STUT-møte 12. desember 2018

Til stede: Hanne Sølna (MN), Cathrine W. Tellefsen (FI), Jaan Roots (KI), Mari Stamrud (studentrepresentant), Didrik Kruse (studentrepresentant), Knut Mørken (MN), Arnt Inge Vistnes (FI), Jon Ove Hagen (GEO), Yvonne Halle (MN), Ragnhild Kobro Runde (IFI), Gro Smistad (FAI), Tom Andersen (IBV), Øystein Bergkvam (MN), Andreas Tandberg (MN, referat)

Fravær: Øivind Kure (ITS), Frode Hansen (ITA)

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Orienteringer

  • I dag skal Solveig Kristensen i dekanmøte. IT-masterplan og digitalisering av utdanning står på sakslisten. IT masterplan og digitalisering av utdanning kommer opp som egen sak i STUT over nyttår. 
  • Det var fakultetsstyremøte på mandag, der Yvonne Halle og Hanne Sølna la fram studiekvalitetsrapporten. Utdanningslederne blir bedt om å sende studiekvalitetsrapporten til styrene ved sine respektive institutt. Rapporten handler om studiekvalitet for hele MN, ved alle institutt. Studiekvalitetsrapporten skal opp på instituttledermøtet i morgen, torsdag 13/12. Om instituttene skriver egne kvalitetsrapporter, blir de oppfordret til å sende disse inn til fakultetet ved Hanne Sølna. 

 

2 – Studiekvalitetsrapport MN 2018

Hanne Sølna presenterte MNs studiekvalitetsrapport for 2018. Hanne påpekte at rapporten grovt sett tar for seg 4 hovedpunkter:

  • Programrevisjonen
  • Læringsmiljø
  • Lektorutdanning
  • Ansattkultur

I diskusjonen som fulgte:
Det er viktig at utdanningslederne, før dialogmøtene med fakultetet, prater med sine respektive studieadministrasjoner og kartlegger de viktigste utfordringene i studiearbeidet fremover.

Det ble etterlyst en avklaring/spesifisering av utdanningsleder-rollen. Særlig er grenseoppgangen mot kontorsjef viktig å gå opp. Disse rollebeskrivelsene bør opp på et eget seminar til våren der både utdanningsledere og kontorsjefer deltar. 

Viktige områder for studiekvalitetsarbeidet neste år blir:

  • Emnerbeid/Emneplanleging på nett
  • Studiekvalitetsrutinene. Disse skal revideres. Her kommer det en arbeidsgruppe som blir ledet av en utdanningsleder  
  • Digital eksamen på 5000-nivå blir viktig. Fremover begynner vi å få studenter på dette nivået som ikke har hatt penn og papir-eksamen
  • Honours-programmet
  • IT masterplan. Digitalisering av utdanning

 

3 –  Studiekvalitetsmidler 2019

Yvonne Halle presenterte utkast til utlysning av studiekvalitetsmidler for 2019. Søknadsfrist er 11/2 2019. Se utkastet til utlysning i e-post fra Yvonne Halle 11/12 med emnetittel “Forslag til utlysning av studiekvalitetsmidler 2019”. Vi tok innspill fra Studieutvalget:

Det ble kommentert at det er behov for å fornye/modernisere laboratorieundervisningen ved MN. LIMS (Laboratory information management system) er et viktig felt i denne sammenhengen, og et slikt system bør vi oppfordre MNs lab-miljøer til å pilotere. Vi legger inn et punkt om dette i utlysningen. Det ble også nevnt behov for å modernisere felt-undervisningen ved MN.

 
Sak 3: Instituttkvarteret.  Gro Smistad (FAI) tok opp en sak: MedFak har, gjennom UV, tidligere tilbudt basisoplæring i PBL (problembasert læring), men UV tilbyr ikke lenger denne opplæringen. Gro tar kontakt med OD og Psykologisk institutt og hører om de har behov for PBL-opplæring. Gro sender svaret videre til Solveig som kontakter Bjørn Stensaker (LINK) og informerer om at MN (og ev. andre) ønsker et PBL-tilbud.  

 

Publisert 28. jan. 2019 09:38 - Sist endra 28. jan. 2019 09:38