STUT-møte 9. januar 2019

Til stede: Solveig Kristensen (MN), Hanne Sølna (MN), Cathrine W. Tellefsen (FI), Jaan Roots (KI), Mari Stamrud (studentrepresentant), Didrik Kruse (studentrepresentant), Knut Mørken (MN), Arnt Inge Vistnes (FI), Jon Ove Hagen (GEO), Yvonne Halle (MN), Ragnhild Kobro Runde (IFI), Gro Smistad (FAI), Tom Andersen (IBV), Øystein Bergkvam (MN), Andreas Tandberg (MN, referat)

Fravær: Øivind Kure (ITS), Frode Hansen (ITA)

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Orienteringer

Studiedekan Solveig Kristensen åpnet årets første STUT-møte med å fortelle hva som ligger foran oss av arbeid i året som kommer:

  • Emnearbeid
    • Masterportefølje
    • Kloning
    • Emneprogresjon
  • Programutvikling
    • Honours
    • Internship
    • Utveksling
    • Arktisk profil
    • Profesjonell kompetanse
  • Kvalitetssystemet
    • Rutinebeskrivelser
    • Sensurveiledninger
    • Studenttilbakemelding
    • Vurderinger inkludert karaktersetting
    • System for input fra kandidater og abeidsgivere
  • Merittering
    • Økt krav om pedagogisk basiskompetanse
    • Strengere krav til professoropprykk 
    • Merittert underviser ved UiO
  • Digital transformasjon av utdanningen
    • Brukerkompetanse
    • Utviklingskompetanse (programmering, beregninger)
    • Digital kompetanse
    • Studenter og ansatte
    • Lærer/skole
    • Fysisk-digitalt læringsmiljø
    • Støttefunksjoner
    • IT koblet mot pedagogikk og fagdidaktikk
    • IT-organisering ved MN (og instituttene). Har vi det vi trenger av kompetanse? Eksempel: Det finnes ikke informatikk-didaktikere i Norge.

 

2 – Hvordan lykkes med internasjonalt utdanningssamarbeid? 
 

Sunniva Siem (FI) delte erfaringer fra INTPART-prosjektene hun har koordinert. Se detaljer i Sunnivas presentasjon i høyre marg.

Intpart

3 –  Emneplanarbeid Yvonne innledet om emneplanarbeidet ved MN. Emneplanarbeid handler om opprettelse, endring og nedlegging av emner. Dette er en omfattende arbeidsprosess som involverer både vitenskapelige og studieadministrative. Vi tok en runde rundt bordet med fokus på hvordan saksflyten, roller og ansvar er på det enkelte institutt. Se Yvonnes presentasjon i høyre marg. Emneplanarbeid
Sak 3: Fysisk-digitalt læringsmiljø Saken ble flyttet til et senere STUT-møte  
Sak 4: Instituttkvarteret.  Det ble ikke meldt saker til instituttkvarteret  

 

Publisert 28. jan. 2019 09:45 - Sist endra 8. sep. 2023 12:45