STUT-møte 11. mai 2022

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Orienteringer

  • Vi må bestemme møteform for STUT-møtene til høsten. Dette kommer som sak på neste STUT-møte.
  • MNs ledelse var på besøk hos ledelsen på UNIS (Svalbard) forrige uke. Knut Mørken orienterte om besøket.

MN IT i utdanning har en "drop in workshop" for digital eksamen ved IBV i dag fra 12.30 til 14.30. Tanken er å gi teknisk bistand til faglærere og administrative som har faglig-tekniske spørsmål. Om andre institutt ønsker tilsvarende tilbud, ta kontakt med andreas.tandberg@mn.uio.no

 

Sak 2: Økonomimodellen

Frode Bremnes presenterte økonomimodellen ved MN. Se presentasjon i margen. I diskusjonen som kom opp, var det særlig tre punkter ved modellen som ble diskutert: 

  • Det er ingen finansielle insentiv for tverrfaglighet på tvers av fakultetene med fakultetets nye økonomimodell eller med UiOs økonomimodell.
  • Både emneeier og studieprogrameier som bruker emne fra annet institutt, får betalt for studiepoengproduksjon med denne modellen (se presentasjon), men det er ingen uttelling på studieretningsnivå. Dette kan potensielt gi skjev fordeling av midler, særlig i program med tverrfaglighet i form av studieretninger på master som er lagt til andre institutt enn studieprogrameier.
  • Det er ingen økonomiske insentiver i modellen for arealeffektivisering. MN er den største leietakeren ved UiO og ønsker å drive mer arealeffektivt. MN jobber med at finansieringsmodellen vår skal gi insentiver for å drive arealeffektivt.   

Kjetil Bråthen presenterte så Tableau-rapporten for finansieringsmodellen ved MN.

Forklaring til rapporten:

  • Emneproduksjon er per årsenhet (60 studiepoeng)
  • Studieproduksjon på øvrige enheter er fordelt ut fra hvor studentens studieprogram har sin tilknytning.
  • Kandidater er også fordelt etter studieprogrammenes tilknytning.
  • Trykk på linken "Database for statistikk om høyrere utdanning" for å se rapport fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (KH-dir)

Vi tar et nytt møte om denne saken for de instituttene som ønsker å være med. Mer informasjon om dette kommer.

Økonomimodellen MN

Sak 2: Studiekvalitetsmidler og nytt økonomisk regime

Saken ble utsatt til et senere møte,

 

Sak 3: Studiekvalitetsrutiner

Yvonne Halle presenterte de reviderte nettsidene for for arbeidet med studiekvalitet på MN.

MN har forsøkt å lage en samleside/førsteside som favner over helheten i kvalitetsarbeidet. De største endringene vi har gjort, er å:

  • samle rutiner for alle tre nivåer, BA, MA og PHD.
  • ramme det hele inn med et overordnet notat om retning for utdanningsutviklingen.
  • inkludere jevnlig gjennomgang av program- og emnebeskrivelser som aktivitet/element i rutinene.
  • inkludere avsnittet «Mennesket i sentrum» med tre underpunkter. Med disse punktene har vi forsøkt å koble arbeidet med læringsmiljø til kvalitetsarbeidet vårt. Vi ønsker å synliggjøre at kvalitetsarbeidet bygger på oppdatert kunnskap om utdanning og læring, samt å fremheve kollegial involvering og erfaringsdeling.

Vi vil jobbe videre med undersider som inneholder årshjul, rollebeskrivelser og ansvarsfordeling (ny gjennomgang av mandater) og andre hjelpesider. Vi vil gjerne ha tilbakemeldinger og tanker fra utdanningslederne om denne nettsiden. Saken blir tatt opp igjen på STUT onsdag 18.mai.

 

Sak 4: Instituttkvarteret

Helge Balk tok opp spørsmålet om muntlig eksamen og hvilke retningslinjer som gjelder for fysisk vs. digital muntlig eksamen. Det er instituttene som er ansvarlig for gjennomføring av muntlig eksamen, og foreløpig er det slik at instituttene selv avgjør om de vil avholde digital eller fysisk muntlig eksamen. Se detaljer på MNs nettsider om muntlig eksamen. Denne saken kommer opp igjen i STUT.

 
Publisert 3. juni 2022 14:29 - Sist endra 10. feb. 2023 13:24