STUT-møte 14. august 2019

Til stede:Knut Mørken (studiedekan), Arnt Inge Vistnes (fysikk), Kristian Ranestad (matematikk), Steven Ray Wilson (kjemi), Karianne Staalesen (geofag), Øivind Kure (ITS), Kristian Prydz (IBV), Ragnhild Kobro Runde (IFI), Julie Eldøy (studentrepresentant), Karianne Staalesen (geofag), Yvonne Halle (MN), Hanne Sølna (MN, referent)

Fraværende: Gro Smistad (farmasi), Stein Kaartvedt (IBV), Didrick Kruse (studentrepresentant), Frode Hansen (astro)

Sak

Tema

Sakspapirer

Orienteringer - 

Knut Mørken

Ny Forskrift for ansettelse og opprykk i vitenskapelige stillinger blir en viktig rammebetingelse for utvikling av utdanningen. Ansatte må få et godt kompetansehevende tilbud.

Statistikk: MN har en dialog med UiO sentralt rundt statistikk for frafall og gjennomstrømning. MN har ikke så gode gjennomføringstall for enkeltemnestudenter idet 60% av enkeltemenstudentene ikke tar noen studiepoeng. KD mener det kan skyldes dårlig undervisning mens vi mener dårlige tallmateriale kan være en grunn.Antall oppmeldte som blir rapportert til DBH hentes ut 1. oktober. Dette er da fristen for å få ryddet ut studenter som ikke ahr til hensikt å ta eksamen. UIO sentralt vil nå fjerne slike studenter manuelt - men da mister vi historikk i FS. Det ahr en verdi at perosner kan følge undervisning uten å ta eksamen.

Spørreundersøkelse for alle programmene er gjennomført på første informasjonsmøte. Spørsmål om hvilke planer studentene har ift heltidsstudier og bakgrunn. På Årsstudiet i realfag var det 60% som hadde planer om å fullføre et helt år - 40% hadde da ikke planer om det. Rimelig overensstemmende med gjennomføring på bachelor etter 3 år. 

 

Fra søker til kandidat - Hilde Omberg

Hilde Omberg har gjort en sammenstilling av data og resultater fra diverse undersøkelser og kilder:

- Søkertallene 2019: Fra samordna opptak.

- Søkerundersøkelsen til UiO: Hvem er MN-søkerne. Førstegangssøkere er mest påvirkelige

- SHoT-undersøkelsen: hvordan har studentene det under studiene

-  Studiebarometeret, NOKUT: Hva mener studentene om opplevd studiekvalitet

- Kandidatundersøkelsen (hvert fjerde år): hvordan opplever kandidatene møtet med arbeidslivet og hvordan vurderer de sin utdanning ift arbeidslivsrelevans

I tillegg er det Arbeidsgiverundersøkelsen (hvert fjerde år): hvordan vurderer arbeidslivet kandidater fra UiO og MN og NIFU Step som gjennomfører undersøkelser om fremtidige kompetansebehov.

De ulike undersøkelsene har resultater som er i samsvar.  Kort oppsummert så gjør MN-fakultetet mye riktig men på området arbeidslivsrelevans som det er et sterkt politisk fokus på nå er dis:

- Utdanningene studentene  får ved MN er relevant i arbeidslivet, men kunne vært mer relevant.

- Studentene trenger hjelp til å "selge seg inn", konkretisere relevante yrkesveier og formidle sin kompetanse.

- Studentene må kjenne bedre til veiledningstilbudene våre. Hvorfor de er viktige og relevante, og hvordan de kan benytte seg av dem.

- Mer arbeidspraksis og andre tiltak for samarbeid med næringslivet vil være et viktig tiltak for å forbedre utdanningen.

Presentasjon

 

 

 

 

 

Revisjon av kvalitetssystemet 

Utsatt til neste møte  
Instituttkvarteret

IFI: masterstudenter på IFI må skrive et essay som forberedelse til masteroppgaven. Skrivesenteret bidrar med dette. Hva med CS studentene - skal de ha et krav om godkjenning av et slikt essay? Må ta en gjennomgang av hva som er status for CS rutiner og sette dett opp som sak på STUT.

Kjemi: all informasjon rundt oppretting av emner er kun på norsk. Noen nyansatte behersker ikke norsk. Kan dette oversettes til engelsk? Nå kommer EpN og da blir dette annerledes. Det er krav til å kunne norsk etter to år. Seksjonsleder eller kolleger som kan norsk, bør involveres der nye emner opprettes.

V

Publisert 16. aug. 2019 11:06 - Sist endra 16. aug. 2019 11:06