Prosjektets hovedmål er å øke forståelsen av hvordan fysikkfaget i videregående skole kan utvikles for å være relevant for morgendagens samfunn og arbeidsmarked. Delmålene er:
- å identifisere utfordringer for en fysikkutdanning ved begynnelsen av det 21. århundre
- å identifisere mulige utviklingsveier for fysikkfaget i videregående skole
- å studere prosesser i klasserommet og elevers læringsutbytte (kunnskaps- og holdningsmessig) av nye elementer og strategier i fysikkfaget.
Lærerhefte: Vitenskapelig arbeidsmåte og modellering
Elevhefte: "Å arbeide med fysikk"
Elevhefte: "Ut å forske"
Publikasjoner fra prosjektet:
Angell, Carl; Kind, Per Morten; Henriksen, Ellen Karoline (2008): Implementation of empirical-mathematical modelling in upper secondary physics: Teachers’ interpretations and considerations. NorDiNa 4.(2) s. 113-123
Guttersrud, Øystein (2008): Mathematical Modelling in Upper Secondary Physics Education. Defining, Assessing and Improving Physics Students’ Mathematical Modelling Competency. PhD thesis, UiO.
Angell, Carl; Kind, Per Morten; Henriksen, Ellen Karoline og Guttersrud, Øystein (2008): An empirical-mathematical modelling approach to upper secondary physics. Physics Education;43 (3) s. 256-264