STUT-møte 6. desember 2017

Til stede: Solveig Kristensen (MN), Knut Mørken (MN), Didrik Kruse (studentrepresentant), Arnt Inge Vistnes (FI), Gro Smistad (FAI), Kristian Ranestad (MI), Jaan Roots (KI), Frode Hansen (ITA), Kristian Prydz (IBV),Tom Andersen (IBV), Runa Risa Bakke (studentrepresentant), Øivind Kure (ITS), Ragnhild Kobro Runde, Cathrine W. Tellefsen (FI), Jon Ove Hagen (GEO), Hanne Sølna (MN), Andreas Tandberg (MN referent), Anne-Lise S. Hansen (MN), Tone Skramstad (MN), Yvonne Halle (MN), Ellen Grøholt (MN).

Fravær:

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Orienteringer

Det skal være ledergruppesamling på MN tidlig neste år på Observatoriet. Forslag til dato er 16/2. Utdanningslederne får i oppgave å melde tilbake om dette ikke passer. Samlingen vil vare hele dagen. Planen er å jobbe med personlighetstyper gjennom MBTI II, i tillegg til å invitere inn en ekstern bidragsyter. Det blir servert tapas rett etter seminaret.

5.–6. februar er det storsamling for alle nivå 4-ledere på fakultetet. Det kommer til å bli leid inn et konsulentfrimå for å lede denne samlingen. Samlingen foregår på Sundvollen med start mandag 5. februar kl. 10.00. Mer informasjon om samlingen kommer [se e-post fra Morten Dæhlen 21/12 2017].

Knut Mørken skal den 6/12 2017 til Syddansk universitet for å informere om CCSE.  København universitet kommer litt senere på besøk til MN for å lære om CCSE. 

 
2 – Real undervisning

Cathrine Tellefsen og Linda Sørensen presenterte seminaret Real undervisning. Linda og Cathrine oppsummerte hva som har skjedd på seminarene i høst og tok så opp spørsmålet om hva Real undervisning skal være og hvem som bør ha ansvaret for innholdet. Se presentasjon til Linda og Cathrine i høyre marg.

I diskusjonen som fulgte, etterlyste flere av utdanningslederne et "modulbasert" Real undervisning der underviserne kan velge temaer fra en "smørbrødliste" og melde seg til de delene av seminarene som omhandler de ulike temaene.

Det ble kommentert at riktig bruk av LMS-et Canvas bør bli tema for et Real undervisning-seminar. Om vi velger å gjøre dette, er det viktig at det gjøres i samarbeid med UiOs nye læringssenter LINK (Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse).  

Real undervisning

3 – Profesjonell kompetanse i felt og lab

MN ønsker en systematisk, praktisk integrasjon av profesjonell kompetanse i fakultetets utdanninger. Dette forutsetter bevissthet i undervisningen om perspektiver utover det rent faglige, ikke minst bevisst bruk av ulike undervisningsformer. Felt- og lab-arbeid er en slik studentaktiv undervisningsform som trener profesjonell kompetanse gjennom bl.a. informasjonsinnsamling, planlegging og tidsstyring, prosjektarbeid og journalføring. Vi tok en runde rundt bordet der utdanningslederne orienterte om sine felt-ekskursjoner og lab-kurs. Det er viktig at instituttene tar en gjennomgang av hvordan undervisningen i felt- og lab-kurs utnytter denne muligheten i dag, og om hvorvidt det er planer om mer bevisst bruk av felt/lab-undervisningen til å trene profesjonelle kompetanse.

 
4 – Nivå på og progresjon for emner

Knut Martin Mørken innledet om saken, som dreier seg om å ta lavere grads emner som del av en høyere grad (eksempelvis behov for å ta et 1000-emne(r) på 9000-nivå). I et brev fra KD (datert 05.10.2001) står det at «Studieenheter på lavere grads nivå kan ikke inngå som en del av høyere grad». Vi mottar studiepoengsproduksjonsmidler blant annet utfra fagkategori og emnenivå, og dette gjør at en slik praksis med å  bruke lavere grads emner i en studieplan på høyere nivå, kan være problematisk. Samtidig vil det i flere sammenhenger være faglig vektige grunner for å bruke lavere grads emner inn i en utdanning innenfor en høyere grad. Her opplever vi at rammebetingelser kan sette unødige sperrer for utdanningskvalitet og tverrfaglighet. 

Saken bør blir tema for et seminar. Utdanningslederne blir bedt om å sende e-post til Knut om de har innspill til et slikt seminar. Studieseksjonen får i oppgave å hente fram eventuelle reglement rundt kloning og heisemner fra KD, fakultetet og UiO. Vi trenger å vite hvilke rammer vi har innenfor dette feltet. MN ønsker å bruke det eventuelle handlingsrommet vi har når det gjelder dette. 

 

5 – Instituttkvarteret

Arnt Inge Vistnes (FI) meldte inn en sak om eksamensoppgaver på nynorsk. På FI har det vært den emneansvarlige sin oppgave å oversette eksamensoppgaver til nynorsk. Iblant kan den emneansvarlige få hjelp av kollegaer med oversettelsen dersom man ikke mestrer det selv. Når dette ikke er mulig, finnes det ikke andre gode løsninger for emneansvarlig. Dette har ført til mye frustrasjon og dårlige oversettelser. UiO får dessuten flere ansatte med utenlandsk bakgrunn, og for denne ansatt-gruppen er nynorsk-kravet særlig utfordrende. Det er en utfordring ved UiO at det ikke ikke finnes en ordning for å møte nynorsk-kravet i Mållova, og at denne oppgaven i dag blir overlatt til enkeltpersoner. Eksamensarbeidet krever mye ressurser av instituttene allerede, og flere av instituttene har ikke ressurser til også å møte nynorsk-kravet på en skikkelig måte.

 
Publisert 5. jan. 2018 13:44 - Sist endra 5. jan. 2018 13:44