STUT-møte 14. september 2022

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Orienteringer

Spørsmål om man kan ta ut statistikk fra canvas for eksempel på antall studenter på et emne. Usikkerhet hvis man lagrer læringsmidler på canvas – og så sies avtalen opp. Hva da?
Knut skal i møte med canvas. UiO vurderer innkjøp av nytt eksamens- og læringsplattform. Vanskelig med slike valg. Låser oss med en leverandør og det er kostnader ved å bytte. Vurdere juridiske, tekniske, økonomiske ting og lagringskapasitet. Mulig å gå sammen nasjonalt om system. 
Diskuterer system men hva med vedlikehold? Kan lett bli ansvarsfragmentering. Må ha en organisasjon som er istand til å håndtere vedlikehold og utvikling. 
Husøyreferat – med presentasjon om sammenhengen utdanning og økonomi
Instituttlederne ikke uenig med STUT i forhold til utdanning og økonomi. Omdømme kom opp som et viktig felt å styrke MN på – også ift forskningsfinansiering. 
Hvorfor må studentene ha brannkurs?
Resultater fra IFIs  frafallsundersøkelse: 1/3 falt fra første semester var innenfor «vå»r kontroll med for vanskelig obliger etc resten sa: barn, visste ikke hva de gikk til,etc.
Hvis man tar inn flere – får man dårlig kvalitet? Dette er ulikt fra program til program så viktig å se på dette lokalt og bli kjent med egen rekrutteringsbase.
Rekrutteringstall: 35 000 – 40 000 til 60 000 studieplasser.  Overkapasitet i sektoren. Bare 25% som kommer rett fra vdg blant våre studenter. Stabile tall fremover med kandidater fra vdg. For få tar R2 ift antall studieplasser som krever R2. Konklusjon: jobbe med rekruttering er en no-brainer. For få søkere vet at UiO er det beste universitetet i Norge.
MN har god kontroll på tilbudstall: justerer antall tilbud ift frafall etc. Ikke så mye mer å tweeke på der. 
Farmasi: de siste tilbudene fullfører bedre enn de med de beste karakterene fordi de med best karakterer hopper av til medisin etc. Dermed har de en søkermasse der det er «mer å hente». Farmasi undersøkte hvordan det gikk med de som ble ringt opp med tilbud om studieplass. 
Vi vet for lite  - synser for mye. Hva skal vi starte å se på – skaffe oss et bedre faktagrunnlag.
Studieadministrative stillinger: deles men også droppe eller rasjonalisere krevende oppgaver.
Veien videre: 
-    Jobbe mer med tallene. Anne-Lise har god kontroll men ikke alle her har oversikt over denne kontrollen. 
-    Omdømme: jobbe med dette som er viktig for rekruttering. Piloter på MENA og Geofysikk. 

 

Sak 2: Programevaluering 

Endringer meldes til MN 15. mars 2023.
MI: vedtatt overordnet struktur for fire programmer: aktuar, MAEC (litt forlenget levetid) og CS/DS b-program og Matematikkprogram uten studieretninger  og ikke lenger med informatikk. Faglig innhold skal foreligge innen 31. 10 og mye på plass før jul og alt klart til 15.3. Hovedprofileringen legges på master – og så peke på hva du da må ta av bachelor. Evaluering av CS og DS masterprogram til neste år. Faglig utnytte sammenhengen mellom store datamengder og beregninger som gir en ny type MN-kandidat. 
IFI: to grupper som ser på maskinlæring og infosikkerhet. Ikke store endringer gjennom masterevalueringen. Robotikk bachelor må gjøre endringer fordi fysikk gjør endringer. Må se på porteføljen som helhet – savner det fra InterAct. Både faglig og mhp rekruttering.
Astro: jobber med masteremner.
IBV: ingen endring på program strukturen. Legge opp til retninger som fører til master – tydeliggjøre dette for det er etterspurt.
Farmasi: spesialløp for de som kommer fra land utenfor EU. Disse har medført mye arbeid med innpassing. 
Geofag: tatt bort R2 og jobber med tilrettelegging for matte emner: fritak for de md R2 og hvor legge dem? Avgang og ikke alltid erstatning av ansatte. Dermed blir mastertilbudet i noen grad tilpasset hvem som er ansatt i forskningsgruppene. Geologer har ikke R2 men det har kjemikere – merker ikke forskjell på studentgruppene i matematikkundervisningen.
ITS: tror ikke det kommer penger på statsbudsjettet til Future Technologiesog da må nye planer legges. 
Fysikk: Ser på kvanteteknologi som studieretning inn i FA etc. Arbeidsgruppe ledet av Morten HJ. Dette er et fagområde mange er opptatt av og noe vi ønsker å synliggjøre. 
LeP: viktig å følge med på hva som skjer med matematikkemnene. 

 

Sak 3: 

Bærekraft

Hvordan synliggjøre bærekraft i utdanningen.  Bestilling fra rektoratet.
Anja Røyne har tre forslag til hvordan profilere:
1 – lage lenke til egen MN side om hvordan våre utdanninger er viktig for bærekraft.
2 – emner og studietilbud som er dirkete og konkret om bærekraft
3 – legge til noe om LUB i/om/for bærekraft 
Vi må prøve å gjøre noe med det vi kan på kort sikt.  Studenter er nok interesserte i bærekraft men de er mangfoldige i sine interesser.  Må gjøre noe med den bærekraft-siden som ligger der. 
Vi legger Anjas forslag til grunn og hun kommer tilbake med konkret forslag.
Neste uke: runde på om studenter er på forelesning eller ikke.

 

Publisert 4. okt. 2022 10:45 - Sist endra 4. okt. 2022 10:45