STUT-møte 10. januar 2018

Til stede: Knut Mørken (MN), Didrik Kruse (studentrepresentant), Arnt Inge Vistnes (FI), Gro Smistad (FAI), Kristian Ranestad (MI), Jaan Roots (KI), Frode Hansen (ITA), Tom Andersen (IBV), Runa Risa Bakke (studentrepresentant), Øivind Kure (ITS), Dag Langmyr (for Ragnhild Kobro Runde, IFI), Cathrine W. Tellefsen (FI), Jon Ove Hagen (GEO), Hanne Sølna (referent MN)

Fravær: Solveig Kristensen (MN), Kristian Prydz (IBV), Andreas Tandberg (MN)

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Orienteringer

Canvas skal etter planen bli tilgjengelig for ansatte i mars/april. Spørsmål om nettleser som er standard på UiO maskiner kan brukes for å komme inn i canvas.

Eksamensavviklingen i Silurveien 2 har vært beheftet med en del feil som eksamensgruppen har brukt mye tid å rette opp i. Eksamensgruppen har en stor backlog med henvendelser som målet er å få avsluttet i løpet av januar. For lærere er det problematisk når det for samme emne  sitter studenter både på Blindern og Silurveien 2. Denne situasjonen oppsto når emnet hadde eksamenssted på Blindern mens de som skulle ha tilrettelegging ble plassert på egnede rom ï Silurveien 2. For våren 2018 er alle eksamener i Silurveien 2. Dette fordi det er færre kandidater og eksamensperioden er lengre. Høsten 2018 vil det nok igjen være eksamen som finner sted på Blindern. På sikt der det et mål å ha alle eksamener i Silurveien 2.

OECD kartlegger utdanning i Europa og var på besøk i Norge i høst. De kommer nå på en oppfølgingsbesøk og Knut møter for MN. 

REAL undervisning samlet ca 210 deltagere. Det ble arrangert en norsk og en engelsk versjon.

Studiestart med Hawaii-onsdag 17. januar i VB. Frokost, foredrag, musikk, parallellsesjoner med fokus på tidsplanlegging og studieteknikk. Filmfremvisning om kvelden.

 

2 – Sentrale utdanningssaker i 2018

Kickoff 2018: Hva skjer og hva bør skje med MN-utdanningen i 2018? Vi har kommet et stykke på vei med InterAct men fremdeles er det mange utfordringer i det å forbedre utdanningene.Hva ser instituttene og studentene som de viktigste utdanningssakene å jobbe med  i 2018? Hvordan skal vi jobbe med utdanningsutvikling både lokalt og i fellesskap? Hva er hovedutfordringene? Alle bidrar med innspill på disse spørsmålene

ITS: Har fokus på å fungere som et MN-institutt i bred forstand. De savner en diskusjon om ressursbehov både når det gjelder penger og mennesker. Eksempelvis hva som er en akseptabel betaling av sensorer (sammenligne med eksterne som vurderer amanuensissøknader) og administrativ kapasitet.

IFI: Få utdanningsreformen med nye studietilbud til å fungere. Det er mange nye emner, overgangsordninger og nye koplinger mellom emner. Vi er i rute men regner med å bruke ett minst for å være ordentlig i siget.

Farmasi: De neste tre årene skal det lages nye emner samt overgangsemner. Vi holder oss så vidt flytende og det er en ekstremt stor belastning på de ansatte. Viktig å fokusere på at ferdige kandidater oppfyller LUB`en for utdanningen siden de autoriseres som helsepersonell. LUB`ene sikres gjennom obligatoriske aktiviteter og da må det være en presis felles forståelse av hvordan disse skal vurderes. Det må utarbeides felles rutiner/beskrivelser på dette. Instituttet hadde en workshop om utdanning før jul der tilnærmet alle ansatte deltok og til tross for høyt trykk er det en positiv stemning rundt utdanningsrevisjonen.

Geo: Akkurat hatt årlig instituttseminar der utdanning var en av to hovedsaker. I 2018 blir det fokus å få på plass de 10 studieretningene på masterprogrammet. Det er mange nye og reviderte emner og et hovedfokus blir å få til en god koordinering av studietilbudene. Hvordan iverksette digitalisering av utdanningen (ref diskusjonsnotatet) ? Dette handler både om verktøy (nettbrett i feltundervisningen gir nye muligheter), canvas og integrering av programmering/beregninger.

IBV: Har jobbet med å få til en semesterkoordinering og skal også ha dette som tema på instituttdelen av REAL undervisning i morgen. Har hatt en omfattende dialog om kjemiemnet IBV-studentene tar første semester. Ser likevel ikke ut til at studentene greier å balansere oppmerksomheten mellom de ulike emnene. Studentene har prestert dårligere på bio-emnet enn de to andre emnene i 1. semester til tross for gode studentevalueringer av undervisningen. Reiser en del spørsmål rundt bruk av ressurser på undervisningen, hva som styrer studentenes fokus og vekselvirkningen mellom de tre emnene. Noe bedre resultat for IBV studentene ift studenter på årsstudiet og LeP. Nyttig med semesterevaluering for å få frem helheten. Avgjørende å få bedre resultater neste semester på emner med stort hjelpelærerbudsjett.

Astro: Det er et mål å få mer interesse for undervisning blant de ansatte. Det er en økning i antall masterstudenter på instituttet men de er mindre integrert på instituttets i forhold til tidligere. Prøve å endre dette.

Kjemi: Må jobbe med de nye og reviderte emnene i flere år fremover. Det er nå en liten "stipendiattørke" samtidig med at det er usikkert hvor mange stipendiater de får fremover. Dette kan medføre en utfordring med ressurser til undervisningen. Utfordring å få alle ansatte til å ta i bruk canvas. Trenger å få canvas raskt på plass. Det er et behov for å etterutdanne lærere innen programmering/pyton slik at de har kunnskap og kompetanse til å bidra i gruppeundervisningen.

Fysikk: Mål å få implementert InterAct fullt ut.  Det er for få ansatte som behersker pytonprogrammering ift hva det er behov for i undervisningen. Diskusjonsutkastet for ny strategi nevner at den enkelte må få karriereutvikling men vel så viktig er at etterutdanning og det må fakultetet også ta ansvar for. Dette gjelder både for innføring av canvas og numerisk metoder. Diskusjonsnotatet nevner også forskningsbasert utdanning. Hva legger MN i dette? Undervisningen bygge på forskning fra pedagogikk/didaktikk, faget og at studenten skal eksponeres/delta i forskning? Bør avklares/beskrives. Arnt Inge kartlegger kompetanse blant ansatte med tanke på å se hvilken etterutdanning det er behov for. Dette skal handle om alt fra det enkle som å installere programvare til å bruke numerikk til å løse diffligninger. Må prpve å få til et samspill på hele fakultetet om slike etterutdanningstilbud - det er sikkert en del samsvar i behovene på tvers av instituttene.

LeP og KURT: KURT begynner å finne sin form. Nettverket ønsker å løfte undervisningskompetansen på MN. Hvordan gjøre det? Kurs og andre typer skolering for både fast ansatte og gruppelærere. Til sommeren testes ut et nytt opplegg: summer institute. Det er et opplegg fra University of Minnesota som prøves ut på IBV og Farmasi. Er det vellykket kan dette utvides til flere fag. KURT har høye ambisjoner men blir ikke flere. KURT kan bistå i undervisningsutvikling men kan ikke overta/ gjøre undervisningen. Det er et ønske om å bruke LeP studenter til å løfte egen undervisning. Så er det en utfordring at LeP masterstudenter tar oppgave på UV siden det er "lettere" ift reglement. Kan MNs reglement endres slik at dette ikke er et hinder for å rekruttere til undervisningsrettede masteroppgaver ved MN?

MI: Det er knapt med ressurser til å gjennomføre studieadministrative oppgaver. Utvide kapasiteten er ingen løsning men heller å prioritere alt som har med studieadministrasjon å gjøre. Når innføringen og revisjonen av programmene er over vil det kanskje rette seg litt. De nye masterprogrammene må gjennomgås nøye. Det er ikke mange nye emner men det gjøres hele tiden små grep for å sikre god kvalitet - og unngå emner med for høy strykprosent som det har vært etpar eksempler på. Kristian har innført et system der flere har et medansvar for et bacheloremne.

Studentene: Støtter opp om det som er meldt fra instituttene angående knapt med studieadministrative ressurser og manglende kompetanse hos lærere. Dette opplever studentene som en utfordring.

Disse forholdene bør koples inn i høringsprosessen  på diskusjonsnotatet i forhold til ny strategi, som nå er ute på høring ved instituttene.

 

Publisert 22. jan. 2018 11:07 - Sist endra 22. jan. 2018 11:07