STUT-møte 15. juni 2022

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Studiestartsundersøkelsen

Ingrid orienterte om nettskjemaet som utgjør studentundersøkelsen i forbindelse med studiestart (for BA-studenter). Ingrid tok imot kommentarer fra utdanningslederne:

  • Vi ble enige om to innspill til skjemaet: Vi tar inn et spørsmål om planlagt studieprogresjon, og vi endrer "alder" til "fødselsår".
  • Det kom spørsmål om å lage et tilsvarende skjema for master. Det er litt for kort tid før sommeren til å lage et slikt skjema nå. Ingrid ble imidlertid enig med utdanningslederne om at de som ønsker det kan ta i bruk nettskjema-malen som sendes ut og bruke denne som utgangspunkt for nettskjema til sine MA-program.

 

Sak 3: Undervisningen om 10 år

Hvordan tror vi – og ønsker vi at undervisningen foregår om 10 år? Vi ba utdanningslederne og studentrepresentantene forberede innlegg:

  • MI kommenterte at dette er vanskelig å si noe om, men tror at store plenumsforelesninger i f.eks. Sophus Lie, ikke lenger vil være en del av undervisningen.
  • FAI tror som MI at det blir slutt på store plenumsforelesninger. FAI flytter inn i livsvitenskapsbygget. Dette vil uansett påvirke undervisningen til FAI. FAI understreker at de ønsker å fortsette med lab-undervisning i små grupper og tror ikke dette behovet vil endre seg veldig på 10 år. 
  • Studentrepresentanten tror det vil være langt færre fysiske lærebøker og at de fleste pensumbøker kan skaffes som e-bøker. Studentrepresentanten håper også på mer studentaktive læringsformer, mer samarbeid mellom universiteter og skoleverket, og at studentene fortsatt blir invitert inn til å delta i utdanningsutviklingen ved fakultetet.
  • FI tror og håper på mer aktive læringsformer, bl.a. mer bruk av Virtual Reality (VR) i undervisningen. FI tror også at det kommer til å være færre store plenumsforelesninger. 
  • KI er bekymret for at forskningen i fremtiden i større grad vil bli styrt av næringslivet og håper UiO vil fortsette å sette viktigheten av grunnforsking på agendaen. KI fremholdt også viktigheten av forskningsbasert undervisning og håper på å bruke (f.eks.) SFF-er tettere i undervisningen fremover. 
  • ITA mener at ti år er en litt kort horisont og tror ikke veldig mye vil endre seg drastisk i undervisningen på den tiden.   
  • Geo: I Norge har vi tradisjonelt utdannet mange geovitere, mye på grunn av oljenæringen. Vi må trolig nedskalere utdanningen av antall geovitere i Norge fremover. Geo er også generelt bekymret for  sparetiltak og forskningspolitikken fremover. Geo nevnte også at det stadig blir flere ekstraoppgaver som stjeler tid fra de faglige.
  • IFI tror UiOs utdanninger i årene fremover kommer til å dreies mer mot næringsliv og praksis og bli likere høyskoleutdanningen. IFI håper på å fortsatt kunne inneha en kjernekompetanse på informatikk ved sitt institutt også i fremtiden. IFI tror vi vil få se mer aktive læringsformer, men tror samtidig ikke at de store plenumsforelesningene vil forsvinne. IFI ønsker dessuten å diskutere hyppigheten av STUT-møter etter ferien. Hvor mange møter per måned er mest hensiktsmessig?
  • ITS tror det generelt blir mindre økonomiske ressurser fremover og at forskningen må rettes mer mot næringslivet. ITS tror også det blir mer fokus på EVU-tilbud. Og at vi kommer til å trenge digitale alternativ til den tradisjonelle undervisningen. Universell utforming er et moment som vil prege mye ressurser og fokus fremover.
  • MNs studieseksjon ved Ingrid Sand og Yvonne Halle kommenterte at det nok er viktig å at administrativt ansatte og faglig ansatte i fremtiden blir flinkere til å sameksistere og trekke veksler på hverandre.
  • Hanne Sølna kommenterte at vi fremover nok vil ha et større eksternt blikk på oss. Og vi er nødt til å tilpasse oss på flere områder. Kanskje krever den nye tiden en tøffere ledelse? Men ikke bare en ledelse som kan jobbe for UiOs egenart, men ledere som samtidig er med på lære sine ansatte om den nye tiden vi er inne i. 

 

Publisert 24. juni 2022 11:02 - Sist endra 24. juni 2022 11:02