-
Erlien, Wenche; Frøyland, Merethe; Skår, Aud Ragnhild & Sørborg, Øystein
(2022).
Platetektonikk.
Vis sammendrag
Undervisningsopplegg på fire økter for naturfag på ungdomstrinnet. Elevene skal bruke platetektonikkteorien til å forklare jordas utvikling over tid, og finn eksempler på observasjoner som støtter teorien.
-
Mork, Sonja Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Haug, Berit; Jorde, Doris & Frøyland, Merethe
(2021).
Knowledge domains for science teacher educators.
-
Haug, Berit; Sørborg, Øystein; Mork, Sonja Merethe & Frøyland, Merethe
(2021).
Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter - på vei mot et tolkningsfellesskap.
-
Mork, Sonja Merethe; Haug, Berit S & Frøyland, Merethe
(2021).
NorDiNa editorial spesialnummer 2/2021.
Nordic Studies in Science Education.
ISSN 1504-4556.
17(2),
s. 131–133.
doi:
10.5617/NORDINA.8770.
-
Mork, Sonja Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Haug, Berit S; Jorde, Doris & Frøyland, Merethe
(2021).
Knowledge domain for science teacher educators.
-
Mork, Sonja Merethe; Frøyland, Merethe; Haug, Berit S; Sørborg, Øystein & Skår, Aud Ragnhild
(2021).
Meitemarkkasse og nedbryting.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 8–11.
-
Haug, Berit S; Sørborg, Øystein; Mork, Sonja Merethe & Frøyland, Merethe
(2021).
Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter - en introduksjon .
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 4–6.
-
-
Mork, Sonja Merethe & Frøyland, Merethe
(2019).
Erfaringer fra 2-årig videreutdanningskurs for lærerutdannere.
-
Mork, Sonja Merethe; Haug, Berit S; Henriksen, Ellen Karoline; Jorde, Doris & Frøyland, Merethe
(2019).
Educating the educators. Creating a knowledge domain for science teacher educators through professional development.
-
Eikeland, Ingrid & Frøyland, Merethe
(2019).
Students Engaging In A Controversy-based Educational Programme About Bacterial Resistance In A Science Centre.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Frøyland, Merethe & Idsøe, Thormod
(2019).
In-school science enrichment program for gifted children. .
-
Eikeseth, Unni & Frøyland, Merethe
(2019).
En ekstra time med naturfag.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
Vis sammendrag
Hvis elevene skal få dyp forståelse i et så viktig fag som naturfag, er det fornuftig å gi det mer undervisningstid, skriver Unni Eikeseth ved Institutt for lærerutdanning, NTNU og Naturfagsenterets leder Merethe Frøyland i dette innlegget.
-
Frøyland, Merethe; Braathen, Anette & Kostøl, Kristine Bakkemo
(2018).
Elever på vei mot forståelse - hvordan kan det se ut?
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 86–89.
-
Braathen, Anette; Frøyland, Merethe & Kostøl, Kristine Bakkemo
(2018).
Gjer tenkinga til elevane synleg!
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 50–53.
-
Kostøl, Kristine Bakkemo; Braathen, Anette & Frøyland, Merethe
(2018).
Fra boller og refleksvest til læring - Hvordan lykkes med undervisning som involverer andre læringsarenaer?
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 34–37.
-
Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Frøyland, Merethe
(2018).
Utforskende arbeidsmåter: Fra gjøring til læring.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 90–95.
-
Hurum, Jørn Harald & Frøyland, Merethe
(2017).
Oslofeltets dannelse - 4.
[Radio].
Ekko NRK P2.
-
Hurum, Jørn Harald & Frøyland, Merethe
(2017).
Oslofeltets dannelse - 3.
[Radio].
Ekko NRK P2.
-
Hurum, Jørn Harald & Frøyland, Merethe
(2017).
Oslofeltets dannelse - 2.
[Radio].
Ekko NRK P2 .
-
Hurum, Jørn Harald & Frøyland, Merethe
(2017).
Oslofeltets dannelse - 1.
[Radio].
Ekko NRK P2.
-
Hurum, Jørn Harald & Frøyland, Merethe
(2017).
Geologiske turer i Oslotraktene - om boka.
-
Færevik, Hilde & Frøyland, Merethe
(2017).
Riktig diagnose - feil medisin Dagbladet
http://www.dagbladet.no/kultur/riktig-diagnose-feil-medisin-fra-nho-sjefen/67316982.
[Avis].
Dagbladet.
-
Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe
(2017).
DEVELOPING A LEARNING PROGRESSION FOR STUDENTS: FROM EVERYDAY TO SCIENTIFIC OBSERVATION IN GEOLOGY.
-
Frøyland, Merethe; Remmen, Kari Beate & Lundmark, Anders Mattias
(2017).
Etter- og videreutdanning for lærere – hva skal til for å lykkes?
-
Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe
(2017).
Hvordan kan elever i videregående skole lære å observere som geologer?
-
Remmen, Kari Beate; Lundmark, Anders Mattias & Frøyland, Merethe
(2017).
Smakebit på EVU for geofaglærere - what's in it for you?
-
Frøyland, Merethe
(2017).
Hvordan kan elever i videregående skole lære å observere som geologer?
-
Frøyland, Merethe; Remmen, Kari Beate & Sørvik, Gard Ove
(2015).
Contrasting elementary and upper secondary school students’ learning of geological observation
.
-
Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe
(2015).
Investigating students' learning processes: Reconsidering pedagogical recommendations for fieldwork
.
-
Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe
(2015).
Kan vi bli rike på gråstein?
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
1,
s. 64–67.
-
-
-
Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe
(2014).
The Implementation of Fieldwork and Student Learning Processes during Preparation,Field Activity and Follow-Up Work.
-
Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe
(2013).
Etterarbeid i klasserommet - oppgaver som hjelper elevene til å bearbeide dataene fra feltarbeid.
Kimen.
ISSN 1890-5137.
s. 82–87.
-
Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe
(2013).
"Jammen vi vet jo ikke hva vi skal se etter..." - Hvordan "geobriller" kan hjelpe elevene til å anvende geofaglig kunnskap ute i felt.
Kimen.
ISSN 1890-5137.
s. 73–87.
-
Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe
(2013).
Feltarbeid i en geotop - et rammeverk.
Kimen.
ISSN 1890-5137.
s. 57–72.
-
Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe
(2013).
What happens in classrooms after field activities? Identifying follow-up activities which enhance students’ understanding.
-
Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe
(2013).
Classroom preparation and fieldwork: A case study of upper secondary students' ability to apply geoscience knowledge in the field.
-
Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe
(2013).
How to support students to apply knowledge learned in the classroom to a field setting.
-
Thorsen, Thor Axel & Frøyland, Merethe
(2013).
Giving the Geosciences Teachers the Tools to Teach Geosciences.
-
Ødegaard, Marianne; Mork, Sonja M; Frøyland, Merethe & Henriksen, Ellen Karoline
(2013).
Gratulerer med dagen.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 2–3.
-
Frøyland, Merethe & Remmen, Kari Beate
(2013).
Utvidet klasserom.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 44–46.
-
Frøyland, Merethe
(2012).
Naturfagformidler - Merethe Frøyland snakker om geofag i skolen.
[Radio].
Ekko på P2.
-
Frøyland, Merethe
(2012).
Varierte læringsarena for skoleelever.
-
Frøyland, Merethe
(2012).
Presentasjon av forskningsprogrammet UtVit (Utforskning av vitensentre).
-
Frøyland, Merethe
(2012).
Interaktivitet.
-
Frøyland, Merethe
(2012).
læring i vitensentre og museum.
-
Hurum, Jørn Harald & Frøyland, Merethe
(2011).
Øgler, Ida og Didaktikk.
-
Erlien, Wenche & Frøyland, Merethe
(2010).
Platetektonikk – nytt program på viten.no.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 64–65.
-
Erlien, Wenche & Frøyland, Merethe
(2009).
Platetektonikk.
-
Langholm, Guri & Frøyland, Merethe
(2008).
Samarbeid mellom skole og museum - utnyttes museumsbesøket for dårlig?
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 55–56.
-
Frøyland, Merethe & Hurum, Jørn Harald
(2008).
Stein og dinosaurer i barnehagen.
-
Erlien, Wenche & Frøyland, Merethe
(2008).
Olje.
-
Erlien, Wenche & Frøyland, Merethe
(2008).
Olje - nytt program på viten.no. .
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 66–67.
-
-
Langholm, Guri & Frøyland, Merethe
(2007).
Samarbeid museum/vitensentre og skole.
-
Hurum, Jørn Harald & Frøyland, Merethe
(2007).
Stein som historieforteller.
-
Hansen, Pål Kirkeby; Frøyland, Merethe & Laumann, Tron
(2006).
GEOFAG PROGRAMFAG I STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM.
Vis sammendrag
Geofag handler om grunnleggende elementer i naturmiljøet, som berggrunn, løsmasser, luft og vann. Dette er naturressurser som spiller en stor samfunnsmessig og økonomisk rolle både lokalt og globalt. I Norge er naturressursene med på å sikre økonomien i samfunnet, og Norge er en sentral bidragsyter på det geofaglige forskningsområdet.
I dag er jord, luft og vann påvirket av menneskelige aktiviteter i så stor grad at det naturlige livsmiljøet forringes eller er truet av ødeleggelser. Ekstreme klima- og værsituasjoner og naturkatastrofer kan kreve mange liv, etterlate seg enorme ødeleggelser og føre til store menneskelige, samfunnsmessige og økonomiske påkjenninger. Kompetanse om forebyggende arbeid og varslingssystemer er sentralt både i lokalt og globalt perspektiv. Programfaget skal gi innsikt i dette feltet, og bidra til at den enkelte kan forstå og følge internasjonale miljødebatter og diskusjoner om bærekraftig utvikling.
Geofaglig forskning og utnyttelse av geofaglige ressurser innebærer ofte etiske utfordringer. I miljødebatter presenteres observasjoner med forbehold og usikkerhet. Programfaget skal gi innblikk i diskusjoner omkring forskningsmetoder og funnenes gyldighet og usikkerhet. Et formål med programfaget er å bidra til at den enkelte får forståelse av at det ikke finnes sikre varslingsmetoder, og at internasjonalt samarbeid er nødvendig for å få til best mulig varsler og forebygging av skader. Programfaget skal også gi innsikt i hvordan varsler om fare for ekstreme klima- og værsituasjoner i Norge blir laget. Opplæringen om geofaglige forhold lokalt, nasjonalt og internasjonalt skal formidle geofaglige kunnskaper som er viktige for å kunne vurdere og forstå oppslag i media og diskusjoner om bærekraftig utvikling og geopolitikk.
I geofag bør den enkelte få erfare naturvitenskapelige forskningsmetoder gjennom egne aktiviteter knyttet til det lokale naturmiljøet. Programfaget kan gi grunnlag for videre studier i ett eller flere av fagområdene geologi, geofysikk eller naturgeografi.
-
Langholm, Guri; Frøyland, Merethe & Blyth, Tina
(2006).
Museum and School Cooperation.
-
Frøyland, Merethe
(2006).
Museene - kilde til refleksjon og diskusjon.
P2-Akademiet.
ISSN 0808-6621.
XXXVI,
s. 92–103.
-
Ervik, Hilde & Frøyland, Merethe
(2014).
Energiskolene.
Naturfagsenteret (Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen).
-
Frøyland, Merethe & Kühle-Hansen, Stine
(2008).
Mange meninger om museer.
Lyst på museum.
Kulturrådet.
-
Frøyland, Merethe
(2002).
Fra gråstein til ekte sølv. en modell og et teoretisk rammeverk for hvordan museene kan bidra til å øke folks naturvitenskapelige forståelse, med geologi som eksempel.
Unipub forlag.
ISSN 1501-8962.
-
Frøyland, Merethe
(1997).
Museum - et utvidet klasserom.
Norsk museumsutvikling.
ISSN 0804-4724.