Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. Referat Andreas Tandberg
Sak |
Tema |
Sakspapirer |
---|---|---|
Sak 1. Orienteringer |
|
|
Sak 2: Eksportkontrolloven og føringer |
Hanne Sølna og Anne-Aaen Stockdale presenterte saken: Vi minner om at UiO har plikt til å forhindre kunnskapsoverføring som kan medføre spredning av masseødeleggelsesvåpen (MØV). Det innebærer at søkere fra visse land må vurderes særskilt og individuelt for opptak til programmer der slik kunnskapsoverføring kan være mulig. Anne spesifiserte at dette gjelder for selvfinansierende mastersøkere fra visse land. Se detaljer i e-post fra Hanne Sølna 16/2 2021 med emne "Utfordringer med eksportkontrollrutinen". |
|
Sak 3: Råd utvalg ved MN |
Hanne Sølna viste fram oppdatert nettside for råd- og utvalg ved MN. Utdanningslederne blir bedt om gå gjennom listen over programrådsledere på BA og MA og melde tilbake om hva som ev. skal endres. |
|
Sak 4: Elid-emner |
Elid-emner (essensielt læringsutbytte ikke mulig å digitalisere) har vært oppe som sak i MNSU. MN har mange slike emner, f.eks. lab-emner, der fysisk oppmøte er viktig. MNSU er opptatt av at studenter ikke skal miste viktig læringsutbytte i disse emnene som følge av Korona. Vi tok en runde rundt bordet der utdanningslederne orienterte om hvordan de gjennomførte Elid-emner ved eget institutt. De fleste instituttene løser dette med å fortsatt ha lab-undervisning, men med ekstra fokus på godt smittevern og med mindre lab-grupper. ITS har valgt å i første omgang flytte lab-undervisningen sin til mars. |
|
Sak 5. Felles rammer for begrunnelse av karakter |
Dette er en annen sak som også var oppe i MNSU-møtet (se forrige sak). Det kommer flere ønsker enn tidligere om begrunnelse for sensur. MNSU ønsker overordnede rammer og maler for begrunnelser ved MN, og lurer på om det eksisterer noe slikt? Vi tok en runde rundt bordet for å høre om erfaringene til utdanningslederne. Det kom frem at KI er i ferd med å samle inn info om hvordan ulike faglærere gjør dette, for å forsøke å lage en mal/anbefaling. KI har også kontaktet fagutvalgene for å få tilbakemelding fra studentene på dette. Vi avventer erfaringene fra KI og et ev. mal-utkast fra fra KI, og tar opp saken igjen i STUT når dette er klart. Saken skal også opp i utdanningskomiteen. |
|
Sak 6: Instituttkvarteret |
Tone Gregers (KURT/IBV) informerte om emnet MNPED9000 som gikk forrige uke. 17 studenter var meldt opp, og undervisningen gikk veldig bra. Tone spurte om hvordan kan vi utvikle samarbeidet mellom MNPED og utdanningslederne videre. Vi vurderer å invitere inn Åsmund Husabø Eikenes og Tone til STUT og sette opp dette som egen sak. Knut orienterte om at det kommer til å komme penger fra KD til UiO som kan brukes på å få studenter inn i undervisningen. Det vil komme mer informasjon om dette så snart vi vet mer. |