STUT-møte 3. mars 2021

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. Referat Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1. Orienteringer

  • Koronastatus: UiO-campus ble åpnet opp fredag 26/2, så ble kjellerpuber stengt igjen mandag 1/3. Det er imidlertid ingen endringer i fysisk undervisning; Man kan fortsatt ha fysisk undervisning med inntil 20 personer. UiO er i løpende kontakt med FHI og informerer oss om ev. endringer fortløpende. Vi sender ingen ny e-post til studentene om dette nå.
  • Hanne og Knut er innkalt til bilateral samtale med Gro Bjørnerud Moe og Hanna Ekely. Tema for samtalene er revidert kvalitetssystem, livslang læring, klon-emner, oppsummering av Korona-året mm. Send gjerne en e-post til Hanne Sølna/Knut Mørken om dere ønsker at MN skal ta opp noe spesielt på møtet. Arne B. Sletsjøe (MI) meldte ønske om at Hanne/Knut tar opp opptak av selvfinaniserende master for internasjonale søkere (SFM) på møtet. 
 

Sak 2: Masterinnlevering V21

Helge E. Kleivane presenterte saken. Egenmeldingsordningen gjelder også denne våren, foreløpig fram til 1/9 2021. Studenter sender som før eventuell egenmelding om masteroppgaven  via MNs masteregenmeldingsnettskjema. 

Diskusjonen i dag kom opprinnelig opp i STUT 23.02 og dreier om hvorvidt det vil komme en ordning for generell utsettelse av masteroppgaveinnlevering V21, slik det var V20. V20 kunne studenter (både med lang og kort oppgave) søke én måneds utsettelse på innlevering, til 15. juni. Søknadsfrist for å få utsettelse var 15. april. Se detaljer i Helges presentasjon i margen.

Vi diskuterte saken med utdanningslederne. Det er viktig å også diskutere saken med studieadministrasjonen på instituttene. Det gjør vi senere i dag, og så formulerer vi et forslag og tar opp igjen saken på neste STUT.

Masterinnlevering V21
Sak 3: Spørreskjema til underviserne, oppgradering av Store fysiske lesesal

Andreas Tandberg presenterte saken. MN  og LINK har laget et spørreskjema til underviserne i forbindelse med at Store fysiske lesesal skal oppgraderes til et moderne undervisningsrom. MN og LINK skal ha et møte med EA 18/3 der svarene fra undersøkelsen skal presenteres sammen med LINKs nye "Veileder for hvordan skape rom for læring". Planen er at LINKs veileder sammen med svarene fra undersøkelsen skal brukes som faglig grunnlag når EA setter i gang oppgraderingen av rommet.

Det er dessuten igangsatt et UiO-prosjekt denne våren der målet er å standardisere/oppgradere undervisningsrom og AV-utstyr på tvers av UiO. Også i dette oppgraderingsprosjektet kan svarene fra spørreskjemaet bli brukt som del av grunnlagsmaterialet.

Utdanningslederne har allerede fått tilsendt skjemaet og spilt inn endringer. Vi tok imot innspill til ytterligere endringer i skjemaet på møtet.

Vi sender ut endelig skjema til utdanningslederne etter møtet og ber utdanningslederne videresende skjemaet til underviserne. Svartfrist er satt til 12/3.

 
Sak 4: ForVeis veiledningstimer på Zoom

ForVei er et personlig veiledningstilbud for alle studenter tatt opp på et studieprogram ved MN-fakultetet. Veilederne Linda Therese Sørensen og Ilan Dehli Villanger orienterte om veiledningstimene sine, som for tiden foregår på Zoom og telefon. Ilan og Linda melder at det  generelt er utfordrende for studentene å få kontinuitet i studiene og å bli godt kjent med medstudenter i disse tider. Mangelen på anonymitet i digitale studentkanalene kan dessuten gjøre terskelen for å delta aktivt i undervisningen høy for mange.

Dette siste punktet resulterte i en diskusjon rundt de ulike digitale studentplattformene ved MN og hvilke plattformer som kan fungere til ulike læringsformål. Vi vurderer å sette opp denne tematikken som egen sak på STUT.

Vi oppfordrer utdanningslederne til å være med å videreformidle informasjon om MNs veiledningstilbud ForVei til studentene.

 

 

Publisert 15. mars 2021 12:12 - Sist endra 24. mai 2022 10:38