Merethe Frøyland

Faglige interesser
Med hovedfag i geologi og doktorgrad i museumsformidling av geologi, spenner mine faglige interesser fra formidling av geologi til forskning på naturfagdidaktikk, der geofagdidaktikk og bruk av andre læringsarena i naturfagundervisningen er i fokus. Jeg er også involvert i forskning på etter og videreutdanning av både lærere i skolen og lærerutdannere i lærerutdanningen.
Arbeidsområder
Jeg er leder for Naturfagsenteret som ble en del av MN-fakultetet ved UiO i 2018.
Jeg har vært leder for flere FoU-prosjekt som Geoprogrammet og UtVite
Undervisningserfaring:
Jeg har vært med å utvikle og gjennomføre flere utdanninger ved flere institusjoner.
- Etter- og videreutdanning for lærerutdannere ved UiO (30 studiepoeng) 2017 - 2019
- Vitensenterdidaktisk utdanning ved NMBU (30 studiepoeng) 2013 - 2016
- Utdanning for geofaglærere ved Institutt for geofag ved UiO (60 studiepoeng) 2009 - 2018 http://www.uio.no/studier/evu/kurs/matnat/geofag/
- Museumsutdanning ved Høyskolen i Oslo (60 studiepoeng) 2004 -2010
- Museumsutdanning ved Høyskolen i Oslo (10 studiepoeng) 2006 – 2007
Jeg har utviklet flere læringsressurser til bruk i skolen:
Prikker, striper og lag på lag
Utdannelse
- 1992 Cand. Scient (hovedfag i geologi, malmgeologi) ved Universitetet i Oslo: Geokjemi av bly/sink-forekomstene på Fiskum, Øvre Eiker, Sør Norge.
- 2002 Dr. scient i naturfagdidaktikk ved Universitetet i Oslo: Fra gråstein til ekte sølv. En modell og et rammeverk for hvordan museer kan bidra til å øke folks naturvitenskapelige forståelse, med geologi som eksempel.
Stillinger
- 1992– 994: Konservator ved Mineralogisk-Geologisk Museum i Oslo.
- 1994–2003: Konsulent ved Norsk museumsutvikling (som i 2000 ble en del av ABM-utvikling, Arkiv, bibliotek og museumsutvikling).
- 2003–2007: Konsulent /førstekonsulent i formidlingsavdelingen ved ABM-utvikling: www.abm-utvikling.no (som i 2011 ble en del av Kulturrådet).
- 2007–2008: Førsteamanuensis 2 ved Universitetet i Bergen (20%)
- 2007-2016: Førsteamanuensis ved Naturfagsenteret.
- 2012- 2017: Førsteamanuensis 2 ved NMBU for å etablere og lede forskningsprogrammet UtVite (Utforsk Vitensentrene, www.utvite.org.)
- 2016-nå: Leder for Naturfagsenteret ved MN-fakultetet på UiO www.naturfagsenteret.no
Verv
2003–2007: Sekretær for Forskningsrådets VITEN programstyre
2003–2006: Leder for referansegruppen til “Den kuturelle skolesekken” www.denkulturelleskolesekken.no/
2011-2012: Medlem av VITEN programmets styre ved Forskningsrådet.
2012-2017: Leder for VITEN program styret ved Forskningsrådet
2012-2014: Medlem av priskomiteen ved Universitetet I Oslo.
2017-nå: Medlem av VITEN programmets styre ved Forskningsrådet
2018-nå: Medlem av bestyrelsen for Astra i Danmark astra.dk
Publikasjoner
- Eikeland, Ingrid & Frøyland, Merethe (2020). Pedagogical considerations when educators and researchers design a controversy-based educational programme in a science centre. Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 16(1), s 84- 100 . doi: 10.5617/NORDINA.7001
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2019). Students' use of observation in geology: towards 'scientific observation' in rock classification. International Journal of Science Education. ISSN 0950-0693. . doi: 10.1080/09500693.2019.1704914 Fulltekst i vitenarkiv.
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2019). Utvidet klasserom - hvordan inkludere andre læringsarenaer i naturfagundervisning, I: Liv Oddrun Voll; Anne Bergliot Øyehaug & Anne Holt (red.), Dybdelæring i naturfag. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02811-8. kapittel 10. s 261 - 278
- Voll, Liv Oddrun; Bøe, Maria Vetleseter; Mork, Sonja Merethe; Haug, Berit S; Fiskum, Kirsten & Frøyland, Merethe (2019). Bærende ideer i naturfag, I: Liv Oddrun Voll; Anne Bergliot Øyehaug & Anne Holt (red.), Dybdelæring i naturfag. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02811-8. Kapittel 3. s 59 - 84
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2017). «Utvidet klasserom» – Et verktøy for å designe uteundervisning i naturfag. Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 2, s 218- 229 . doi: 10.5617/nordina.2957 Fulltekst i vitenarkiv.
- Frøyland, Merethe; Remmen, Kari Beate & Sørvik, Gard Ove (2016). Name-Dropping or Understanding?: Teaching to Observe Geologically. Science Education. ISSN 0036-8326. 100(5), s 923- 951 . doi: 10.1002/sce.21232
- Nilsen, Trude & Frøyland, Merethe (2016). Undervisning i narurfag, I: Ole Kristian Bergem; Hege Kaarstein & Trude Nilsen (red.), Vi kan lykkes i realfag - Resultater og analyser fra TIMSS 2015. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02798-2. 8. s 137 - 157
- Frøyland, Merethe; Remmen, Kari Beate; Mork, Sonja Merethe; Ødegaard, Marianne & Christiansen, Torgeir (2015). Researching science learning from students'view : the potential of headcam. Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 11(3), s 249- 267 . doi: 10.5617/nordina.1424
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2015). Supporting student learning processes during preparation, fieldwork and follow-up work: examples from upper secondary school in Norway. Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 11(1), s 118- 134 . doi: 10.5617/nordina.908
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2015). What happens in classrooms after earth science fieldwork? Supporting student learning processes during follow-up activities. International Research in Geographical and Environmental Education. ISSN 1038-2046. 24(1), s 24- 42 . doi: 10.1080/10382046.2014.967114
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2014). Implementation of guidelines for effective fieldwork designs: exploring learning activities, learning processes, and student engagement in the classroom and the field. International Research in Geographical and Environmental Education. ISSN 1038-2046. 23(2), s 103- 125 . doi: 10.1080/10382046.2014.891424
- Stuedahl, Dagny; Frøyland, Merethe & Eikeland, Ingrid (2014). Expand – Research in Norwegian Science Centers. Nordisk Museologi. ISSN 1103-8152. 1, s 85- 95 . doi: 10.5617/nm.3033
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2013). How Students Can Be Supported to Apply Geoscientific Knowledge Learned in the Classroom to Phenomena in the Field: An Example From High School Students in Norway. Journal of Geoscience Education (JGE). ISSN 1089-9995. 61(4), s 437- 452
- Frøyland, Merethe; Frøyland, Signe Lise & Hurum, Jørn Harald (2011). Stein og fossiler i barnehagen, I: Forskerfrøboka. Barn og natur. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS. ISBN 9788245009576. kapittel 6. s 225 - 246
- Frøyland, Merethe & Langholm, Guri (2010). Vellykket samarbeid mellom skole og museum :. Nordisk Museologi. ISSN 1103-8152. (2), s 75- 90
- Frøyland, Merethe & Langholm, Guri (2009). Skole og museum bør samarbeide bedre. Nordisk Museologi. ISSN 1103-8152. (2), s 92- 109
- Frøyland, Merethe (2003). Multiple erfaringer i multiple settinger - MEMUS, et teoretisk rammeverk for museumsformidling. Nordisk Museologi. ISSN 1103-8152. (2), s 51- 70
- Frøyland, Merethe (2003). Visjonen om naturvitenskapelig allmenndannelse og betydning av uformell læring, I: Naturfagdidaktikk. Perspektiver Forskning Utvikling. Gyldendal Akademisk. ISBN 82-05-31477-2. kapittel 17. s 333 - 344
- Frøyland, Merethe & Remmen, Kari Beate (2019). Utvidet klasserom i naturfag. Universitetsforlaget. ISBN 9788215027197. 192 s.
- Frøyland, Merethe; Stuedahl, Dagny & Sandberg, Victoria (2018). UtVite-modellen. Et utviklingsverktøy for redesign av vitensenterutstillinger. Universitetsforlaget. ISBN 9788215031095. 90 s. Fulltekst i vitenarkiv.
- Hurum, Jørn Harald & Frøyland, Merethe (2017). Geologiske turer i Oslotraktene. Forlaget Vett & Viten AS. ISBN 978-82-412-0736-5. 124 s.
- Frøyland, Merethe (2010). Mange erfaringer i mange rom.Variert undervisning i klasserom, museum og naturen. Abstrakt forlag. ISBN 978-82-7935-295-2. 201 s.
- Frøyland, Merethe & Hurum, Jørn Harald (2007). Stein. Gyldendal Norsk Forlag AS - Gyldendal Barn og Ungdom. ISBN 9788205371187. 68 s.
- Frøyland, Merethe; Hannisdal, Merete; Haugan, John & Nyberg, Jørn (2006). Eureka! Arbeidsbok. naturfag for ungdomstrinnet 8. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 978-82-05-35747-1. 72 s.
- Frøyland, Merethe; Hannisdal, Merete; Haugan, John & Nyberg, Jørn (2006). Eureka! Naturfag for ungdomstrinnet 8. Lærerens bok. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 978-82-05-33390-1. 207 s.
- Frøyland, Merethe; Merete, Hannisdal; Haugan, John & Nyberg, Jørn (2006). Eureka! Naturfag for ungdomstrinnet - grunnbok 8. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 978-82-05-33388-8. 278 s.
- Hannisdal, Merete; Haugan, John; Nyberg, Jørn & Frøyland, Merethe (2006). Eureka! 8 Lærerens bok. Gyldendal Litteratur. ISBN 8205333904. 280 s.
- Haugan, John; Hannisdal, Merete; Nyberg, Jørn & Frøyland, Merethe (2006). Eureka! 8. Arbeidsbok. Gyldendal Undervisning. ISBN 82-05-35747-1. 72 s.
- Eikeland, Ingrid & Frøyland, Merethe (2019). Students Engaging In A Controversy-based Educational Programme About Bacterial Resistance In A Science Centre.
- Eikeseth, Unni & Frøyland, Merethe (2019). En ekstra time med naturfag. Klassekampen. ISSN 0805-3839. Vis sammendrag
- Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Frøyland, Merethe & Idsøe, Thormod (2019). In-school science enrichment program for gifted children..
- Mork, Sonja Merethe & Frøyland, Merethe (2019). Erfaringer fra 2-årig videreutdanningskurs for lærerutdannere.
- Mork, Sonja Merethe; Haug, Berit S; Henriksen, Ellen Karoline; Jorde, Doris & Frøyland, Merethe (2019). Educating the educators. Creating a knowledge domain for science teacher educators through professional development.
- Braathen, Anette; Frøyland, Merethe & Kostøl, Kristine Bakkemo (2018). Gjer tenkinga til elevane synleg!. Naturfag. ISSN 1504-4564. (1), s 50- 53
- Frøyland, Merethe; Braathen, Anette & Kostøl, Kristine Bakkemo (2018). Elever på vei mot forståelse - hvordan kan det se ut?. Naturfag. ISSN 1504-4564. (1), s 86- 89
- Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Frøyland, Merethe (2018). Utforskende arbeidsmåter: Fra gjøring til læring. Naturfag. ISSN 1504-4564. (1/18), s 90- 95
- Kostøl, Kristine Bakkemo; Braathen, Anette & Frøyland, Merethe (2018). Fra boller og refleksvest til læring - Hvordan lykkes med undervisning som involverer andre læringsarenaer?. Naturfag. ISSN 1504-4564. (1), s 34- 37
- Frøyland, Merethe (2017). Hvordan kan elever i videregående skole lære å observere som geologer?.
- Frøyland, Merethe; Remmen, Kari Beate & Lundmark, Anders Mattias (2017). Etter- og videreutdanning for lærere – hva skal til for å lykkes?.
- Færevik, Hilde & Frøyland, Merethe (2017, 22. februar). Riktig diagnose - feil medisin Dagbladet http://www.dagbladet.no/kultur/riktig-diagnose-feil-medisin-fra-nho-sjefen/67316982. Dagbladet.
- Hurum, Jørn Harald & Frøyland, Merethe (2017). Geologiske turer i Oslotraktene - om boka.
- Hurum, Jørn Harald & Frøyland, Merethe (2017, 18. september). Oslofeltets dannelse - 1. [Radio]. Ekko NRK P2.
- Hurum, Jørn Harald & Frøyland, Merethe (2017, 19. september). Oslofeltets dannelse - 2. [Radio]. Ekko NRK P2.
- Hurum, Jørn Harald & Frøyland, Merethe (2017, 20. september). Oslofeltets dannelse - 3. [Radio]. Ekko NRK P2.
- Hurum, Jørn Harald & Frøyland, Merethe (2017, 21. september). Oslofeltets dannelse - 4. [Radio]. Ekko NRK P2.
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2017). DEVELOPING A LEARNING PROGRESSION FOR STUDENTS: FROM EVERYDAY TO SCIENTIFIC OBSERVATION IN GEOLOGY.
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2017). Hvordan kan elever i videregående skole lære å observere som geologer?.
- Remmen, Kari Beate; Lundmark, Anders Mattias & Frøyland, Merethe (2017). Smakebit på EVU for geofaglærere - what's in it for you?.
- Frøyland, Merethe; Remmen, Kari Beate & Sørvik, Gard Ove (2015). Contrasting elementary and upper secondary school students’ learning of geological observation.
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2015). Investigating students' learning processes: Reconsidering pedagogical recommendations for fieldwork.
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2015). Kan vi bli rike på gråstein?. Naturfag. ISSN 1504-4564. 1, s 64- 67
- Ervik, Hilde & Frøyland, Merethe (red.) (2014). Energiskolene.
- Hurum, Jørn Harald & Frøyland, Merethe (2014, 26. mars). Lærer mer naturfag når fagbegrep kuttes. [Internett]. Forskning.no.
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2014). Lærerløftet som glemmer eleven. Utdanningsnytt.no.
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2014). The Implementation of Fieldwork and Student Learning Processes during Preparation,Field Activity and Follow-Up Work.
- Frøyland, Merethe & Remmen, Kari Beate (2013). Utvidet klasserom. Naturfag. ISSN 1504-4564. s 44- 46
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2013). Classroom preparation and fieldwork: A case study of upper secondary students' ability to apply geoscience knowledge in the field.
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2013). Etterarbeid i klasserommet - oppgaver som hjelper elevene til å bearbeide dataene fra feltarbeid. Kimen. ISSN 1890-5137. s 82- 87
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2013). Feltarbeid i en geotop - et rammeverk. Kimen. ISSN 1890-5137. s 57- 72
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2013). How to support students to apply knowledge learned in the classroom to a field setting.
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2013). "Jammen vi vet jo ikke hva vi skal se etter..." - Hvordan "geobriller" kan hjelpe elevene til å anvende geofaglig kunnskap ute i felt. Kimen. ISSN 1890-5137. s 73- 87
- Remmen, Kari Beate & Frøyland, Merethe (2013). What happens in classrooms after field activities? Identifying follow-up activities which enhance students’ understanding.
- Thorsen, Thor Axel & Frøyland, Merethe (2013). Giving the Geosciences Teachers the Tools to Teach Geosciences.
- Ødegaard, Marianne; Mork, Sonja M; Frøyland, Merethe & Henriksen, Ellen Karoline (2013). Gratulerer med dagen. Naturfag. ISSN 1504-4564. s 2- 3
- Frøyland, Merethe (2012). Interaktivitet.
- Frøyland, Merethe (2012, 05. juni). Naturfagformidler - Merethe Frøyland snakker om geofag i skolen. [Radio]. Ekko på P2.
- Frøyland, Merethe (2012). Presentasjon av forskningsprogrammet UtVit (Utforskning av vitensentre).
- Frøyland, Merethe (2012). Varierte læringsarena for skoleelever.
- Frøyland, Merethe (2012). læring i vitensentre og museum.
- Hurum, Jørn Harald & Frøyland, Merethe (2011). Øgler, Ida og Didaktikk.
- Erlien, Wenche & Frøyland, Merethe (2010). Platetektonikk – nytt program på viten.no. Naturfag. ISSN 1504-4564. (1), s 64- 65
- Erlien, Wenche & Frøyland, Merethe (2009). Platetektonikk.
- Erlien, Wenche & Frøyland, Merethe (2008). Olje.
- Erlien, Wenche & Frøyland, Merethe (2008). Olje - nytt program på viten.no.. Naturfag. ISSN 1504-4564. (3), s 66- 67
- Frøyland, Merethe & Hurum, Jørn Harald (2008). Stein og dinosaurer i barnehagen.
- Frøyland, Merethe & Kühle-Hansen, Stine (2008). Mange meninger om museer. Lyst på museum.
- Langholm, Guri & Frøyland, Merethe (2008). Samarbeid mellom skole og museum - utnyttes museumsbesøket for dårlig?. Naturfag. ISSN 1504-4564. s 55- 56
- Hurum, Jørn Harald & Frøyland, Merethe (2007). Stein som historieforteller.
- Hurum, Jørn Harald & Frøyland, Merethe (2007, 02. oktober). Ved Oslo og på Kilimanjaro. [Internett]. forskning.no.
- Langholm, Guri & Frøyland, Merethe (2007). Samarbeid museum/vitensentre og skole.
- Frøyland, Merethe (2006). Museene - kilde til refleksjon og diskusjon. P2-Akademiet. ISSN 0808-6621. XXXVI, s 92- 103
- Hansen, Pål Kirkeby; Frøyland, Merethe & Laumann, Tron (2006). GEOFAG PROGRAMFAG I STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM. Vis sammendrag
- Langholm, Guri; Frøyland, Merethe & Blyth, Tina (2006). Museum and School Cooperation.
- Frøyland, Merethe (2002). Fra gråstein til ekte sølv. en modell og et teoretisk rammeverk for hvordan museene kan bidra til å øke folks naturvitenskapelige forståelse, med geologi som eksempel. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. 13.
- Frøyland, Merethe (1997). Museum - et utvidet klasserom. Skriftserie (Norsk museumsutvikling). 7.