STUT-møte 13. oktober 2021

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon. Sted: Abels utsikt, Niels Henrik Abels hus. Referat Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Orienteringer

  • Knut Mørken skal på seminar i utdanningskomiteen neste uke. Her skal de bl.a. diskutere fritt sammensatt bachelor, en sak som også skal opp også på dette møtet.
 
Sak 2: Forholdet mellom fysisk og digital undervisning

Studentrepresentant Sara Mediå innledet: Etter gjenåpningen H21 er det flere undervisere som har kuttet det digitale alternativet til forelesninger. Sara etterlyser en diskusjon om hvordan vi tar vare på den digitale kompetansen som vi bygget opp under Korona. Hvor mye og hva slags type digital undervisning skal MN tilby fremover?

Vi delte inn utdanningslederne i grupper og diskuterte saken. I diskusjonen som fulgte kom følgende momenter opp:

  • FI, MI og IFI melder at de tilbyr digital gruppeundervisning, bl.a. på etterspørsel fra studentene, men opplever veldig dårlig oppmøte på disse digitale gruppene. Nesten ingen dukker opp.
  • IFI stilte spørsmål om hvorvidt det er mulig å være en god underviser og pedagog i de digitale foraene, eller om god undervisning rett og slett fordrer fysiske møter. IFI stilte dessuten spørsmål om det går an å skrive inn i LUB-ene hvorvidt emnet er egnet for digital undervisning eller ikke? IFI kommenterte til slutt at det viktige må være å først avgjøre hva slags typer studenter vi ønsker å tiltrekke oss (fulltid/deltid/EVU), samt hva slags type tilrettelegging vi ev. ønsker å tilby. Etter at det er gjort, kan vi bestemme hva slags type digital undervisning vi skal tilby, utfra svarene på spørsmålene over.
  • FI melder at de som  lab-institutt har mye fysisk undervisning. FI kommenterte at det er viktig å skille mellom hybridundervisning og det vi kan kalle "mixed mode" (noen fysisk forelesninger og noen digitale). Én ting som har fungert digitalt for FI, er undervisning i snublegrupper  (tilbud om ekstrahjelp).
  • ITS kommenterte at Zoom er et verktøy for videomøter, ikke et pedagogisk utdanningsverktøy. Det er litt tilfeldig at det er Zoom som ble UiOs verktøy for digital undervisning i Korona. ITS ønsker en diskusjon rundt dette.
  • Knut foreslo avslutningsvis at utdanningslederne går tilbake til instituttene sine og henter inn erfaringer fra foreleserne på digital vs fysisk undervisning. Er det noen der ute som har gode ideer som de kan dele? Vi tar saken opp igjen i STUT.  

 

Sak 3: Fritt sammensatt bachelor

Bjørn Stensaker leder en arbeidsgruppe ved UiO som vurderer om fritt sammensatt bachelor (FSB) bør markedsføres tydeligere, eventuelt få hevet status. Dette er ledd i arbeidet med å videreutvikle UiOs studieportefølje. 

Anne Lise S. Hansen innledet med å informere om at mellom 15 og 20 % av MNs BA-er er fritt sammensatte grader. Man kan ikke søke på en fritt sammensatt BA-grad. Studentene kan velge emner hvor de vil, men den faglige fordypningen (80-gruppa) må bestå av emner ved MN.

Vi diskuterte saken og tok imot innspill fra utdanningslederne. Det ble ikke konkludert med noe endelig, men det kom spørsmål om hvorvidt UiO vil kunne åpne for at de som ønsker kan søke på en FSB ved UiO når de søker studieplass. Knut tar dette videre til Bjørn Stensaker.

 
Sak 4: Instituttkvarteret

Stephen Wilson (KI) meldte inn en sak om oppretting av nye emner. Når vi oppretter nye emner, hvordan kan vi være sikre på at vi ikke oppretter et emne som ligger faglig veldig tett opp til andre, eksisterende emner? Emnet Steven tenker på i denne sammenheng, er et potensielt nytt emne i kvantekjemi som også skal bruke maskinlæring. Maskinlæring er jo IFIs felt. Hvordan kan vi sikre at vi gjør dette riktig og involverer alle parter som bør være med i en slik prosess? 

Et viktig stikkord her er god kommunikasjon innenfor og på tvers av fagfelt. Vi kommer tilbake med beskrivelse av en rutine for hvordan fagmiljøene kan løse dette.

 

 

Publisert 26. okt. 2021 08:44 - Sist endra 26. okt. 2021 08:44