Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. Referat Andreas Tandberg
Sak |
Tema |
Sakspapirer |
---|---|---|
Sak 1. Orienteringer |
|
|
Sak 2: Masterinnlevering V21 |
Helge E. Kleivane presenterte saken. Egenmeldingsordningen gjelder også denne våren, foreløpig fram til 1/9 2021. Studenter sender som før eventuell egenmelding om masteroppgaven via MNs masteregenmeldingsnettskjema. Diskusjonen i dag kom opprinnelig opp i STUT 23.02 og dreier om hvorvidt det vil komme en ordning for generell utsettelse av masteroppgaveinnlevering V21, slik det var V20. V20 kunne studenter (både med lang og kort oppgave) søke én måneds utsettelse på innlevering, til 15. juni. Søknadsfrist for å få utsettelse var 15. april. Se detaljer i Helges presentasjon i margen. Vi diskuterte saken med utdanningslederne. Det er viktig å også diskutere saken med studieadministrasjonen på instituttene. Det gjør vi senere i dag, og så formulerer vi et forslag og tar opp igjen saken på neste STUT. |
Masterinnlevering V21 |
Sak 3: Spørreskjema til underviserne, oppgradering av Store fysiske lesesal |
Andreas Tandberg presenterte saken. MN og LINK har laget et spørreskjema til underviserne i forbindelse med at Store fysiske lesesal skal oppgraderes til et moderne undervisningsrom. MN og LINK skal ha et møte med EA 18/3 der svarene fra undersøkelsen skal presenteres sammen med LINKs nye "Veileder for hvordan skape rom for læring". Planen er at LINKs veileder sammen med svarene fra undersøkelsen skal brukes som faglig grunnlag når EA setter i gang oppgraderingen av rommet. Det er dessuten igangsatt et UiO-prosjekt denne våren der målet er å standardisere/oppgradere undervisningsrom og AV-utstyr på tvers av UiO. Også i dette oppgraderingsprosjektet kan svarene fra spørreskjemaet bli brukt som del av grunnlagsmaterialet. Utdanningslederne har allerede fått tilsendt skjemaet og spilt inn endringer. Vi tok imot innspill til ytterligere endringer i skjemaet på møtet. Vi sender ut endelig skjema til utdanningslederne etter møtet og ber utdanningslederne videresende skjemaet til underviserne. Svartfrist er satt til 12/3. |
|
Sak 4: ForVeis veiledningstimer på Zoom |
ForVei er et personlig veiledningstilbud for alle studenter tatt opp på et studieprogram ved MN-fakultetet. Veilederne Linda Therese Sørensen og Ilan Dehli Villanger orienterte om veiledningstimene sine, som for tiden foregår på Zoom og telefon. Ilan og Linda melder at det generelt er utfordrende for studentene å få kontinuitet i studiene og å bli godt kjent med medstudenter i disse tider. Mangelen på anonymitet i digitale studentkanalene kan dessuten gjøre terskelen for å delta aktivt i undervisningen høy for mange. Dette siste punktet resulterte i en diskusjon rundt de ulike digitale studentplattformene ved MN og hvilke plattformer som kan fungere til ulike læringsformål. Vi vurderer å sette opp denne tematikken som egen sak på STUT. Vi oppfordrer utdanningslederne til å være med å videreformidle informasjon om MNs veiledningstilbud ForVei til studentene. |