Møte i Studieutvalget 20. november 2015

Til stede: Solveig Kristensen (MN), Knut Martin Mørken (MN), Hege Christensen (Farmasi), Tom Andersen (IBV), Eli Olaug Hole (Fysisk institutt), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Tom Lindstrøm (MI), Olav Sand (IBV), Ragnhild kobro Runde ( IFI, MN), Tom Lindstrøm (MI), Morten Østigård (studentrepresentant), Cathrine Tellefsen (MN), Frode Hansen (astro), Ina Kullmann (studentrepresentant, Annik Myhre (Geo), Yvonne Halle (MN), Hanne Sølna (MN, referent).

Fraværende: Karianne Lilleøren (geofag), Dag Langmyhr (IFI)

Saksliste

Sak Tema Sakspapirer
1 – Visjon for UiO utdanning

Visjonen skal være UiO på sitt beste. Utkastet slik det står nå oppfattes ganske konkret og mer som en bestilling om hva som skal gjøres enn som en visjon. Sprenge grenser er kanskje ikke det beste begrepet å bruke nå. Ser ikke så mye her som ikke de fleste andre utdanningsinstitusjoner kan hevde de gjør. Hva skal den undervisningen være som ikke eksperimenterer med nye undervisningsformer? Ville hatt inn begreper som forskningsnær eller fagfront for å skille fra lokale høyskoler som er nært knyttet til arbeidsliv. Ser ikke helt hva som er grensesprengende i underpunktene.

Visjonen fokuserer på utdanningen fremfor studentene. Utdanningen skal skape kandidater og hvilke kandidater skal UiO utdanne? Hvis UiO definerte en visjon for UiO-kandidaten kunne man utifra den utlede en visjon for utdanningen. UiO er faglig tung og solid og skulle det vært et fokus på hvilke verdier utdanningen ved UiO vektlegger - og som preger våre kandidater? Eksempelvis samhold, inkludering, menneskeverd osv.

"Visjonsallergi" kan oppstå når visjonen oppfattes klisjefylt, ikke er egnet til å gi retning for utviklingsarbeid eller ikke følges opp med konkretisering og derfor ikke har en funksjon. Likevel viktig med ambisiøse mål og visjon - ellers er det lett å forbli fornøyde med det man har og da skjer det ikke så mye utvikling.

 Utkast til visjonstekst for UiO

Følgenotat til utdanningskomiteen om visjon

 

 

2 – Orienteringer fra utdanningsmøter

Solveig orienterte:

NOKUT og KD lager ny tilsynsforskrift. Det er kommet et utkast (lenket i høyremargen) som er ment som en refleksjon til hvordan man skal jobbe med utdanningsutvikling. Denne ble diskutert i møte mellom UiO ved rektoratet, dekaner samt ledere fra UiOs administrative ledelse og NOKUT ved Terje Mørland og Øystein Lund. Et budskap fra NOKUT var at UiO må ha høyere ambisjoner enn minimumsnivået i tilsynsforskriften. UiO må være gullstandarden. Viktig at KD og NOKUT nå ikke jobber isolert med dette men har kontakt med sektoren. Solveig tok opp føringene for læringsutbyttebeskrivelsene (LUBene) og at inndelingen i tre nivåer oppleves som stramt ift å få gode og helhetlige beskrivelser. NOKUT er i en prosess der de ser på LUB`er men inntil det blir eventuelle revisjoner i ny forskrift må UiO/MN følge dagens forskrift. NOKUT skal ha et seminar før jul der de ser på LUB`er og Knut Mørken er invitert for å si noe om MN sitt arbeid med LUB`er og erfaringer med de føringer som forskriften gir i dag. Notatet fra NOKUT er bra og legges ut på InterAct siden. Utdanningslederne bør sende det ut til sine programrådsledere.

Nasjonalt fakultetsmøte for realfag (NFmR) og Nasjonalt råd for teknologisk utdanning (NRT) er to nasjonale råd under Unversitets-og høyskoelrådet (UHR) og slås nå sammen. Pr i dag sitter Solveig i NRT og Jarle Nygard i NFmR. Grunnen er at MNT-feltet trenger å stå samlet og tydeliggjøre behov. De to utvalgene følger opp en bestilling fra KD til UHR på vurdering av karakterfastsettelser i MNT-fagene. Det er fire grupper i arbeid: bachelor, master, siving/femårig integrert master og 3-årig ingeniør. Dag Langmyhr (IFI) sitter i arbeidsgruppen for bachelor mens Carl Henrik Gørbitz leder gruppen for 2-årig master.

MNT-konferansen er en KD initiert konferanse som går på omgang mellom universitetene. MN, UiO skal arrangere konferansen i 2017.

NOKUTs studienære kvaitetsarbeid
3 - Overgangsordninger Yvonne Halle presenterte innspill fra studieadministrasjonen på MN angående hva som kan være utfordringer med overgang mellom studieplaner nå med reviderte og nye studieprogrammer. Når nå nye programbeskrivelser med emnematriser begynner å ta form, er det viktig å kople på dette perspektivet. Studieplangruppa på fakultetet vil jobbe med overgangsutfordringer fremover og det er avgjørende at også de studieadministrative på instituttene nå aktivt er med i arbeidet for å identifisere overgangsutfordringer og å finne løsninger.  Dette arbeidet må skje lokalt med også ved at det koordineres på tvers av fakultetet der det er nødvendig. Flere av programmene er knyttet til flere institutter og her må det være en dialog mellom disse instituttene om overgangsordninger. Det er enighet om at et prinsipp i dette arbeidet er å være rause med godkjenning men også passe på at de studentene som havner i en overgangsperiode ikke får dårligere utdanning både med tanke på faglig innhold men også med tanke på det å oppleve usikkerhet knyttet til informasjon. Overgangsutfordringer mellom gammel og ny studieplan

 

Publisert 1. des. 2015 13:26 - Sist endra 1. des. 2015 13:26