English version of this page

Jobber med å forbedre bilder av sola

Daniel Jakobsson er tilbake på RoCS og SolarAlma-prosjektet etter å ha gjort ferdig Masteroppgaven sin samme sted i sommer. Arbeidsoppholdet støttes av Rosseland Visitor Program.

Male person with black hair and glasses

Forsker Daniel Jakobsson ved RoCS - Rosseland senter for solfysikk. Bilde: Privat.

Masteroppgaveprosjektet ble utført ved RoCS i forbindelse med ESO ALMA prosjektet "High-cadence imaging of the Sun" og SolarALMA prosjektet under veiledning av Sven Wedemeyer.

Daniel Jakobsson er opprinnelig fra Göteborg, Sverige. De siste årene har han studert ved Luleå tekniske universitet i Sverige. Etter et års forberedende program i teknologi fulgte fem år fysikk og elektronikk for ingeniører der hans toårige spesialisering (master) var innen beregningsmetoder og fysikk.

Tidligere erfaringer

Jakobsson vil jobbe videre med arbeidet han holdt på med under masteroppgaven.

Som student undersøkte jeg hvordan jordens atmosfære forstyrrer simulerte ALMA  observasjoner av sola. Forstyrrelsene kommer fra jordens troposfære og spesielt fra vanndamp,

sier Jakobsson. Vanndamp blir regnet som å være den største forstyrrelsen for ALMA frekvenser.

- Hva er ALMA?

- ALMA er et interferometrisk teleskop i Chile. Interferometrisk teleskop betyr at det består av mange mindre teleskoper som er spredt utover og brukt i kombinasjon for å forme et stort teleskop. Distansen mellom de individuelle antennene kan være opp til 16 km når det er komplett.

Med større grunnlinjer mellom antennene så vil en oppleve forskjellige atmosfæriske forhold over antennene og forstyrrelser av signal. Med avstander på rundt 16 km er det logisk å tenke at det vil være noen forskjeller hvis en ser rett opp, men dette skjer også på mindre skalaer fordi vanndamp har en tendens til å blande seg dårlig og bevege seg inn i lommer som er forskjellig fra andre deler av troposfæren. Disse forvrengningene kan minimeres ved hjelp av maskinvare installert hos ALMA, men de virker dessverre ikke når en studerer sola.

Solteleskop
Solar ALMA Pipeline (SoAP) i høyre topp-panel . SoAP ble utviklet ved RoCS for produksjon av bilder av solen. Solen fra  ALMA (til venstre). Bilder: M. Szydlarski, RoCS (UiO).

Disse effektene kan også bli minimalisert ved å studere målet over lengre tid og bruke gjennomsnittet, men det vil fjerne de interessante dynamiske delene ved solen. Dette i kombinasjon med tilgjengelige gjenopprettelse algorytmer gjør at det ikke egner seg for å rekonstruere mål hvor det er signaler over hele bildet slik som solen. Det gir bilder med for mye støy.

Målet for arbeidet jeg gjør her ved RoCS er å undersøke hvordan bilderekonstruksjonen av ALMA data kan optimaliseres for solen. Dette gjøres ved å kjøre forskjellige innstillinger med programvaren til Solar ALMA pipeline (SoAP) som er utviklet her ved RoCS. SoAP er en pipeline som tar inn ALMA data og gir ferdige bilder ut. Hvis ALMA data simuleres utifra en modell av solen så er det en mulighet for å studere rekonstruksjonen i et lukket miljø.

Gleder seg til vinteren

Daniel Jakobsson har alltid vært interessert i ski og snowboard, og han ser frem til å ha et godt utgangspunkt til å gjøre dette fra Oslo. - Om sommeren er det få steder som egner seg bedre til avslapning enn klippene på den svenske vestkysten, sier han.

Hans opplevelse så langt av RoCS har vært udelt positivt:

Siden jeg har en ingeniør bakgrunn og ikke har jobbet med noe som har vært relatert til solen før så mangler jeg noe basiskunnskap om solen som jeg får gode svar på fra alle jeg spør her.

Han vil gjerne se mer av Norge. - Kanskje drar jeg til vestkysten for å oppleve en storm (på land selvsagt) eller på en skitur i Jotunheimen, sier han.

Emneord: Solar Physics, Solar Alma project, RoCS, ALMA Av Eyrun Thune
Publisert 22. sep. 2020 13:55 - Sist endret 10. jan. 2024 11:58