Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. Referat Andreas Tandberg
Sak |
Tema |
Sakspapirer |
---|---|---|
Sak 1: Orienteringer |
Knut Mørken orienterte om de avklaringene vi foreløpig kan gi om semesterstart og høstens undervisning:
Det ble kommentert at om UiO går bort fra enmetersregelen, så er timeplanleggingssystemet lagt med enmetersregelen som utgangspunkt, og det blir utfordrende å endre/fortette i ettertid. |
|
Sak 2: Studiestart, runde rundt bordet |
Vi tok en runde rundt bordet for å høre om status fra hvert enkelt institutt før studiestart: KI: All lab-undervisning og annen undervisning følger i utgangspunktet regimet fra høst 20. Geo: Her foregår det for tiden en del oppusingsarbeid, så instituttet er ennå ikke helt klart for åpning. Geo tar også utgangspunkt i H20-regimet når det gjelder undervisning. Geo spurte om status for R2-prøveordningen (se detaljer i STUT-referat fra 3/2 21). Vi kommer tilbake med mer informasjon om R2-saken. IBV: Asbestsanering har båndlagt mye undervisningslokalene, men ellers er det meste under kontroll. ITS: Opererer under H20-regime når det gjelder undervisning. FAI: Planlegger for H20-regime for undervisningen. FAI ble forvirret av en e-post om fysisk åpning fra 4/7. MN svarer at det er Jo Døhls siste epost fra 5/8 om semesterstart som gjelder. Emne: "INFO: COVID-19 Semesterstart". FI: Opplever noen utfordringer med et av sine hybridundervisning-lokaler: Kamera fanger ikke opp krittavla på en tilfresstillende måte. FI etterlyser en avgjørelse på om høstens disputaser skal gå fysisk eller digitalt. Vi kommer tilbake til den saken. Tone Gregers (KURT/Lep): Alt er under kontroll, men bekymret for avviklingen av programseminaret etter siste smitteutvikling. Årsenheten skal ha programseminar allerede neste uke. IFI: Har planlagt semester- og undervisningsstart med 1 meters avstand. Undervisingsopptaket kjøres 19 aug. og etter det er det vanskelig å gjøre endringer, så IFI håper det ikke blir flere innstramninger etter dette. I de aller største emnene har IFI måttet prioritere at programstudenter på første året som har emnet som anbefalt/obligatorisk får fysisk undervisning. Øvrige studenter (enkeltemnestudenter og programstudenter på øvrige årskull) vil i noen tilfeller dermed måtte starte digitalt, men vil så etter et par uker få det samme fysiske tilbudet som de "prioriterte" programstudentene på første året. IFI stilte spørsmålet om i hvor stor grad vi skal tilby digitale alternativer for studenter som av ulike grunner fortsatt ikke kan møte fysisk til undervisning (pga snufsing, rusk halsen etc)? Ikke alle emner kan være hybride. Spørsmålet blir ekstra aktuelt for undervisning der det er obligatorisk oppmøte/aktivitet. (FAI kommenterte at de har et "oppsamlingsheat" for sin obligatoriske lab-undervisning der de som ikke kunne møte opprinnelig, møter). Dette er en vanskelig sak, og spørsmålet er sentralt for hvordan vi planlegger undervisningen vår fremover. Det kommer en epost fra Knut til utdanningslederne som beskriver MNs policy for digitale undervisningsalternativer innen onsdag neste uke. |
|
Sak 3: Universell utforming, teksting av video |
Det er et lovkrav at alle videoer som blir publisert har et tekstalternativ. Det betyr at forelesningsopptak som blir publisert f.o.m. H21 skal ha et tekstalternativ, f.eks. undertekster. Tekstingen som følger videoene skal være kvalitetssikret. MN kommer ikke til å kreve at instituttene tekster sine videoer, men om et institutt ønsker å bruke ressurser på å gjøre det, er det også OK. Videoer som ikke har et fullgodt tekstalternativ skal ikke publiseres. Følgende spørsmål kom fra utdanningslederne:
UiO i ferd med å klargjøre retningslinjene for teksting av video på sine nettsider. Vi kommer tilbake med informasjon når dette er klart. I mellomtiden sender MN ut en tekst om hvordan instituttene skal forholde seg til tekstkravet. Teksten kommer i samme e-post som den som beskriver policy for digitale undervisningsalternativer (se sak 2). |