STUT-møte 28. april 2021

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. Referat Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Orienteringer

Knut Mørken orienterte om årets søkertall. UiO har i år 19.483 førstevalgsøkere, som er en nedgang på ca 7,5 % fra i fjor, da det var 21.062 førstevalgsøkere. Til UiOs masterprogrammer med oppstart høst er det en svak økning fra i fjor, totalt 8981 søkere i år mot 8916 i 2020. Rapportene vil etter hvert bli åpent tilgjengelige i Tableau med filtreringsmuligheter og fakultetsspesifikke tall.

 
Sak 2:

Periodisk programevaluering og indikatorer

Steven Ray Haakon Wilson (KI) viste frem statistikk-verktøyet Tableau og hvordan Tableau kan brukes for å vise frem emnegjennomføring, karakterfordeling etc.

Se også studieprogramlederrapporten, som er en statistikk-rapport som spesielt godt egnet for programevalueringer.

Det skal være en arbeidsstue om Tableau tirsdag 4/5 der vi går gjennom hvordan ansatte kan sette opp og bruke statistikkrapporter som de som er beskrevet over. E-post om denne arbeidsstuen, med agenda,  kommer. 

Vi viser ellers til MNs nettsider om periodisk programevaluering.

 
Sak 3: Forside eksamen V21

Tone F. Gregers (KURT) presenterte saken. Det har vært noen fuskesaker i forbindelse med hjemmeeksamen H20. Som et ledd i å bøte på fuskeproblematikk, har KURT i samarbeid med MN IT i utdanning/eksamensgruppa laget utkast til forsidemal i Inspera for hjemmeeksamen V21. Forsidemalen beskriver hva som gjelder for hjelpemidler, samarbeid, kildebruk, fusk etc. Tone presenterte utkastet for STUT og tok imot innspill.

Tone endrer forsidemalen utfra innspillene fra utdanningslederne og legger ut ny versjon i STUTs Teams-rom. Vi tar diskusjonen videre der og tar sikte på å ha endelig forsidemal klar til STUT-møtet 5/5.

Tone understreket at det er viktig at MNs emneansvarlige går gjennom forsidemalen i Inspera med studentene før eksamen, slik at studentenes første møte med denne teksten ikke blir på selve eksamensdagen.

 
Sak 4: Undervisningssamarbeid ved fakultetet

Knut Mørken orienterte kort om fellesundervisning og undervisningssamarbeid ved MN. Disiplinspesifikk kunnskap bør undervises av disiplinspesialister. Samtidig bør disiplinkunnskapen ses i sammenheng med andre disipliner i en tid hvor tverrfaglighet blir stadig viktigere. Det er viktig med god dialog mellom instituttene når det gjelder fellesundervisning. Se detaljer i notatet til høyre.

Fellesundervisning

 

Publisert 12. mai 2021 15:35 - Sist endra 12. mai 2021 15:35