Se inn i mørket: et steg videre for Euclid

Satellittprosjektet Euclid formelt tatt inn i varmen av ESA.

Kunstners fremstilling av satellitten Euclid: ESA - C. Carreau

Astronomiens største samarbeidsprosjekt

Den 20. juni 2012 ble Euclid-prosjektet – det største samarbeidsprosjektet i astronomien i verden – formelt en del av den europeiske romfartsorgansisasjonen ESA. Satellitten Euclid vil etter planen sendes opp i verdensrommet i 2020. Norge deltar aktivt i Euclid-samarbeidet gjennom forskere ved Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA) ved Universitetet i Oslo.

– Dette er en av de aller største satsinger i norsk romforskning, sier instituttleder ved ITA, Per B. Lilje.

Internasjonalt er dette det største samarbeidsprosjektet i astronomien noen sinne.

– Størrelsen på prosjektet gjenspeiler den enorme interessen fra hele Europa for vitenskapen som Euclid vil bidra til, kommenterer Luigi Guzzo, som er astronom ved Osservatorio Astronomico di Brera ved Istituto Nazionale di Astrofisica (INAF) i Italia. Han er også en av de vitenskapelige koordinatorene for Euclid.

– Euclid prøver å svare på fundamentale spørsmål i fysikk, og vil samtidig samle inn en rik og mangfoldig database som vil berike hele astronomien, sier Guzzo.

Hva Euclid vil se etter

Observasjoner fra Euclid vil kaste lys over «det mørke universet». Med stor presisjon vil resultatene kunne fortelle om den mystiske mørke materien og den enda mer mystiske mørke energien som dominerer innholdet i universet i dag. Egenskapene til den mørke siden av Universet er et av de dypeste og mest fundamentale spørsmålene i kosmologi og astrofysikk.

– Hele femten forskere ved Institutt for teoretisk astrofysikk er alt deltagere i Euclid-konsortiet og skal være med på å forberede denne utrolig spennende utforskingen av universets fundamentale egenskaper, sier Per B. Lilje.

Øystein Elgarøy er professor i kosmologi ved ITA. Han har skrevet en inngående artikkel som forklarer hva observasjonene fra Euclid vil kunne brukes til. Han forteller at forskere ved instituttet tidligere har gitt vesentlige bidrag til utviklingen av analyseverktøy for observasjoner av temperaturvariasjonene i den kosmiske bakgrunnsstrålingen, verktøy som blir brukt i internasjonale eksperimenter som Planck og QUIET.

– Forskerne ved instituttet i Oslo har et godt grunnlag for å gi viktige bidrag til Euclid, sier Elgarøy. – De jobber med mange typer mørk energi- og modifiserte gravitasjonsmodeller, og de vil delta aktivt i planleggingen av dataanalysen, slik at vi får mest mulig informasjon ut av Euclid.

Internasjonale avtaler

Det tar tid å bygge satellitter. Euclids historie startet allerede i 2004, da i utgangspunktet 50 konkurrerende forslag til satellittprosjekter gradvis ble snevret inn til to i fjor høst. Høsten 2011 vedtok ESA at satellitten Euclid faktisk vil bli bygget og sendt opp i rommet. Da hadde allerede nærmere tusen forskere og ingeniører fra mange land jobbet i flere år med prosjektet. Av de nordiske landene er Norge, Danmark og Finland med. Fra og med 20. juni 2012 er det internasjonale Euclid-konsortiet formelt en del ESA. I tillegg har ESA godkjent en avtale mellom NASA, Euclid-konsortiet og tretten europeiske romfartsorganisasjoner – blant dem Norsk Romsenter. Denne avtalen inneholder planer for selve byggingen av instrumentene om bord på satellitten, i tillegg til utvikling av dataprogrammer for å analysere observasjonene.

Per B. Lilje er norsk representant i styret til det internasjonale Euclid-konsortiet.

– Dette er en stor dag for norsk romforskning og for norsk romindustri, sier han. – Det er utrolig spennende at vi skal ha en hovedrolle i å kaste lys over fysikkens største mysterium, den mørke energien.

Norsk industri involvert

Norge er også involvert i selve byggingen av satellittdeler.

– Høyteknologi-bedriften CMR Prototech skal på kontrakt med Universitetet i Oslo levere essensielle deler til et av hovedinstrumentene om bord på Euclid, sier Lilje.

– Institutt for teoretisk astrofysikk skal lede byggingen av disse delene, og vil også bidra med arkivsystem for kvalitetssikring av dataanalysesentrene.

Professor Per B. Lilje

Kontaktpersoner Euclid sentralt

Yannick Mellier (Euclid Consortium Lead)
Institut d'Astrophysique de Paris, Paris, France