Aktuelle forskningssaker

ESAs Planck satellitt
Publisert 24. nov. 2020 13:19

Romteleskopet Planck har samlet data om den kosmiske bakgrunnsstrålingen. Kosmologene ved ITA har brukt dataene til å utvikle metoder som kan gi svar på spørsmålet om hvordan universet oppsto, om mørk materie og om mørk energi.

tegner av vinnerne til nobelpris i fysikk 2020
Publisert 9. okt. 2020 10:22

Tre prisvinnere deler årets Nobelpris i fysikk for sitt arbeid med sorte hull, de mørkeste og mest eksotiske hemmelighetene i universet. Astrofysikere ved Institutt for teoretisk astrofysikk jubler.

svart hull.EHT samarbeid
Publisert 6. mai 2019 16:55

Ti år og mer enn 200 forskere måtte til for å lykkes med å ta et bilde av det ingen egentlig visste om fantes. Hvorfor har denne oppdagelsen stor verdi for menneskeheten?

Publisert 5. des. 2018 10:44

Hubbles lov blir Hubble-Lemaître-loven. Det har verdens 13 500 fagastronomer i over 100 land, medlemmer i den internasjonale astronomiske union IAU, bestemt gjennom en uravstemning, der 78% stemte for et navneskifte.

Ballongen gjøres klar med kranbil.
Publisert 7. juni 2017 09:05

Det svevende solobservatoriet Sunrise løftes over 35 kilometer opp i luften av en gigantisk heliumballong. Varme eksplosjoner på sola og kilden til store plasmastrømmer er blant temaene det forskes på.

Publisert 24. okt. 2016 10:16

Astrofysiker Håkon Dahle og hans team har lokalisert en galakse hele 11 mrd. lysår unna. Galaksen er spesiell fordi den er uvanlig lyssterk og kan derfor avsløre nye hemmeligheter om universet. Blant annet hvordan universets første stjerner ble dannet.