Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon. Sted: Abels utsikt, Niels Henrik Abels hus. Referat Andreas Tandberg
Sak |
Tema |
Sakspapirer |
---|---|---|
Sak 1: Orienteringer |
|
|
Sak 2: Forholdet mellom fysisk og digital undervisning |
Studentrepresentant Sara Mediå innledet: Etter gjenåpningen H21 er det flere undervisere som har kuttet det digitale alternativet til forelesninger. Sara etterlyser en diskusjon om hvordan vi tar vare på den digitale kompetansen som vi bygget opp under Korona. Hvor mye og hva slags type digital undervisning skal MN tilby fremover? Vi delte inn utdanningslederne i grupper og diskuterte saken. I diskusjonen som fulgte kom følgende momenter opp:
|
|
Sak 3: Fritt sammensatt bachelor |
Bjørn Stensaker leder en arbeidsgruppe ved UiO som vurderer om fritt sammensatt bachelor (FSB) bør markedsføres tydeligere, eventuelt få hevet status. Dette er ledd i arbeidet med å videreutvikle UiOs studieportefølje. Anne Lise S. Hansen innledet med å informere om at mellom 15 og 20 % av MNs BA-er er fritt sammensatte grader. Man kan ikke søke på en fritt sammensatt BA-grad. Studentene kan velge emner hvor de vil, men den faglige fordypningen (80-gruppa) må bestå av emner ved MN. Vi diskuterte saken og tok imot innspill fra utdanningslederne. Det ble ikke konkludert med noe endelig, men det kom spørsmål om hvorvidt UiO vil kunne åpne for at de som ønsker kan søke på en FSB ved UiO når de søker studieplass. Knut tar dette videre til Bjørn Stensaker. |
|
Sak 4: Instituttkvarteret |
Stephen Wilson (KI) meldte inn en sak om oppretting av nye emner. Når vi oppretter nye emner, hvordan kan vi være sikre på at vi ikke oppretter et emne som ligger faglig veldig tett opp til andre, eksisterende emner? Emnet Steven tenker på i denne sammenheng, er et potensielt nytt emne i kvantekjemi som også skal bruke maskinlæring. Maskinlæring er jo IFIs felt. Hvordan kan vi sikre at vi gjør dette riktig og involverer alle parter som bør være med i en slik prosess? Et viktig stikkord her er god kommunikasjon innenfor og på tvers av fagfelt. Vi kommer tilbake med beskrivelse av en rutine for hvordan fagmiljøene kan løse dette. |