorprogrammene i sammenheng med masterprogrammene når vi jobber med lub-ene på bachelor. Knuts presentasjon i margen til høyre inneholder eksempler og retningslinjer for hvordan vi kan utforme lub-ene.
lub-er på bachelor

Sak 2 – Gruppelærerseminaret

Saken er en oppfølging av diskusjonen fra et tidligere STUT-møte: Hva er gruppelærerseminaret i dag, hva bør det utvikles til og hvilken rolle har seminaret i InterAct? Linda Sørensen var ikke til stede på møtet. Cathrine Tellefsen innledet om seminaret. Formålet med gruppelærerseminaret er å bevisstgjøre underviserne i rollen som gruppelærere og å inspirere dem i arbeidet. Linda har meldt tilbake at det er vekslende hvordan gruppelærerseminaret blir tatt imot og fulgt opp på instituttene. Dette ønsker vi å gjøre noe med. Det er viktig at instituttene involverer seg i gruppelærerseminaret og er med på å hjelpe underviserne inn i rollen sin som gruppelærere, både under og etter seminaret.

I diskusjonen som fulgte, ble det fra studieutvalget uttrykt ønske om at gruppelærerseminaret bør være et forum der de overordnede visjonene for gruppeundervisningen blir overført fra emneansvarlig til gruppelærerne. For å få til dette, bør vi vurdere å skolere og ansvarliggjøre også emneansvarlig  i forbindelse med seminaret. Hege Christensen kommenterte at FAI har laget en liste over emneleders ansvarsområder, der blant annet ansvar for gruppeundervisningen står beskrevet. Hege formidler listen til resten av studieutvalget. Andre deler av studieutvalget meldte om tilbakemeldinger fra gruppelærere som i stor grad bare leverte én til én-undervisning, og som derfor følte de ikke hadde like stort utbytte av gruppelærerseminaret. Det ble også kommentert at det er vanskelig å lære bort de kvalitetene som en gruppelærerer trenger, på et seminar, og at diskusjonen heller bør opp på et mer overordnet nivå: Hvordan oppretter vi et velfungerende gruppelærerseminar som inspirerer og motiverer til god undervisning og som lager rammer for velfungerende undervisningsteam på det enkelte emne.

 
Publisert 27. okt. 2015 10:06 - Sist endra 27. okt. 2015 11:13